کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۸۴۹
تاریخ خبر:

ادعای دانشمندان درباره اثر محلول ید بر ویروس کرونا

طبق تحقیق جدید دانشمندان آمریکایی, شستشو بینی و دهان با محلول ید می‌تواند از شیوع ویروس به فرد جلوگیری کرده در ۱۵ ثانیه ویروس کرونا را غیرفعال کند!

بر اساس مطالعه جدید دانشمندان آمریکایی, شستن بینی و دهان با محلول "ید" از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرده و این ویروس را غیرفعال می‌کند!

پایگاه خبری "sciencetimes" در این باره نوشت: "محققان دانشکده پزشکی دانشگاه "کانتیکت" نمونه‌های ویروس کووید۱۹ را در برابر سه غلظت مختلف محلول ید (PVP-I) آزمایش کردند و ۱۵ ثانیه بعد این محلول ویروس را کاملاً غیرفعال کرده است."

آنها کشف کردند که حتی غلظت ۰.۵ درصد از ید می‌تواند ویروس کرونا را غیرفعال کند.

طبق گفته دانشمندان این دانگشاه، شستشو بینی و دهان با محلول ید می‌تواند از شیوع ویروس به فرد جلوگیری کرده و با کاهش میزان ویروسی که به آن منتقل می‌شود، از موارد شدید ابتلا به این ویروس جلوگیری کند.

بینی دارای مقادیر زیادی گیرنده ACE-۲ است که ویروس از آن برای ورود و آلوده کردن میزبان خود استفاده می‌کند؛ به همین دلیل بسیاری از آزمایشات بالینی مطالعه خود را بر روی شستشوی بینی به عنوان راهی برای کنترل بیماری همه‌گیر کرونا متمرکز کرده‌اند که در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰۰۰ آمریکایی را به کام مرگ کشانده است.

طبق یک مطالعه قبلی، PVP-I (محلول ید) در غیرفعال کردن عوامل بیماری‌زای مرتبط با ویروس‌هایی مانند سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) موثر است.

مطالعه جدید منتشر شده در مجله "JAMA Otolaryngology-Head and Neck Surgery" از طریق آزمایش نمونه‌های ویروس در برابر محلول‌های ید که در سه غلظت ۰.۵, ۱.۲۵ و ۲.۵ رقیق شده‌اند, صورت گرفته است؛ سپس غلظت PVP-I با محلول ۷۰ درصد اتانول مقایسه شد و واکنش‌ها را برای ۱۵ و ۳۰ ثانیه مشاهده کرد.

طبق مشاهدات آنها، ضدعفونی‌کننده‌های ید، ویروس را فقط در ۱۵ ثانیه کاملاً غیرفعال کردند حتی با کمترین غلظت ۰.۵ درصد؛ در مقابل، الکل اتانول به طور همزمان نتایج یکسانی را ارائه نداده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که ۱۵ ثانیه برای غیرفعال سازی ویروس با استفاده از محلول ید کافی است؛ اگر برای شستشوی داخل بینی از ضد عفونی‌کننده بینی PVP-I استفاده شود، می‌تواند خطر انتقال ویروس از طریق قطرات و انتشار آئروسل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کدخبر: ۳۵۰۸۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1588466840

    محلول ید راز کجا میشه تهیه کرد؟ البته نم ک ید دار باعث افزایش فشار خون بنظرم میشه