کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۲۸۸
تاریخ خبر:

نتایج شوکه‌کننده یک تحقیق: به‌رستوران برو کرونا بگیر

تایج یک مطالعه جدید نشان می دهد، در مکان‌هایی که نمی توان همیشه ماسک پوشید، مانند رستورانی که مردم برای خوردن یا نوشیدن باید ماسک خود را بردارند، خطر ابتلا به این بیماری بالاتر است.

محققان «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا» که این مطالعه را انجام داده اند در گزارشی نوشتند، نتایج این مطالعه نشان می دهد، بزرگسالانی که آزمایش کووید-۱۹ آنها مثبت شده است؛ تقریباً دو برابر سایرین، ۱۴ روز پیش از ابتلا به این بیماری، در یک رستوان غذا خورده‌اند.

این مطالعه که روز ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور) منتشر شد، شامل اطلاعات مربوط به ۳۱۴ فرد بالغی می شود که در ماه ژوئیه به دلیل داشتن علائمی از نظر ابتلا به کووید-۱۹ آزمایش شدند. نتیجه این آزمایش ها، ۱۵۴ مورد مثبت و ۱۶۰ مورد منفی بود. این آزمایش ها در ۱۱ مرکز بهداشتی مختلف در ۱۰ ایالت آمریکا انجام شد.

محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا و سایر موسسات این کشور در این مطالعه، پاسخ های این بیماران را به سوالاتی در رابطه با ماسک زدن و فعالیت های مختلفی که در جامعه داشته اند از جمله اینکه آیا اخیرا در یک رستوران غذا صرف کرده اند، یا به یک کافی شاپ و باشگاه ورزشی رفته اند، به دقت بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد بزرگسالانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود دو برابر افرادی که نتیجه این آزمایش آنها منفی شده بود، گزارش دادند که ۱۴ روز قبل از ابتلا به این بیماری در یک رستوران غذا خورده اند و یا به یک کافی شاپ رفته اند.

داده های این مطالعه نشان داد، ۴۲ درصد از بزرگسالانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود، گزارش دادند که دست کم با یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ در تماس بوده اند و بیشتر این تماس های نزدیک -۵۱ درصد- با اعضای خانواده بوده است.

محققان همچنین دریافتند؛ ۷۱ درصد از بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ و ۷۴ درصد از بزرگسالانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها منفی بود، گزارش دادند که همواره در زمان حضور در جمع از ماسک استفاده می کنند.

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه میان افرادی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود با افرادی که نتیجه این آزمایش آنها منفی بود در زمینه خرید کردن، شرکت در اجتماعات کمتر از ۱۰ نفر در خانه، رفتن به یک اداره، رفتن به باشگاه ورزشی، رفتن به سالن آرایشگاه، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و یا شرکت در اجتماعات مذهبی اختلاف قابل توجهی وجود نداشت.

با این حال داده های این مطالعه نشان داد، افرادی که نتیجه آزمایش آنها مثبت بود، بیشتر احتمال داشت گزارش دهند که دو هفته پیش از شروع این بیماری در یک رستوان غذا خورده بودند.

البته این مطالعه با محدودیت هایی نیز همراه است، از جمله اینکه باید تحقیقات بیشتری بر روی گروه بزرگتری انجام شود تا مشخص شود آیا یافته های این مطالعه در مطالعات بعدی نیز تکرار می شود یا خیر و دیگر اینکه در این مطالعه در ارزیابی غذا خوردن در یک رستوران تفاوتی میان غذا خوردن در فضای بسته رستوران و غذا خوردن در محیط باز رستوران قائل نشده است.

محققان در گزارش این مطالعه نوشتند؛ گزارش ها در مورد قرار گرفتن در محیط رستوران ها و ابتلا به کرونا به گردش هوا مرتبط است. جهت، تهویه و شدت جریان هوا حتی در صورت رعایت تدابیر فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، ممکن است بر انتقال ویروس تاثیر بگذارد.

آنها افزودند: در هنگام غذا خوردن و آشامیدن نمی توان بطور مستمر از ماسک استفاده کرد؛ درحالی که خرید و سایر فعالیت هایی که در محیط بسته انجام می شود، مانع استفاده از ماسک نیست.

کدخبر: ۳۴۹۲۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر