کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۹۲۵
تاریخ خبر:

ماجرای حکم قضایی درباره همسر پزشک

روزنامه هفت صبح | هفته پیش یکی از خبرنگاران در صفحه توئیتر خود خبر داد که مردی همسر پزشکش را با حکم دادگاه از حضور در بیمارستان‌های محل کشیک ممنوع کرده است. حالا پیگیری‌ها نشان داده که این خانم، پزشک متخصص اورژانس، در خط مقدم مبارزه با کرونای بیمارستان‌های امام حسین(ع) و بقیه‌الله بوده که حالا با حکم دادگاه از کار بیکار شده است.

این خبر در حالی منتشر شد که کمی پیش در بیمارستان‌های دیگری در تهران هم یکی از پرستاران گفته بود به دلیل کار در بخش کرونا، با شکایت همسایه‌ها، صاحبخانه قراردادش را فسخ کرده و پرستاران دیگر هم از ترس واکنش اطرافیان، بخش محل فعالیتشان را مخفی نگه می‌دارند تا مورد طرد قرار نگیرند. در مرداد ماه امسال مردی با ارائه یک دادخواست به دادگاه اعلام کرد که حضور همسرش در بیمارستان‌ها آرامشش را سلب و در زندگی آنها تزلزل ایجاد کرده است.

این خبر در روزهای گذشته بارها بازنشر و دیده شد. حالا یکی از نزدیکان این زن اطلاعات بیشتری داده که جزئیات بیشتری از پرونده ممنوع‌الفعالیت شدن این پزشک را که از قضا عضو هیات علمی و بورد تخصصی اورژانس دانشگاه‌های بهشتی و بقیه‌الله هم است، باز می‌کند.او می‌گوید: «داستان از این قرار بود که شوهر این خانم در مرداد ماه امسال تقاضای منع اشتغال همسرش را در دادخواستی به دادگاه خانواده تقدیم کرد.

دادگاه درخواست او را نپذیرفت و گفت که اولا در سند ازدواج این دو نفر از ابتدا هم ذکر شده بود که خانم سال آخر پزشکی است و این موضوع را شوهر از همان اول پذیرفته است. دوما ادعاها درمورد کار کردن همسرش در بیمارستان‌های خصوصی احراز نشد. بعد هم اینکه دادگاه تشخیص داد به خاطر شرایط کشور، پزشکان امروز به صورت جهادی در حال مبارزه با کرونا هستند و طبیعی است که خارج از ساعت‌های موظفی هم در بیمارستان کار کنند.»

با این حال همه چیز به این خوبی ختم نشد. کمی بعد آقای مهندس با ارائه دادخواست جدیدی می‌خواهد دوباره دادگاه در آن حکم تجدیدنظر کند. به گفته نزدیکان زن، دادگاه هم نتیجه تجدیدنظر را اعلام می‌کند که بر اساس آن زن از کار در بیمارستان‌ها منع می‌شود. این فرد توضیح می‌دهد: «شوهر این خانم پزشک در متن تجدیدنظر نوشته بود که همسرش در چند بیمارستان کار می‌کند و این موضوع باعث اختلال در زندگی مشترک و رسیدگی به امور خانواده و تزلزل در خانواده می‌شود.

این در حالی است که این خانم پزشک متخصص طب اورژانس بیمارستان‌های بقیه الله و امام حسین(ع) بودند که دو شب در هفته شیفت داشتند ومعمولا این دو شب را طوری انتخاب می‌کردند که همزمان با سفرهای کاری همسرش قرار بگیرد چون که مرد دوشغله بود و سفرهای کاری زیادی در هفته به باغستان کرج، استان گلستان، بندر خمیر هرمزگان، مجتمع فولاد کرمان و سایر شهرها می‌کرد. خانم حتی رشته پزشکی اورژانس را هم از ابتدا با رضایت همسر انتخاب کرده بود.»

با این حال دادگاه با ارائه همه این مدارک تصمیم می‌گیرد که زن را از فعالیت در بیمارستان منع کند. در ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی آمده است که اگر فعالیت زوج یا زوجه خلاف مصالح خانوادگی و حیثیت زن و مرد به شمار بیاید طرفین می‌توانند یکدیگر را از آن شغل منع کنند اما حرفه پزشکی خلاف مصالح فرد نیست. در این حکم اینطور آمده که این خانم حق فعالیت در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های دیگر را ندارد و فقط می‌تواند در محل دانشگاه استخدامی‌اش فعالیت کند.

در روزهای گذشته و زمانی که در شرایط جنگی با کرونا به سر می‌بریم، این پزشک روزی ۱۸۰ تا ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا را معاینه می‌کرد. همکار و دوست این پزشک می‌گوید امروز برای اینکه بتواند به محل کارش برگردد نیاز به بررسی دوباره حکم از سوی رئیس قوه قضائیه است تا با دستور بررسی مجدد حکم در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار بگیرد.

کدخبر: ۳۵۳۹۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر