کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۱۳
تاریخ خبر:

روز وداع

روز وداع

آخرین تحولات درباره حمله تروریستی کرمان و افشای هویت تروریست‌ها .

روزنامه هفت صبح، ‌مهسا مژدهی| در حالی که کرمانی‌ها وداع تلخ و جانسوزی با  شهدای حمله تروریستی چهارشنبه بعدازظهر داشتند، ‌سیر تحولات و خبرها در مورد این حادثه، خاورمیانه را در مرز التهاب قرار داده ‌بود. در واقع گمانه‌زنی‌های اولیه در داخل و خارج از کشور تا پنجشنبه بر دست داشتن اسرائیل در انفجار تروریستی کرمان حکایت داشت.

 

نفس‌ها بر سر امکان وقوع یک درگیری در خاورمیانه حبس شده بود و حتی قیمت نفت هم در جهان ‌ در جهشی بیش از سه درصدی به  بشکه‌ای  72 دلار و 65سنت رسید. این اتفاقات در حالی رخ داد که ایالات‌متحده چهارشنبه شب اعلام کرد واشنگتن و تل‌آویو در حمله تروریستی به ایران دست نداشته‌اند.

 

تا غروب پنجشنبه این ادعا حتی در آمریکا هم از سوی خبرنگاران و تحلیلگران، با دیده تردید مورد بررسی قرار می‌گرفت. (مثلا فیلمی از یک خبرنگار آمریکایی وایرال شد که در مورد عدم دخالت آمریکا و یا اسرائیل در این انفجار طعنه می‌زند و می‌گوید که آمریکا شصت سال پس از کودتای 28 مرداد به دخالت در این حادثه اقرار کرده بود) و از آنجایی که ایران اعلام کرده بود پاسخ حمله تروریستی را خواهد داد، ناظران خاورمیانه با دقت بحران را از زیر نظر می‌گذراندند.

 

روزنامه‌های پنجشنبه به‌خصوص روزنامه‌های حاکمیتی به شکلی مشخص بر حمله انتقامجویانه نسبت به اسرائیل متمرکز شده بودند. یک روز پس از فاجعه، در غروب پنجشنبه 14 دی‌ماه بالاخره گروه تروریستی داعش، مسئولیت حمله تروریستی به گلزار شهدای کرمان را با انتشار یک اطلاعیه برعهده گرفت.

 

این گروه در شش سال گذشته پنج حمله تروریستی را علیه کشورمان سازماندهی کرده است. اما پذیرش مسئولیت از سوی آنها داغ ایرانی‌ها را سرد نکرد. ایران در طی 5 سال گذشته بارها از سوی داعش مورد حمله قرار گرفته بود.

 

گروهی که شکست بزرگش در سوریه و عراق را از چشم ایران می‌دید و می‌بیند. آخرین حمله تروریستی آنها ماجرای شاهچراغ بوده است.  با این وجود تحلیلگران منطقه‌ای، پس از اینکه حمله انتحاری از سوی دو تن از اعضای داعش اعلام شد، نفس حبس شده خود را رها کرده و اعلام کردند این گروه تروریستی داعش است که تلاش کرده به دلیل دشمنی کهنه خود با ایران، دست به چنین اقدام خونینی بزند. اگر می‌خواهید آخرین جزئیات را در مورد حمله تروریستی به گلزار شهدای کرمان بدانید، در ادامه با ما همراه باشید:

 

‌ غروب پنجشنبه 14 دی ماه گروه تروریستی داعش اعلام کرد در حمله تروریستی کرمان دست داشته. در بیانیه منتسب به داعش، اسامی عوامل انتحاری عمر الموحد و سیف الله مجاهد اعلام شده که با انفجار کمربندهای انفجاری خود باعث شهادت ده‌ها تن در کرمان شدند. در این بیانیه تصویری هم وجود داشت که در آن چهره دو تروریست انتحاری محو شده بود.

 

‌  گمانه‌زنی و شک و تردید در مورد بیانیه‌ای که داعش منتشر کرده، کم نیست. برخی از تحلیلگران می‌گویند این گروه تروریستی عموما از اسم ایران در بیانیه‌های خود استفاده نمی‌کند. این ادعا البته اندکی بعد رد و مشخص شد یک بار اتفاق مشابهی پیش آمده است (در مورد حادثه شاهچراغ) و مورد دوم به انتشار تصاویر دو داعشی برمی‌گردد.

 

شکاکان معتقدند گروه تروریستی داعش عموما ابایی از انتشار تصاویر عاملان انتحاری خود ندارد و به طور کلی وقتی این دو نفر کشته شده‌اند دلیلی هم برای تار شدن تصاویر وجود نداشته است. این گمانه‌زنی‌ها داعش را گماشته نیروهای دیگر قلمداد کردند.

 

‌ عصر جمعه 15 دی‌ماه وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ خود پیرامون حادثه‌‌ تروریستی کرمان اعلام کرد: از دو تروریست معدوم انتحاری، یک نفر ملیت تاجیکستانی داشته و هویت تروریست دوم هنوز به صورت قطعی احراز نشده است.

 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در بامداد روز پنجشنبه 14 دی ماه اقامتگاه مورد استفاده‌ دو تروریست معدوم در حومه‌ شهر کرمان شناسایی و نیز دو عنصر پشتیبانی و تأمین‌کننده‌ اقامتگاه مذکور، شناسایی و بازداشت شدند.

 

در ادامه‌ عملیات، 9 نفر از شبکه‌ پشتیبانی تیم تروریستی و مرتبطین آن در 6 استان کشور شناسایی و بازداشت شدند. طبق اعلام وزارت اطلاعات  بخشی از تجهیزات مکشوفه عبارتند از: دو جلیقه انفجاری، دو دستگاه ریموت کنترل از راه دور، دو چاشنی انفجاری، چند هزار ساچمه‌ مورد استفاده در جلیقه‌های انفجاری، سیم‌کشی‌های آماده شده برای جلیقه‌ها و مقادیری مواد اولیه‌ انفجاری.

 

با این حال برخی از خطبا دیروز اصرار داشتند که این عملیات صددرصد با دستور اسرائیل شکل گرفته ولی اطلاعیه وزارت اطلاعات به شکل مشخصی فرضیه دخیل بودن داعش را تایید و تقویت می‌کرد.‌  طبق اطلاعاتی که مجید میراحمدی معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور  در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده، ازمجموع 89 شهید حمله تروریستی کرمان، 28 شهید زیر ۱۸ سال هستند و 12 نفر از اتباع افغانستان در بین شهدا قرار دارند. 9 نفر از شهدا، کمتر از 10 سال سن داشته‌اند. ۳۶ نفر از شهدا از زنان و ۵۳ نفر هم از مردان هستند.

 

کدخبر: ۵۵۲۳۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر