کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۵۱۶
تاریخ خبر:

جزئیات ‌‌۲۴‌ساعت منتهی به اجرای حکم آرمان

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | در نهایت صبح روز گذشته پرونده جنجالی آرمان و غزاله با اجرای حکم قصاص آرمان بسته شد. ماجرا این است که دو خانواده حالا فرزندشان را از دست دادند . یکی با قتل و دیگری با اعدام! این پرونده چرا آن‌قدر پر سر و صدا و جنجالی شد و چرا نمی‌توان این رفت و برگشت‌های آرمان از بند عمومی به قرنطینه و انفرادی را در این حواشی نادیده گرفت؟

آرمان ۶ بار به قرنطینه رفت و بار آخر حکم قصاص بالاخره درباره آرمان عبدالعالی متهم به قتل غزاله شکور در بامداد سوم آذرماه در زندان رجایی‌شهر اجرا شد. آخرین تلاش‌های افراد سرشناس و معروف مثل عادل فردوسی‌پور برای گرفتن رضایت از خانواده غزاله به جایی نرسید . با این که شنبه آرمان به انفرادی رفته بود اما باز به بند عمومی بازگشت و سپس در سکوت خبری این حکم اجرا شد.

حتی پدر آرمان مدعی است که به ما اجازه دیدار آخر داده نشد.می گوید آرمان درخواست دیدار برادرش را هم داشته که اتفاق نیافتاد‌. فیلم‌ها در فضای مجازی پدر آرمان را نشان می‌دهد که در خیابان بعد از اجرای حکم نام پسرش را فریاد می‌زند .اما بی‌شک خانواده غزاله هم اوضاع بهتری نخواهند داشت چرا که هنوز داغدار دخترشان هستند که جسدی هم ندارد.

برگزاری جلسه بی‌ثمر صلح و سازش
روز دوشنبه جلسه دو ساعته در دادسرای جنایی تهران با حضور عادل فردوسی‌پور و سرپرست دادسرا تشکیل شد. پدر غزاله اما اعلام کرد حاضر به بخشش نیستند و اگر آرمان عمدا مرتکب جنایت نشده بود شاید به بخشش فکر می‌کردیم اما حالا راهی وجود ندارد که به رضایت فکر کنیم.علاوه بر این، آرمان همه حقایق را نگفت و نخواهد گفت.

با اجرای حکم هم این اسرار هرگز فاش نخواهد شد. ما همچنان مطمئن هستیم که او اسراری در دلش دارد که هرگز بازگو نکرده است. اما ما پس از اجرای حکم قصاص، او و وجدانش را به خدا می‌سپاریم. حتی در این جلسه پدر آرمان، فرزندش را مورد عتاب قرار داد و گفت: «هفت سال است که به خاطر اشتباهت، دو خانواده نابود شدند، ما چه زمانی به تو یاد دادیم که چنین کاری انجام دهی؟»

لحظات اجرای حکم در رجایی‌شهر
اما باز هم افراد قضایی از پای ننشستند و سعی کردند رضایت خانواده غزاله را جلب کنند. از روز (سه‌شنبه) نیز تلاش‌های مجدد دادستانی تهران، کمیته صلح و سازش و برخی مقامات قضایی برای متقاعد کردن خانواده شکور به منظور گذشت از اجرای حکم قصاص قاتل فرزندشان، شدت گرفته بود تا اینکه بر اساس قانون هر دو خانواده برای اجرای حکم به زندان رجایی شهر دعوت شدند.

این تلاش‌ها تا جایی ادامه داشت که قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی از ساعت ۴ صبح به همراه تیمی از قضات اجرای احکام و کمیته صلح و سازش که سابقه طولانی در رضایت گیری برای پرونده‌های مختلف قتل دارند وارد سالن جلسات زندان رجایی شهر شدند.در ابتدای حضور قاضی شهریاری در این اتاق، او و دیگر اعضای کمیته صلح و سازش همه تلاش خود را برای کسب رضایت خانواده شکور انجام دادند که این تلاش‌ها باز هم به نتیجه‌ای نرسید و اولیای دم بر اجرای حق قانونی و شرعی خود اصرار داشتند.

در جلسه فوق، علاوه بر تلاش افراد با سابقه در گرفتن رضایت برای پرونده‌های قصاص به خانواده عبدالعالی نیز فرصت داده شد تا برای گرفتن رضایت با خانواده شکور دیدار داشته باشند. پیش از اعزام آرمان عبدالعالی به سالن اجرای حکم، خدام حرم مطهر امام رضا (ع) نیز با همراه داشتن پرچم متبرک گنبد حضرت امام رضا(ع)، ملاقاتی با خانواده شکور داشتند، اما تلاش‌های آنها نیز برای گرفتن رضایت بی‌نتیجه ماند و آرمان عبدالعالی به‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته در طول هشت سال گذشته به سمت سالن اجرای حکم رفت.

در آخرین لحظات آرمان و بقیه باز هم درخواست بخشش کردند اما خانواده غزاله نپذیرفته و درنهایت حکم اجرا شد. واکنش‌های افراد مرتبط با این پرونده عجیب است. حتی پدر آرمان در همین حال به رکنا گفته است:« چندین شاهد معرفی کرده بودیم. چرا شاهد‌ها را مورد تحقیق قرار ندادند؟! حتی فردی در دوبی غزاله را روی ویلچر دیده است!»

اگر چه راجع به این ادعاها نمی‌توان نظر داد. ولی‌الله حسینی، یکی از وکلای آرمان در مورد جزئیات اجرای حکم قصاص گفته است، یکی از ایرادات مهم پرونده آرمان این بود که هیچ اقراری در حضور قاضی نداشت و جسد هم کشف نشده بود که این یک ایراد مهم در پرونده بود. به نظرم نباید حکم اجرا می‌شد و باید بار دیگر آرمان محاکمه می‌شد تا این موارد و ابهامات رفع می‌شد.

اما با تمام این تفاسیر و حرف و حدیث‌ها این پرونده جنجالی در نهایت مختومه شد. ماجرای غزاله ۱۹ ساله که روز ۱۲ بهمن سال ۹۲ به خانه آرمان در غیاب پدر و مادرش رفت و هرگز بازنگشت. آرمان وقتی در ۱۷سالگی دستگیر شد گفت غزاله می‌خواست به خارج برود. عصبانی شده و او را هل دادم. بعدها آرمان قبول نکرد غزاله را به قتل رسانده و با میله بارفیکس به سرش ضربه زده است. اما این پرونده بالاخره مختومه شد در حالی که آرمان صراحتا به قتل در دادگاه اقرار نکرد، جسد غزاله پیدا نشد تا مشخص شود چگونه کشته شده است و ابهامات زیادی نیز از پرونده باقی ماند.

کدخبر: ۴۲۷۵۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر