کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۸۵۹
تاریخ خبر:

از کرونا شکست می‌خوریم؟

روزنامه هفت صبح | احتمالا می‌دانید که دیروز آمار فوتی‌های ناشی از کرونا طی ۲۴ساعت، دوباره سه‌رقمی ‌شد و به عدد ۱۰۷نفر رسید در‌حالی‌که از ۲۶فروردین تعداد فوتی‌ها دورقمی ‌شده و به‌تدریج درحال کاهش بود، حتی روزهایی به زیر ۵۰نفر هم رسید. اتفاقی که خیلی‌ها آن را نتیجه سیاست‌های سفت و سخت مقابله با کرونا در ایام نوروز و ماه رمضان می‌دانستند، احتمالی که با افزایش تدریجی تعداد مبتلاها، بستری‌ها و فوتی‌ها درست به‌نظر می‌رسد و باعث شده حتی رئیس‌جمهور هم که همین چندوقت پیش قدم گذاشتن ایران در پیک دوم ابتلا به کرونا را تکذیب کرده بود، حالا در حرف‌هایش به‌صورت ضمنی ماجرا را بپذیرد.

این اتفاق درحالی افتاده که بعضی از کشورها با اوضاعی به‌مراتب بحرانی‌تر از ما طی ماه‌های گذشته، کم‌کم در وضعیت کنترل بیماری قرار گرفته‌اند؛ مثلا اسپانیا با مجموع ۲۷هزار و ۱۳۶فوتی، دیروز فقط ۳۹۶مورد ابتلای جدید داشته و هیچ مورد فوتی جدیدی را ثبت نکرده است. ایتالیا هم به‌نظر می‌رسد روزهای کابوس‌وارش را پشت سر گذاشته و با مجموعا ۳۴هزار و۳۰۰کشته، دیروز ۳۴۶مورد جدید ابتلا و ۷۸فوتی ثبت کند.

البته اوضاع در بعضی از کشورها هنوز بحرانی است، مانند آمریکا که فقط دیروز ۷۰۲فوتی داشته و برزیل که ۸۹۰قربانی تقدیم کرونا کرده است. نکته اینجاست که کشورهایی که این‌روزها وضعیت بحرانی دارند یا از ابتدا در بحران بوده‌اند و همان فرمان را ادامه داده‌اند مثل آمریکا و انگلستان یا کشورهایی که تازه به لیگ کرونایی‌ها وارد شده‌اند و مراحل اولیه بحران را طی می‌کنند.

اما ایران درحالی دوباره سمت بحرانی‌شدن اوضاع خیز برداشته که به‌نظر می‌رسید بعد از سخت‌گیری‌های سیاست‌گذاران و مراعات مردم، اوضاع بهتر شده است.حالا کارشناسان می‌گویند، اگر سخت‌گیری‌ها و رعایت‌ها مدتی دیگر ادامه پیدا می‌کرد، احتمالا ایران هم به‌طور کامل وارد مرحله کنترل بیماری می‌شد.

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا یکی از همین کارشناس‌ها است. او در جواب اینکه آیا حالا باید بگوییم از کرونا شکست خوردیم، به هفت صبح می‌گوید: «نه شکست نخورده‌ایم اما اگر اینطور ادامه بدهیم احتمالا شکست می‌خوریم! البته منظورمان از شکست این است که نمی‌توانیم شیوع بیماری را کنترل کنیم و حداقل تا پایان سال وضعیت ابتلاهای جدید و فوتی‌ها بهبود چندانی پیدا نخواهد کرد، چه بسا اوضاع بدتر هم بشود.»

او اعتقاد دارد پیکی که الان در حالا ورود به آن هستیم نتیجه مسافرت‌هایی است که هفته‌های اخیر مردم رفته‌اند و می‌گوید: «ما فکر می‌کردیم همه‌چیز تمام شده، شروع کردیم بازکردن مدارس، دانشگاه‌ها، کارخانه‌ها و تازگی هم که مراسم عزا و عروسی راه‌می‌اندازیم! همین باعث شده گردش ویروس شدت پیدا کند و بعد از دوهفته شاهد افزایش موارد بیماری و فوتی‌ها هستیم.»

مردانی فکر می‌کند محدودیت‌های جدید لازم است و می‌گوید: «اگر دولت نمی‌تواند مشاغل را تعطیل کند، حداقل مسافرت غیر ضروری که می‌تواند تعطیل شود، ماسک که می‌تواند اجباری باشد. تحقیقات نشان داده که مردم عادی که در خیابان ماسک بزنند تا حد زیادی می‌توانند جلوی شیوع بیماری را بگیرند اما الان چندنفر در کوچه و خیابان ماسک می‌زنند؟

یه سری کارها فشار اقتصادی برای کشور ندارد اما تاثیر زیادی در جلوگیری از شیوع بیماری دارد. همین روزها به بیمارستانی رفتم که پنج خانم برای سزارین آماده بودند. از این پنج‌خانم، چهار‌نفر در همین هفته آخر رفته بود شمال و یکی هم رفته بود زنجان! این چیزها آدم را متاثر می‌کند. این‌همه بی‌توجهی از کجا می‌آید؟»

او خبرهای جسته و گریخته درباره ضعیف ‌شدن بیماری را با تاکید خیلی زیاد رد می‌کند و می‌گوید: «کدام ضعیفی؟ ما که داریم شیوع بیماری را از نزدیک می‌بینیم هیچ‌گونه ضعیف‌شدنی در آن نمی‌بینیم. اتفاقا مشاهدات همکارانمان در خوزستان نشان می‌دهد که در آن منطقه ویروس رفتار شدیدتری از خودش نشان می‌دهد. هنوز هم تقریبا ۵۰درصد مبتلاهایی که کارشان به بخش مراقبت‌های ویژه می‌کشد، فوت می‌کنند.

این حرف‌ها اصلا درست نیست. هنوز معلوم نیست که ابتلا به بیماری قطعا مصونیت ایجاد می‌کند. مشخص نیست که اگر مصونیتی ایجاد می‌کند، چقدر دوام دارد. خواهش ما این است که رسانه‌ها بازهم با همان شور و حرارت سابق به این موضوع بپردازند و مردم دوباره حساس شوند و همانطور که در فروردین‌ماه تا اواخر اردیبهشت شاهد بودیم، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. خطر بیخ گوش همه ما است.»

کدخبر: ۳۳۳۸۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر