کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۰۷۰
تاریخ خبر:

آیا یک دوز از دو دوز واکسن کرونا باعث محافظت می‌شود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس یک پرسش رایج این است که آیا یک دوز از واکسن‌های دو دوزی کرونا می‌تواند باعث حفاظت در برابر این بیماری شود یا نه. پاسخ این است که یک دوز واکسن هم حفاظت ایجاد می‌کند، اما به اندازه دو دوز آن. کارشناسان توصیه می‌کنند افراد به طور کامل واکسینه شوند و هر دو دوز واکسن را بزنند، به خصوص که گونه‌های جهش‌یافته واگیرتر کروناویروس مانند گونه دلتا یا هندی هم شیوع یافته‌اند. واکسن‌های کرونایی که در حال حاضر در سطح جهان مورد استفاده هستند، برای هدف قرار دادن گونه اصلی ویروس که در آخر سال ۲۰۱۹ شناسایی شد، ساخته شده بودند. با اینکه به نظر می‌رسد این واکسن‌ها بر ضد گونه‌های جدید ویروس هم موثر باشند، این نگرانی وجود دارد که ممکن است با تحول بیشتر گونه‌های حهش‌یافته کروناویروس در نهایت واکسن‌ها اثربخشی‌شان را از دست بدهند.

یک بررسی در انگلیس درباره گونه دلتا نشان داد که افرادی که هر دو دوز واکسن آسترازنکا یا فایزر- بیونتک را تزریق کرده‌اند، در برابر آن به خوبی محافظت شده‌اند. اما در افرادی که فقط یک دوز این واکسن‌ها را دریافت کرده بودند، میزان محافظت به طور قابل‌توجهی کاهش یافته بود. نخست‌وزیر انگلیس اخیر برداشتن محدودیت‌های باقیمانده را به تاخیر انداخت تا شمار بیشتری از افراد دو دوز کامل واکسن را دریافت کنند. مقامات بهداشتی همچنین نگران چندین کشور دیگر در جهان هستند که هنوز ذخیره کافی واکسن برای توزیع دوز دوم در مدت زمان توصیه شده ندارند.

تدرو آدهانوم قبریسوس، سازمان جهانی بهداشت گفته است تزریق یک دوز واکسن برای متوقف کردن شیوع‌های ناشی از گونه‌ها یا واریانت‌های جدید واکسن کافی نیست و افراد باید فاصله‌گیری اجتماعی و سایر اقدامات را رعایت کنند تا زمانی جمعیت بیشتری به طور کامل واکسینه شوند. دکتر سومایا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت هم می‌گوید دوز دوم واکسن‌های دو دوزی مهم است، چرا که «باعث تقویت شدید دستگاه ایمنی می‌شود و پاسخ بسیار قوی آنتی‌بادی به وجود می‌آورد.»

کدخبر: ۴۰۰۰۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر