کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۴۲۵۱
تاریخ خبر:

‌مهم‌ترین پنالتی‌هایی که ‌بیرانوند مهار کرده

‌روزنامه هفت صبح| یک بار دیگر علیرضا بیرانوند با مهار ضربه پنالتی اینبار در بازی با استقلال تاجیکستان‌، تیمش را از مخمصه نجات داد. گرفتن این پنالتی باعث شد به یاد چند مهار پنالتی مهم دیگر از او بیفتیم. پنالتی‌هایی که اگر گل می‌شدند، ممکن بود سرنوشت پرسپولیس و تیم ملی در چند بازی عوض شود.

پرسپولیس- استقلال تاجیکستان
پرسپولیس پس از یک باخت خانگی به النصر و یک پیروزی خارج از خانه مقابل الدحیل، در سومین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان مقابل استقلال تاجیکستان قرار گرفته بود. پرسپولیس برای حداقل دوم شدن در این گروه نیاز به پیروزی در این بازی خانگی داشت اما در همان دقایق ابتدایی بازی یک پنالتی به سود تیم مهمان اعلام شد.

اگر این پنالتی گل می‌شد، کار پرسپولیس در ادامه بازی به شدت دشوار می‌شد. حریف تاجیکستانی به دفاع محض روی می‌آورد و اصلا بعید نبود که دروازه‌اش را تا پایان بازی بسته نگه دارد اما بیرانوند با واکنشی سریع و دیدنی پنالتی بازیکن حریف را دفع کرد و اجازه نداد پرسپولیس در خانه از میهمانش عقب بیفتد. در نهایت هم این بازی با پیروزی 2 بر صفر پرسپولیس و قرار گرفتن این تیم در رده دوم جدول به پایان رسید.

ایران-پرتغال
این قطعا مهم‌ترین لحظه فوتبالی علیرضا بیرانوند است. پس از یک برد مقابل مراکش و یک باخت برابر اسپانیا در مرحله گروهی جام‌جهانی 2018 به مصاف پرتغال رفتیم. برای صعود قطعی نیاز به پیروزی داشتیم. درست در دقایق پایانی نیمه اول کوارشما دروازه ما را باز کرد. چند دقیقه بعد از شروع نیمه دوم هم یک پنالتی به سود پرتغال اعلام شد

اگر تبدیل به گل می‌شد، رویاهای ایران برای صعود از گروه بر باد می‌رفت اما بیرانوند به شکلی معجزه‌آسا پنالتی کریس رونالدو را مهار کرد. بعد از این اتفاق روند بازی عوض شد و ایران در وقت‌های تلف‌شده گل مساوی را زد. اگر مهدی طارمی در لحظه پایانی آن توپ را گل می‌کرد، به عنوان صدرنشین از گروه صعود می‌کردیم و این اتفاق فقط و فقط به لطف آن مهار پنالتی بیرو می‌توانست رخ بدهد.

گل‌گهر سیرجان-پرسپولیس
در دور رفت لیگ بیست و دوم، پرسپولیس میهمان گل‌گهر سیرجان بود. بازی با میدان‌داری تیم میزبان شروع شده بود و پرسپولیس تحت فشار شاگردان قلعه‌نویی قرار داشت. خیلی زود یک خطای پنالتی به سود گل‌گهر اعلام شد و امین پورعلی پنالتی‌زن اول این تیم پشت توپ قرار گرفت. همه چیز مهیای یک شروع خوب برای گل‌گهر بود اما بیرانوند ضربه پنالتی را به زیبایی مهار کرد و بعد از این اتفاق، جریان بازی کاملا تغییر کرد و پرسپولیس با روحیه‌ای عالی به بازی ادامه داد و در نهایت با دو گل پیروز این بازی شد. این یکی از بهترین نمایش‌های پرسپولیس در آن فصل و یکی از بدترین بازی‌های گل‌گهر بود.

دربی 91
در دربی رفت لیگ نوزدهم، پرسپولیس شروع بهتری داشت و چند فرصت گلزنی نصفه و نیمه داشت اما هیچ کدام به گل منجر نشد تا اینکه در دقیقه 23 استقلال با خطای شجاع خلیل‌زاده روی داریوش شجاعیان صاحب یک ضربه پنالتی شد. علی کریمی پشت این پنالتی ایستاد و ضربه‌اش را به گوشه دروازه پرسپولیس زد اما بیرانوند با شیرجه‌ای بلند توپ را دفع کرد و مرتضی تبریزی هم در ریباند توپ را به بیرون زد. آن بازی تا دقیقه 80 بدون گل مساوی بود اما در این لحظه مهدی عبدی که چند ثانیه پیش به زمین رفته بود، برای پرسپولیس گل زد و با همین گل و البته مهار پنالتی استقلال توسط بیرانوند، پرسپولیس برنده دربی شد.

ایران-عمان
پس از دو پیروزی مقابل ویتنام و یمن در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیای 2019 و تساوی بدون گل مقابل عراق، تیم ملی ایران به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد و مقابل عمان قرار گرفت. همه منتظر یک شروع هجومی از تیم ملی ایران بودند اما بازی هنوز به دقیقه دو نرسیده بود که روی یک حرکت عمقی و خطای مجید حسینی، تیم ملی عمان به یک ضربه پنالتی دست یافت.

گل شدن این پنالتی می‌توانست یک شوک بزرگ به تیم ملی ایران وارد کند اما علیرضا بیرانوند دست مهاجم حریف را خواند و با یک شیرجه زمینی توپ را دفع کرد. البته تصاویر نشان می‌داد که سردار آزمون با پیش‌بینی جهت ضربه بازیکن عمان به بیرو کمک کرده است اما هر چه بود، بیرو این پنالتی را مهار کرد و در نهایت ایران با پیروزی 2 بر صفر راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد.

پرسپولیس-ون پارس
در بازی جام حذفی فصل گذشته پرسپولیس مقابل ون پارس، بیرانوند در ترکیب اصلی قرار نگرفت و احمد گوهری دروازه‌بان این تیم بود. در همان دقایق ابتدایی ون‌پارس صاحب یک ضربه پنالتی شد و این توپ تبدیل به گل شد. بازی در پایان وقت‌های اضافه 2-2 مساوی شد و در آخرین لحظات بیرانوند به زمین رفت تا در ضربات پنالتی به تیمش کمک کند. بیرو هم از 3 ضربه ابتدایی حریف دو پنالتی را مهار کرد و در نهایت این پرسپولیس بود که راهی مرحله بعد شد.

کدخبر: ۵۴۴۲۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر