کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۳۱۹
تاریخ خبر:

چرا مقتدی صدر به قم سفر کرد؟

روزنامه هفت صبح | درباره روحانی‌ متنفذ عراقی‌که ‌همزمان با‌ایام محرم در‌قم به سر‌می برد. جمعه ظهر بود که سایت «جوابنا»، سایت دفتر مقتدی صدر، تصاویری از حضور او در عزاداری و توزیع غذای نذری در موکب آل‌صدر در شهر قم را منتشر کرد.

این در حالی بود که شامگاه پنجشنبه، حساب توئیتری مقتدی صدر در توئیتی جنجالی از هشتگ «خداحافظ وطنم» استفاده کرده و از پایان دولت عراق سخن گفته بود و دولت را به طور ضمنی تهدید کرده بود که اگر آن‌چه می‌خواهد صورت نگیرد از دولت اعلام برائت خواهد کرد. در عین حال، فراموش نمی‌کنیم که صدر در مقاطع مختلفی علیه دولت ایران موضع گرفته، با عربستان بن سلمان مذاکره کرده و حتی طرفدارانش در بغداد علیه ایران شعار داده‌ بودند. در چنین شرایطی، چرا مقتدی صدر به قم سفر کرده بود؟

حضور مقتدی صدر در ایران را باید نوعی حضور اعتراضی توصیف کرد. شنبه یک منبع آگاه به سایت «میدل ایست نیوز» خبر داد که «سید مقتدی صدر» از ۲۵ ماه ژوئن که وارد ایران شد به عراق نرفته است. با این حال آشکار کردن حضور در قم، بعد از آن توئیت جنجالی نشان می‌دهد که مقتدی صدر در حال ابراز علنی نارضایتی خود است.

*** اما او از چه چیز ناراضی است و چرا این نارضایتی را در قم نشان داده است؟
آن‌طور که سید رضا الغرابی، کارشناس تحولات عراق در توئیتر خود نوشته، در حال حاضر دو احتمال برای چرایی نارضایتی مقتدی صدر وجود دارد. دلیل اول که کمی دورتر است این است که معاونین احتمالی رئیس‌جمهور عراق در نظر گرفته شدند (مالکی، علاوی و النجیفی) و صدری‌ها به طور پیش فرض و بر حسب عادت، علیه تصدی احتمالی پست، توسط مالکی موضع گرفته‌اند.

اما احتمال جدی‌تر این است که ابراز نارضایتی صدر از این موضوع مربوط به خبر تشکیل نیروی هوایی ویژه و موازی توسط حشدالشعبی باشد. این به آن معناست که مقتدی از یکه‌تازی حشدالشعبی در سیاست و امنیت در عراق ناراحت است و حالا که در ایران است می‌خواهد این نارضایتی خود را نشان دهد. چرا؟

احتمالا به این خاطر که خود را اهل مذاکره و سازش نشان دهد و اینکه می‌توان در همین قم نیز با او ملاقات کرد و به سخنانش گوش داد (به جای اینکه از نجف یا بغداد فریاد بزند و شائبه تقابل با جمهوری اسلامی را به وجود آورد).البته شنبهخبرگزاری مهر به نقل از سایت النهرین، مصاحبه مضر الازیرجاوی نماینده ائتلاف سائرون (نزدیک به صدر) را منتشر کرد که او گفته بود: «مقتدی صدر معمولاً به قم سفر می‌کند و اینکه آیا وی رایزنی سیاسی با مسئولان ایرانی هم خواهد داشت یا خیر به خود وی مربوط می‌شود و ما اطلاعی در این زمینه نداریم.»

اما به نظر می‌رسد انتشار آن توئیت و عکس یک بازی رسانه‌ای مکمل برای نشان دادن نارضایتی بوده است ضمن اینکه مقتدی صدر با خروج از عراق در ایام عزاداری، عملا توانسته نارضایتی خود را از روند سیاسی در عراق به گوش فعالان سیاسی و مردم عراق نیز برساند. با این حال به نظر می‌رسد که بدنه حزب‌اللهی در ایران با عبور از دو خاندان دینی - سیاسی مهم و البته با تکیه بر یارهای جدید خود در عراق مثل حشدالشعبی، عملا دیگر این بازی‌های سیاسی صدر را به سادگی نمی‌پذیرند.

در پایان کمی هم درباره عکس صحبت کنیم. آن طور که سایت فرارو نوشته این موکب آل‌صدر، در صحن حضرت جوادالائمه(ع) حرم حضرت معصومه در شهر قم قرار دارد. باید بدانید که عراقی‌ها و به خصوص اهالی نجف پایگاهی قوی در قم دارند و به طور مثال این شب‌ها، نجفی‌های ساکن قم هر شب مراسم سنتی رقص شمشیر خود را انجام می‌دهند.

از آن سو خاندان صدر نیز خاندانی عراقی - ایرانی به طور توامان است که از مشهورترین افراد ایرانی آن باید به آقا موسی صدر، رسول صدر‌عاملی و محمدعلی جمال‌زاده اشاره کرد. بنابراین دیدن موکب یا همان ایستگاه صلواتی خاندان صدر در قم، مسئله عجیبی نیست.

کدخبر: ۲۷۹۳۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    سوهان قم صادر نمیشه مگه؟!