کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۹۹۵
تاریخ خبر:

ریزش ناگهانی ریه زنی که از کرونا بهبود یافته بود

زنی ۳۸ ساله پس از تحمل تنگی نفس و درد شدید در قفسه سینه خود به اورژانس مراجعه کرده است به گفته او علائم آن روز ناگهانی شروع شده و به نظر رسیده که وضعیت او در حال بدتر شدن است. پنج هفته پیش، این زن علائم کرونا از جمله تب و درد عضلانی را داشته و نتیجه آزمایش او مثبت اعلام شده است. در آن زمان او توانسته است بیماری خود را در خانه با استامینوفن و دستگاه اکسیژن درمان کند. او بهبودی اولیه از بیماری خود را پشت سر گذاشته است، اما پس از آن علائم جدید او آغاز شده است.

عارضه پنوموتوراکس دو طرفه

اشعه ایکس در اتاق اورژانس نشان داده که او دارای یک "پنوموتوراکس دو طرفه" است، به این معنی که ریه‌های او فرو ریخته است. طبق گفته انستیتوی ملی بهداشت، هنگامی که هوا از ریه به فضای بین آن و دیواره قفسه سینه نشت می‌کند، باعث فشار بر ریه و جلوگیری از گسترش مناسب ریه می‌شود.

این بیماری می‌تواند به دلیل ضربه به قفسه سینه یا برخی از بیماری‌های زمینه‌ای ریوی، از جمله بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) ایجاد شود. به گفته دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، بیمارانی که از دستگاه تنفس استفاده می‌کنند نیز در معرض خطر ریزش ریه قرار دارند، زیرا ممکن است دستگاه "بیش از حد باد" کند. پزشکان گفته اند که وضعیت این زن غیرمعمول بوده است، زیرا او فاکتور‌های خطر برای این بیماری را نداشته است و قبل از ریزش ریه هم در بیمارستان بستری نشده و یا از دستگاه تنفسی استفاده نکرده است.

مطالعه‌ای در مورد حدود ۶۵۰۰ بیمار مبتلا به "Covid-۱۹" بستری در انگلستان که در سپتامبر سال ۲۰۲۰ در مجله تنفسی اروپا منتشر شده نشان داده که حدود ۱ ٪ از این افراد از پنوموتوراکس رنج می‌برده اند. از ۶۰ بیمار توصیف شده در این مطالعه که از ریزش ریوی رنج می‌برند، بیشتر آن‌ها نوعی پشتیبانی از تهویه را دریافت کرده اند، اما یک سوم این کار را نکرده اند. همچنین از این تعداد، فقط چهار بیمار در هر دو ریه پنوموتوراکس داشته اند. نویسندگان این گزارش از بیمارستان الیزابت توئیستدن در هلند، به این نتیجه رسیده اند که پزشکان اورژانس باید از پنوموتوراکس به عنوان "عارضه دیررس مرتبط با کرونا آگاه باشند.

علت ریزش ریه این زن هنوز مشخص نیست (وقتی پزشکان نمی‌توانند دلیل ریزش ریوی را تشخیص دهند، این به عنوان یک ریه "خود به خود" فروریخته شناخته می‌شود). نویسندگان نمی‌توانند تأیید کنند که کرونا باعث سقوط ریه این زن شده است و زمان بندی آن ممکن است فقط یک تصادف باشد. اما با توجه به اینکه این زن هیچ عامل خطر دیگری برای ریزش ریوی نداشته، ممکن است کرونا در آن نقش داشته باشد. به عنوان مثال، یک عفونت ممکن است باعث ایجاد تغییرات میکروسکوپی در بافت‌ها و رگ‌های خونی ریه‌ها شود که در نهایت منجر به پنوموتوراکس شود.

نحوه درمان پنوموتوراکس دو طرفه

پزشکان معمولاً با قرار دادن ابزاری مانند سوزن به داخل دنده ها، هوای اضافی اطراف ریه‌های بیمار را از بین می‌برند. در مورد این زن، پزشکان از این ابزار برای از بین بردن هوای اطراف ریه راست او استفاده کرده اند.

ریه چپ او تحت درمان قرار نگرفته، زیرا فقط قسمت کوچکی از آن فرو ریخته و پزشکان معتقد هستند که او خود به خود بهبود می‌یابد. در واقع، پس از گذشت چهار هفته، هر دو ریه او به اندازه طبیعی خود درآمده اند و دیگر هیچ عارضه ریوی نداشته اند.

کدخبر: ۳۷۱۹۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر