کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۹۰۶
تاریخ خبر:

بورس همچنان چهار نعل می‌تازد

روزنامه هفت صبح| نگاهی به عملکرد شاخص بورس، تغییرات قیمت‌ دلار، یورو، درهم عراق و نوسانات بهای طلا و سکه بهار آزادی در هفته گذشته. بورس در هفته دوم مهرماه سال جاری با اختلاف معناداری نسبت به دیگر بازارها در رده پربازده‌ترین بازار هفته قرار گرفت و سکه نیز با افت قیمت بسیار کمی مواجه شد.

در هفته‌ گذشته بازار سرمایه بازدهی ۳٫۷درصدی را به ثبت رساند و در صدر بازدهی هفتگی قرار گرفت. براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار شاخص کل این بازار تا در پایان روز معاملاتی سوم مهرماه روی سطح ۳۱۴هزار واحدی قرار گرفت، اما این بازار روز ابتدایی هفته بعد را با رشد شش هزار واحدی شروع کرد و به سطح ۳۲۰هزار واحدی رسید. اگر چه این شاخص در روزهای میانی هفته با کمی افت مواجه شد، اما در نهایت توانست خود را بالا بکشد و در روز چهارشنبه ۱۰مهرماه با رسیدن به سطح ۳۲۶هزار واحدی به کار خود در این هفته پایان داد.

برخلاف بورس بازار سکه با افت ارزش مواجه شد، اگر چه این کاهش کم بود اما باعث شد که این بازار تنها بازار با بازدهی منفی شود. براساس داده‌های اقتباس شده از شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و دلار هر عدد سکه امامی در روز چهارم مهر ماه روی نرخ چهار میلیون و ۲۳هزار تومان خرید و فروش شد.

اما در هفته دوم مهر ماه با پنج هزار تومان کاهش به رقم چهار میلیون و ۱۸هزار تومان رسید که موجب شده بازدهی منفی ۱۲صدم درصدی برای آن ثبت شود. البته روند افزایش قیمت در پایان معاملات رسمی ادامه پیدا کرد. به ‌شکلی که می‌توان گفت قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید تا چهار میلیون و ۴۰هزار تومان بالا رفت و سکه تمام طرح قدیم را چهار میلیون و ۱۰هزار تومان فروختند.

قیمت خرید و فروش نیم سکه دو میلیون و ۷۰هزار تومان و دو میلیون بود. سکه ربع نیز یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان خریداری و یک میلیون و ۲۷۰هزار تومان فروخته شد. این در حالی است که قیمت فروش سکه گرمی به ۸۷۰هزار تومان رسید.

از سوی دیگر در حالی که هر اونس طلا در بازارهای جهانی هزار و ۵۰۴دلار و ۷۷سنت قیمت داشت، بهای هر گرم طلای ۱۸عیار در روز پنجشنبه به شکل رسمی با رقم ۴۰۹هزار و ۲۹۷تومان بسته شد اگر چه برای ساعاتی در طول روز به ۴۰۸هزار و ۴۰۰تومان هم رسید. در هرحالت اگر میانگین عدد را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم بهای دلار نسبت به هفته قبل کمتر از هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است که از بازدهی کمتر از یک دهم درصدی حکایت دارد. به‌این ترتیب می‌توان گفت حباب سکه تمام، نیم سکه و طلای خام ۱۸عیار هم منفی شده است.

درهفته‌ گذشته همچنین دلار با ثبت قیمت ۱۱هزار و ۴۵۰تومان در صرافی ملی به‌کار خود در دومین هفته مهرماه پایان داد.
۵۰تومان از این رقم در روز پنجشنبه به‌دست آمد اما به‌هرحال دومین هفته مهرماه بازه‌ای کم‌نوسان برای دلار به‌حساب می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار در بازار آزاد نیز با قیمت این ارز در صرافی‌های بانکی برابر بود، هر چند فعالان بازار آزاد قیمت کمتری را برای خرید دلار نسبت به صرافی‌های بانکی پرداخت می‌کنند. روز پنجشنبه هر یورو در بازار به قیمت ۱۲هزار و ۶۵۰تومان فروخته می‌شد که در قیاس با روز‌های قبل رشدی اندک را نشان می‌داد.

نرخ خرید یورو توسط صرافان در روز پنجشنبه ۱۲هزار و ۵۵۰تومان بود و فعالان بازار محدوده نوسانی قیمت دلار را ۱۱هزار و ۲۰۰تومان تا ۱۱هزار و ۵۰۰تومان می‌دانستند. با‌این‌حال همانطور که می‌‌دانید با تعطیلی بازارها در ظهر پنجشنبه، قیمت‌ها می‌توانند از ظهر تا غروب اندکی تغییر کنند. در نتیجه ‌این فعل و انفعال کاملا طبیعی، در بازاری که حالت غیررسمی به‌خود گرفته بود بهای فروش دلار تا ۱۱هزار و ۶۵۰تومان پیش رفت و آخرین قیمت یورو و پوند به‌ترتیب ۱۲هزار و ۷۷۵تومان و ۱۴هزار و ۳۱۰تومان بود.

دینار امارات به سه‌هزار و ۱۷۰تومان رسید و لیر ترکیه با قیمت دو هزار و ۴۵تومان معامله شد. کمترین قیمت هر هزار دینار عراق را هم که این روزها پرطرفدار شده، در بازار آزاد ۹هزار و ۸۰۰تومان اعلام می‌کنند اما وقتی پای خرید پیش بیاید شاید مجبور شوید برای آن تا ۱۰هزار و ۵۰۰تومان هم پول بدهید.

بگذریم. به‌هرحال هفته گذشته شاهد پسروی بهای دلار بودیم. جایی که در کف قیمت با عدد ۱۱هزار و ۲۰۰تومان رسیدیم که آن را مرز مقاومتی دلار می‌نامیم. با اتفاقات رخ داده اما در نهایت دلار خود را بالا کشید و احتمالا امروز صبح را با قیمت ۱۱هزار و ۶۰۰تومان آغاز می‌کند.

کدخبر: ۲۸۳۹۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر