کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۳۵
تاریخ خبر:

مشاهیر استان کرمان

مشاهیر استان کرمان

۱۰ شخصیت برجسته ‌استان کرمان را مورد بررسی قرار دادیم.

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| یک: ‌شهید سلیمانی (۱۳۳۵-۱۳۹۸): متولد روستای قنات‌ملک از توابع شهرستان رابر و از توابع کرمان. او از ۱۲‌سالگی روستا را برای کار در شهر کرمان ترک کرد. در نوجوانی به کار بنایی مشغول بود ولی در سال‌های ابتدای جوانی، از پیمانکاران سازمان آب کرمان شد.

 

پس از انقلاب به‌عنوان نیروی داوطلب به سپاه کرمان پیوست و با اینکه هیچ سابقه نظامی نداشت؛ به علت عملکرد خوبش به‌عنوان مربی انتخاب شد. سپس، مدت کوتاهی بعد به همراه جمعی از سپاهیان این استان برای کمک به اداره و حفاظت شهر مهاباد در برابر جدایی‌طلبان کرد به این شهر فرستاده شد

 

و بعد از آن در ابتدای جنگ ایران و عراق گردانی متشکل از نیروهای رزمی کرمان تشکیل داد که کمی بعد به تیپ زرهی و نهایتاً به لشکر ۴۱ ثارالله تبدیل شد. او از ابتدای تشکیل این لشکر در سال ۱۳۶۱ تا رفتن به نیروی قدس در سال ۱۳۷۶ فرمانده این لشکر بود. لشکری که در بسیاری از عملیات‌های سپاه در جنگ نقش کلیدی داشت. کرمان در جنگ ۵ هزار و ۳۴۰ شهید داشته است.  

 

دو: شهید باهنر (۱۳۱۲-۱۳۶۰): دومین نخست‌وزیر ایران پس از انقلاب اسلامی، در یکی از محله‌های قدیمی شهر کرمان به‌نام محله‌شهر که از محله‌های بسیار قدیمی و فقیرنشین شهر کرمان بود، به‌دنیا آمد. در سن پنج سالگی برای آموزش به مکتب‌خانه‌ای سپرده شد و نزد معلم مکتب‌خانه قرآن را فرا گرفت.

از حدود یازده سالگی با راهنمایی حجت‌الاسلام حقیقی، فرزند معلم مکتب‌خانه، به مدرسه معصومیه کرمان وارد شد و تعلیم دروس حوزوی را آغاز کرد و در سن بیست‌سالگی برای ادامه تحصیلات علوم دینی به قم رفت. او پیش از انقلاب از نخستین تدوینگران و مؤلفان کتب مذهبی مدارس حتی قبل از انقلاب اسلامی بود. محمدرضا باهنر، چهره سرشناس سیاسی اصولگرا، برادر اوست. 

 

سه: اکبر هاشمی‌رفسنجانی (۱۳۱۳-۱۳۹۵): متولد روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند. پدرش از باغ‌داران و تاجران پسته بهرمان از توابع بخش نوق رفسنجان بود. گفته شده ریشه و تبار خانوادگی او به بالاگِریوِه لرستان می‌رسد و البته همین ریشه لر در مورد شهید سلیمانی هم گفته شده است.

هاشمی‌رفسنجانی در ۵ سالگی تحصیل را از مکتب‌خانه‌ای در نوق آغاز کرد و در سن ۱۴‌سالگی کرمان را به مقصد قم برای تحصیل ترک کرد. هاشمی در شهر خود یعنی رفسنجان مرکزی فرهنگی و موزه‌ای ساخته و هدایای ریاست جمهوری ایشان در این مرکز نگهداری می‌شود و در حال حاضر یکی از اماکن دیدنی و البته مورد استفاده مردم در این شهر است. 

 

چهار: محمدابراهیم باستانی‌پاریزی (۱۳۰۴-۱۳۹۳): تاریخدان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد دانشگاه تهران. او متولد پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان بود. تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود حاج‌آخوند پاریزی هم بهره می‌برد.

پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانش‌سرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از گرفتن دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامه تحصیل به تهران آمد. مشهورترین کتاب او که نامش در کتب فارسی و ادبیات دبیرستان آمده «از پاریز تا پاریس» است. 

 

پنج: همایون صنعتی‌زاده کرمانی (۱۳۰۴-۱۳۸۸): کارآفرین، نویسنده، مترجم، و ناشر. متولد تهران بود ولی اصالتا متعلق به کرمان و کودکی خود را هم در کرمان، نزد پدربزرگ و مادر‌بزرگش گذراند. او مدیر انتشارات فرانکلین در دهه ۱۳۴۰ بود و به عقیده برخی عملاً سفیر فرهنگی آمریکا در ایران. از دو سه سال قبل از انقلاب، معتقد بود که کار حکومت تمام است.


پس خود را از مشاغل دولتی کنار کشیده بود و در لاله‌زار کرمان، در ملک پدری‌اش، به کشت گل مشغول شده بود. بعد از انقلاب البته چند سالی به دلیل اقداماتش در قبل از انقلاب زندانی شد ولی رفاقتی عجیب با سردار سلیمانی داشت که در این چند سال، روایت‌های مختلفی در مورد آن منتشر شده است. او صاحب کارخانه گلاب معروف زهرا در لاله‌زار کرمان بود و ضمنا یتیم‌خانه حاج‌اکبر صنعتی‌زاده (پدر‌بزرگش) در کرمان را اداره می‌کرد. 

 

شش: علی‌اکبر نفیسی (۱۲۲۶-۱۳۰۲): معروف به ناظم‌الاطباء کرمانی‌پزشک، ادیب و دانشمند ایرانی، از برجسته‌ترین پزشکان ایرانی اواخر دوره‌ قاجار و پزشک ویژه‌ دربار مظفرالدین شاه و از افراد تاثیرگذار در امضای فرمان مشروطیت توسط شاه بود. او در پایه‌گذاری چند بیمارستان به شیوه‌ اروپایی در تهران و مشهد نقشی مهم داشته‌ است و از پایه‌گذاران نخستین مجلس حفظ‌الصحة در تاریخ ایران به‌شمار می‌آید. علی‌اصغر نفیسی، نخستین وزیر بهداشت ایران و سعید نفیسی، پژوهشگر زبان فارسی و مورخ، دو فرزند او بودند. 

 

هفت: احمدرضا احمدی (۱۳۱۹-۱۴۰۲): شاعر معروف به‌ویژه در موج نوی شهر فارسی. به نوشته سایتی زیر نظر شهرداری کرمان «پدرش کارمند وزارت دارایی بود و ۵ فرزند داشت که احمدرضا کوچکترین آنها بود. جد پدری وی ثقه‌الاسلام کرمانی، و جد مادری‌اش آقا شیخ محمود کرمانی است. سال اول دبستان را در مدرسه کاویانی کرمان گذراند و در سال ۱۳۲۶ با خانواده به تهران کوچ کرد. او همچنین در سال ۱۳۴۵ دوره خدمت سربازی را به‌عنوان سپاهی‌دانش در روستای ماهونک کرمان آموزگاری کرد.»

 

هشت: طاهره صفارزاده (۱۳۱۵-۱۳۸۷): شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن بود. متولد سیرجان بود ولی زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه تهران خوانده و در آمریکا در رشته نقد تئوری علمی در ادبیات جهان به تحصیل پرداخته بود.


پس از انقلاب از شاعران حامی تغییر انقلابی رژیم گذشته و نظام سیاسی جدید بود و برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش نو (سپید و نیمایی) شد. در سال ۱۳۷۱ از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، عنوان استاد نمونه به وی اعطا شد و در سال ۱۳۸۰ پس از انتشار ترجمه قرآن به انگلیسی و فارسی که برای اولین‌بار اتفاق می‌افتاد؛ عنوان «خادم‌القرآن» را کسب کرد. 
 

9 : هوشنگ مرادی‌کرمانی (متولد ۱۳۲۳): در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد استان کرمان متولد شد. تا کلاس پنجم ابتدایی در آن روستا درس خواند و همراه پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کرد. از همان سنین کودکی به خواندن علاقه زیادی داشت و عموی جوانش که معلم روستا بود، در این علاقه بی‌تاثیر نبود.

 

پس از تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت و تا ۱۵‌سالگی در آنجا زندگی کرد و در این دوره بود که شیفته سینما هم شد. دوره دبیرستان را در یکی از دبیرستان‌های شهرستان کرمان گذراند و سپس با مهاجرت به تهران وارد دوره دانشکده هنرهای دراماتیک شد. او مشهور است به‌خاطر نویسندگی قصه‌های مجید که هم کتاب و هم سریالش، در بین ایرانیان محبوب است. 

 

10: عادل فردوسی‌پور (متولد ۱۳۵۱): اخیرا در یک استوری اینستاگرامی شهادت همشهریان خود در حادثه تروریستی کرمان را تسلیت گفته بود. البته فردوسی‌پور متولد تهران ولی اصالتا کرمانی است و هنوز برخی از اعضای خانواده او در این شهر سکونت دارند. فردوسی‌پور کار خود را از ۲۱ سالگی و در مطبوعات ورزشی آغاز کرد و از سال ۱۳۷۳ وارد تلویزیون شد و همکاری او به‌عنوان تهیه‌کننده برنامه نود تا سال ۱۳۹۷ و به‌عنوان تهیه‌کننده برنامه فوتبال ۱۲۰ تا سال پیش ادامه داشت.

 

کدخبر: ۵۵۲۵۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر