کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۰۸۸۳
تاریخ خبر:

داغ‌ترین عکس‌های خبری جهان در ۲۴ساعت گذشته

روزنامه هفت صبح | یک: آغاز دوباره ناآرامی در عراق؟ دیروز و در سومین سالگرد اعتراضات ضد فساد حکومتی در عراق، هزاران تظاهرات‌کننده در پایتخت عراق به خیابان‌ها آمدند. گزارشگر خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، در این تظاهرات که شنبه اول اکتبر (۹ مهر) در بغداد برگزار شد شمار زیادی از معترضان بسیار جوان شعار می‌دادند: «مردم خواستار سقوط رژیم هستند.» هزاران نفر با حضور در میدان تحریر بغداد به این تظاهرات پیوستند. اما این تصویر که می‌بینید پل جمهوریت است که منتهی به منطقه سبز بغداد می‌شود.

منطقه سبز بغداد منطقه‌ای فوق امنیتی است که شامل سفارت‌خانه‌ها و ادارات مهم دولتی می‌شود و اخیرا معترضان صدری برای هفته‌ها حومه این منطقه را اشغال کرده بودند. مأموران انتظامی با پرتاب گاز اشک‌آور تلاش کردند مانع از ورود تظاهرات‌کنندگان به منطقه سبز شوند. البته تدابیر امنیتی چند روز است که در بغداد حاکم است و علی الحبیب، یک فعال عراقی گفته: «همه پل‌ها و خیابان‌ها به دلیل ترس مقام‌ها از معترضان مسدود شده‌اند.»

برخی روایت‌ها حاکی از آن است که تظاهرات‌کنندگان دیروز، شعارهایی نیز علیه ایران دادند. در بیانیه رسمی واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق که خبرگزاری رسمی این کشور (واع) آن را منتشر کرده آمده که نیروهای امنیتی عراق به روش کاملا حرفه‌ای و بدون حمل سلاح و با خودداری از هرگونه خشونت در حال تعامل با تظاهرات‌کنندگان در بغداد هستند اما دستگاه‌های امنیتی عراق عناصر نفوذی را در میان تظاهرات‌کنندگان شناسایی کردند که به سمت نیروهای امنیتی کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند یا با تفنگ ساچمه‌ای به آنان تیراندازی می‌کنند که خلاف حالت مسالمت‌آمیز تظاهرات است.

در نهایت این خشونت‌ها به مجروح شدن 19 افسر و کادر امنیتی تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان و مجروح شدن 9 غیرنظامی منجر شد. جنبش اعتراضی عراق از سال ۲۰۱۹ شروع شد و تا جنوب عمدتا شیعه‌نشین این کشور تسری یافت. صدهاهزار معترض برای ماه‌ها علیه بیکاری جوانان، مشکلات زیرساختی و نبود دموکراسی در خیابان‌ها دست به تظاهرات زدند. نیروهای امنیتی به‌سختی به مقابله با آنان پرداختند که حاصلش ۶۰۰ کشته و ده‌ها هزار زخمی بود. سرکوب‌ها، گسترش کرونا و محدودیت‌های آن سرانجام سبب شد که این موج اعتراضی به خاموشی بیانجامد. (میدل ایست نیوز و دویچه وله، عکس از خبرگزاری فرانسه)

دو: ‌ برای دومین‌بار در یک سال یک کودتای نظامی در بورکینافاسو روی داد که در نتیجه آن سرهنگ دوم پل هانری ساندائوگو دامیبا سرنگون شد. کودتا توسط کاپیتان ابراهیم ترائوره رهبری شد. ترائوره از توقف اجرای قانون اساسی فعلی، انحلال دولت و پارلمان و بسته شدن مرزها خبر داد. بورکینافاسو، کشوری در غرب آفریقا‌ست، پایتخت آن واگادوگو است و جمعیت آن حدود 20.8 میلیون نفر است. در تصویر یک خودروی نظامی در مقابل تلویزیون ملی بورکینافاسو را می‌بینید. (اسپوتنیک- عکس از خبرگزاری فرانسه)

سه: ‌ قیمت حامل‌های انرژی در انگلستان از روز اول اکتبر، سه برابر شده و انگلیسی‌های خشمگین از این موضوع در این کشور در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زده و قبوض خود را به نشانه اعتراض آتش زدند. در این حرکت اعتراضی که در ۱۸ شهر انگلیس برگزار شد اعضای گروه‌های زیست محیطی نیز مشارکت دارند. بر اساس گزارش انجمن «پول ندهید» ۱۹۱ هزار شهروند انگلیسی طوماری را امضا کرده‌اند که در آن هشدار داده است اگر مطالبات مردم اجابت نشود، قبوض انرژی خود را پرداخت نخواهند کرد. (ایرنا، عکس از خبرگزاری فرانسه)

چهار: ‌ عکسی که جی‌سی ایمیجز گرفته و هیلی بالدوین و جاستین بیبر را در روز 30 سپتامبر در حال قدم زدن در لس‌آنجلس نشان می‌دهد. در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که هیلی بالدوین در خصوص اینکه آیا او باعث خراب شدن رابطه جاستین بیبر با سلنا گومز بوده یا نه صحبت کرده و البته گفته که به‌زودی در آینده، در این خصوص حرف‌‌های بیشتری خواهد زد.

پنج: به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «NNA»، دروتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت با میشل عون، رئیس جمهور و نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان به صورت جداگانه دیدار کرد. در این دیدار شیا «پیشنهاد مکتوب» راه حلی را که توسط آموس هاشتاین، مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی به‌عنوان میانجی در موضوع مرز دریایی لبنان و اسرائیل، ارائه شده بود به عون و میقاتی تحویل داد. عون پس از دریافت این پیشنهاد، جلسه فوری با میقاتی و نبیه بری رئیس مجلس لبنان برای پاسخ هرچه سریعتر به آمریکا ترتیب داد. به گزارش رسانه‌های لبنان، این پیشنهاد مکتوب، «پیشنهاد نهایی» برای دستیابی به توافق در موضوع مناقشه بر سر مرزهای دریایی است. (آناتولی / عکس از ریاست جمهوری لبنان)

شش: خودرویی را می‌بینید که بر اثر آتش سوزی ناشی از طوفان عظیم «ایان» در ایالت فلوریدای آمریکا سوخته است. تا به حال دست کم 21 نفر در جریان این طوفان جان خود را از دست داده‌اند. جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا در سخنانی تاکید کرده که میزان خرابی‌ها و خساراتی که در فلوریدا وارد شده می‌تواند طوفان ایان را به «مرگبارترین» طوفان تاریخ این ایالت و یکی از بدترین‌ها در تاریخ ایالات متحده تبدیل کند. فعلا حدود دو میلیون نفر در جنوب شرقی آمریکا بدون برق هستند و طوفان به بیش از ۴۰۰ هزار کسب و کار در ایالت‌های فلوریدا و کارولینای جنوبی خسارت وارد کرده است. (یورونیوز، عکس از بلومبرگ)

کدخبر: ۴۸۰۸۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر