روزنامه هفت صبح، گروه بازار| سرمایه در شروع تعمیرات موبایل حرف اول را می‌زند،‌ اگر داشته باشی یک مغازه اجاره می‌کنی و وسایل لازم را می‌خری و تابلو را نصب می‌کنی و منتظر مشتری می‌مانی. اگر نداشته باشی هم می‌توانی با سه تا پنج میلیون تومان یک میز گوشه یک مغازه موبایل فروشی بگیری و با وسایل اولیه کارت را شروع کنی. اما به غیر از سرمایه و مغازه و میز،‌ برای این کار به دل و جرات هم نیاز داری. چون در این کار فقط با گوشی موبایل مشتری سر و کار نداری. بعضی از مشتری‌ها اطلاعات مهمی در گوشی دارند که اگر از بین برود، خودشان هم نصف عمر می‌شوند.

همین موضوع کار را سخت می‌کند. البته فقط اطلاعات شخصی مهم نیست،‌ تعمیر بعضی از گوشی‌های جدید و گران قیمت آن قدر حساس و سخت است که اگر حواست نباشد باید کل در آمد ماهت را تاوان بدهی. کار تعمیر موبایل شاید در آمد نسبتا خوبی داشته باشد،‌ اما به قول عرفان ملکی ۲۶ ساله که از ۱۸ سالگی وارد این کار شده آنقدر استرس دارد که اول باید از مهارت خودت خیالت راحت باشد وبعد کار را شروع کنی تا دست و دلت نلرزد و بلایی سر گوشی مردم نیاوری و به جای دستمزد به طرف تاوان ندهی. عرفان کارش را با شاگردی شروع کرده و بعد از دو سال برای خودش مغازه اجاره کرده‌، او تعمیرکار حرفه‌ای آیفون است و می‌گوید کار تعمیرات میانگین ماهی ۲۰ میلیون تومان برایش سود دارد.

‌برای شروع کار چقدر سرمایه لازم است؟
در این کار کمی دستتان باز است. یا می‌توانید با صاحب یک فروشگاه موبایل به توافق برسید و یک میز اجاره کنید و دیگر دردسر اجاره مغازه و استهلاک و این چیزها را نداشته باشید یا اینکه می‌توانید خودتان مستقل باشید و مغازه اجاره کنید.

شما چی کار کردید؟
من در بازار موبایل یافت آباد، یک مغازه اجاره کردم. ۱۵۰ میلیون تومان پول پیش و ماهی ۳۰ میلیون تومان اجاره. البته من فقط کار تعمیرات انجام نمی‌دهم. فروش موبایل هم دارم چون با کار تعمیرات خرج مغازه در نمی‌آید.

اگر کسی این قدر سرمایه نداشته باشد و برای اجاره میز چقدر باید هزینه کنید؟
بستگی به مغازه دارد. اگر مغازه شلوغ و شناخته شده‌ای باشد اجاره میز بیشتر است، چون مشتری خرید و تعمیرات بیشتر است. اما اگر بخواهیم حدودی بگوییم بین سه تا پنج میلیون تومان می‌توان یک میز اجاره کرد.

فقط میز که نیست. هزینه وسایل تعمیرات چقدر می‌شود؟
کار تعمیرات بسته به تخصصی که می‌خواهید انتخاب کنید وسیله نیاز دارد. مثلا یک نفر کار نرم افزار انجام می‌دهد، یک نفر سخت افزار وارد است. یک نفر در تعمیر آیفون خبره است. بسته به کاری که انجام می‌دهد باید وسیله بخرد، چون لوازم گوشی‌های مختلف با هم فرق دارد. ولی یک سری وسیله اولیه است که همه تعمیرکارها باید داشته باشند با ۳۰ میلیون تومان در می‌آید. هیتر، انواع پیچ گوشتی، هوویه و لوپ معمولی با ۳۰ میلیون تومان می‌توان سر و ته کار را جمع کرد.

ولی اگر کسی بخواهد وارد کار نرم افزاری شود ممکن است برای خرید باکس‌های نرم افزاری حداقل ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کند. سخت افزار هم همین شکلی است که ابزار تخصصی دارد. بستگی به سطح تعمیرکار دارد. البته همه تعمیرکارها به این لوازم نیاز ندارند. چون این کار کمی شبیه پزشکی است. مثلا یک نفر تشخیص می‌دهد، یک نفر سونوگرافی می‌کند، ‌یک نفر جراحی می‌کند. ممکن است روی یک گوشی چند نفر کار انجام بدهند تا درست شود.

یکی نرم افزارش را دست می‌گیرد، یک نفر ال سی دی را عوض می‌کند و …کسی که وارد این کار می‌شود اول کار در سطح مبتدی مثل تعویض ال سی دی،‌ تعویض باتری،‌فلش زدن، برداشتن قفل،‌اپل آیدی ساختن و…مثل درس عمومی است. منظورم این است که هیچ کس پیدا نمی‌شود که همه کارها را بلد باشد و سخت افزار و نرم افزار و بقیه کارها را… ما یک مجموعه به هم پیوسته از تعمیرکارهای موبایل هستیم که هر کسی بسته به تخصشش می‌تواند مشکل موبایل را برطرف کند.

شما خودتان چه کاری انجام می‌دهید؟
من سخت افزار آیفون انجام می‌دهم.

برای این کار آموزش دیدید؟
دوره‌های فنی و حرفه‌ای را گذراندم که به هیچ کارم نیامد و اصلا فایده نداشت و فقط وقتم را هدر دادم. ۹۹ درصد کار تعمیر گوشی موبایل تجربی است. چیزی به نام آموزش به درد این کار نمی‌خورد. من از سال ۹۴ کارم را شروع کردم و فقط خودم یاد گرفتم. نه کتابی خواندم نه آموزشگاه می‌تواند تعمیرکار حرفه‌ای تحویل بدهد.

الان اوضاع کار چطور است؟ قیمت گوشی که بالا می‌رود‌، روی قدرت خرید مردم تاثیر می‌گذارد و نمی‌توانند مدام گوشی جدید بخرند و مجبورند تا جایی که می‌شود از گوشی استفاده کنند، این موضوع چقدر در کار شما تاثیر داشته؟
باید به یک نکته خیلی مهم توجه کنیم که گوشی‌های جدید ایرادهای خیلی کمی دارد. یعنی مشکل خاصی پیدا نمی‌کنند. مگر اینکه بشکنند یا ال سی دی آسیب ببیند. منظورم این است که کسانی که گوشی جدید دارند کمتر سروکارشان به ما می‌افتد‌. البته قیمت دلار فقط روی گوشی تاثیر نمی‌گذارد‌، روی قطعات هم تاثیر دارد.

چه گوشی بیشتر زیر دست شما می‌آید و تعمیر لازم می‍‌‌‌شود؟
در حال حاضر گوشی سامسونگ بیشتر دست مردم است به همین دلیل سامسونگ در دریف اول گوشی‌هایی است که برای تعمیر می‌آورند. ال سی دی می‌شکند یا آب می‌خورد. یکی سری از مدل‌ها هم ایرادهای ذاتی دارند. مثلا a50 وa51 مشکل سی پی یود. آیفون سون مشکل آنتن دارد. سون پلاس مشکل صدا دارد.

قیمت‌ها به چه صورت است؟ مثلا ال سی دی گوشی سامسونگ بشکند چقدر خرج تعمیرش می‌شود؟
گوشی‌های سامسونگ دو مدل نمایشگر دارند، یکسری LED هستند، ‌یکسری ال سی دی. اگر ال ای دی بشکند قیمتش گرانتر است ولی قیمت LCD ارزانتر است از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان خریدش شروع می‌شود تا یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. اما کمترین قیمت ال ای دی‌ها از دو میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به مدل گوشی قیمتش بالا می‌رود. مثلا LED مدل جدید سامسونگ s23 اولترا اگر بشکند فقط باید ۱۲ میلیون تومان بخریم و عوض کنیم.

دستمزدها چه شکلی است؟
به نسبت قیمت قطعه و گوشی دستمزد می‌گیریم. معمولا ال سی دی زیر یک میلیون تومان باشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اجرت می‌گیریم و تعویض می‌کنیم. بالای یک میلیون تومان باشد ۴۰۰ هزار تومان اجرت می‌گیریم. بالای پنج میلیون تومان باشد، ۵۰۰ هزار تومان می‌گیریم. به نسبت ارزش جنس یک درصدی می‌کشیم روی دستمزد. درصد هم مشخص نیست. هر تعمیرکاری با توجه به محلی که کار می‌کند و تعداد مشتری که دارد این درصد را بالا و پایین می‌برد.

گوشی‌های آیفون چه مشکلاتی دارند؟
بیشترین مشکل گوشی‌ها شکستگی و آب‌خوردگی است. اما به صورت تخصصی بخواهم بگویم آیفون سون مشکل آنتن دارد این را همه می‌دانند. چون ما نمایندگی نداریم. همان اول فراخوان دادند که بیایيد گوشی‌ها را عوض کنید ولی چون ما نمایندگی نداریم این گوشی‌ها دست مردم ماند و مجبور شدند تعمیر کنند. آیفون یازده پرومکس هم مشکل آنتن دارد و گاهی بوردش ایراد پیدا می‌کند. آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو استیکر بالای گوشی مشکل پیدا می‌کند. آیفون ۱۳ پرو مکس مشکل فیس آیدی پیدا می‌کند. این چیزها شایع است.

گوشی‌های شیائومی چطور؟ چون نسبت به بقیه گوشی‌ها قیمت کمتری دارد به همین دلیل این روزها خیلی طرفدار دارد؟
باور کنید این گوشی خیلی باکیفیت است. من خیلی کم دیدم گوشی‌های این برند مشکل خاصی پیدا کنند، مگر اینکه از دست کسی بیفتند و بشکنند یا آب داخل گوشی نفوذ کند. خود گوشی خیلی مشکل ندارد.

باتری چی؟ گوشی‌های جدید هم مشکل باتری دارند؟
بله خیلی. باتری همیشه مشکل دارد.

برای باتری چقدر دستمزد می‌گیرید؟
بستگی به نوع باتری دارد که روی گوشی می‌اندازیم. جنس در بازار زیاد است. اگر جنس اصل بخریم قیمتش بالاتر است دستمزدش هم بیشتر است. اما یک نکته درباره باتری گوشی باید بگویم. فرم باز کردن گوشی‌ها با هم فرق دارد. یک گوشی چهار تا پیچ دارد. یک گوشی را خود مشتری می‌تواند درش را باز کند و باتری را در بیاورد. یک گوشی سامسونگ هم هست که باید روی دستگاه بگذاری و از روی ال سی دی گوشی را باز کنی که هزار تا ریسک دارد.

ممکن است ال سی دی بشکند‌. یا آیفون‌های مدل بالا برای اینکه سلامت گوشی را در قسمت تنظیمات گوشی نشان بدهد باید برنامه داشته باشد. به همین دلیل اجرت تعویض باتری بسته به نوع گوشی متفاوت است. اما حداقل دستمزدی که برای تعویض باتری مي‌گیریم ۲۰۰ هزار تومان است. حداکثر آن هم یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان است. مثلا اگر بخواهم باتری آیفون ۱۳ پرومکس را عوض کنم زیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجرت نمی‌گیرم. چون اگر زیر دستم ال سی دی گوشی بشکند بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان باید تاوان بدهم تا ال سی دی بخرم به همین دلیل باید قیمتی باشد که برایم صرف داشته باشد و به ریسکش بیارزد.

از تعمیرات گوشی موبایل ماهی چقدر درآمد دارید؟
الان بازار کار کساد است. ولی اگر بخواهم حساب کنم از تعمیر گوشی میانگین ۲۰ میلیون سود دارد. یک ماه ۱۵ میلیون تومان است، ‌یک ماه ۳۰ میلیون تومان است،‌یک ماه ۱۰ میلیون تومان. ولی اگر میانگین سالانه را حساب کنیم ماهی ۲۰ میلیون تومان برای من می‌ماند. روزی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان . کسی که می‌خواهد کار تعمیرات انجام بدهد اصلا نمی‌صرفد که یک مغازه اجاره کند و ۳۰ میلیون اجاره بدهد.

با این اوصاف چرخ مغازه می‌چرخد؟
بله چون من فقط تعمیرات موبایل انجام نمی‌دهم. از اول هم می‌دانستم با این کار نمی‌توانم ماهی ۳۰ میلیون تومان اجاره و بقیه هزینه‌ها را بدهم. به همین دلیل کنارش گوشی و وسایل جانبی هم می‌فروشم. اگر فقط تعمیرات داشتم وسط راه کم می‌آوردم.

سختی کار هم دارید؟
این کار دقت خیلی بالایی می‌خواهد. اگر کوچکترین اشتباهی بکنید گوشی مشتری را خرابتر از حالت اولش می‌کنید. مشتری شکایت می‌کند. این حساسیت‌ها خیلی زیاد است. بعضی از مشتری‌ها علاقه خاصی به گوشی‌هایشان دارند و این موضوع کار را سخت می‌کند، ‌باید به خاطر اشتباهت تاوان بدهی. اینجا نه تنها پولی گیرت نمی‌آید تازه یک پول کلانی هم از دستت می‌رود فقط به خاطر یک اشتباه کوچک.

تا حالا تاوان اشتباه داده‌اید؟
بله خیلی. حتی یک بار مجبور شدم برای مشتری یک گوشی ۱۰ میلیون تومانی بخرم. سری A سامسونگ بود می‌خواستم IC عوض کنم ولی بدشانسی آوردم و گوشی زیر دست من خاموش شد. از قبل بوردش مشکل داشت ولی چون زیر دست من خاموش شده بود باید تاوان می‌دادم.

برای همین است که می‌گویم کار حساسی است. همین جوری الکی نمی‌توان گفت من دیگر یک تعمیرکار ماهر هستم. حداقل باید بین دو تا شش ماه کنار دست یک تعمیرکار ماهر شاگردی کنند. بعد بروند بحث تخصصی تعمیرات. کوچکترین مشکل کار را خراب می‌کند کمی دما بالا برود همه چیز خراب می‌شود و از همه مهمتر استرس است. در زندگی امروز گوشی خیلی مهم است. بعضی‌ها می‌گویند همه زندگی‌ام در این گوشی است. عکس‌هایم‌،‌ پسوردهایم،‌ اطلاعاتم، خاطراتم. بعد با کوچکترین اشتباه همه این اطلاعات و زندگی طرف را از بین می‌بری و یک چالش سنگین با مشتری پیدا می‌کنی.

بیشترین دستمزدی که گرفتید یادتان هست؟
یک آیفون سیکس اس قدیمی بود که خاموش شده بود. یکی از همکارها روی گوشی کار کرده بود و گوشی خاموش شده بود. اطلاعات گوشی هم برای مشتری خیلی واجب بود. من گفتم پنج میلیون تومان می‌گیرم و این گوشی را روشن می‌کنم. مشتری با توجه به اطلاعاتی که در گوشی داشت این پول را به من داد. اول هم با مشتری طی کردم که شاید یک نفر دیگر درست کند و کمتر بگیرد ولی شاید هم نتواند ولی من قول دادم که قطعا روشن می‌کنم و پولم را می‌گیرم.

اما این چیزی که می‌گویم عرف نیست. بیشترین هزینه تعمیر گوشی بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. چون بعضی از گوشی‌ها برای بعضی از مشتری‌ها خیلی مهم است. بحث تعمیرات به این شکل است که یک گروهی از مردم به دلیل اینکه توان مالی ندارند یک گوشی جدید با قیمت بالاتر بخرند گوشی را تعمیر می‌کنند. اما یکسری هستند که به دلیل اطلاعات موجود در آن گوشی را تعمیر می‌کنند. مثلا یک نفر می‌گوید شماره‌هایم برایم مهم است. یک نفر می‌گوید یک صدای مهم در گوشی دارم. یک نفر می‌گوید از مادرم که فوت کرده فیلم دارم و ….شاید ۵۰ درصد تعمیراتی که انجام می‌دهیم به خاطر اطلاعات موجود در گوشی است.

چقدر با مشتری روراست هستید. مثلا اگر خرج یک گوشی زیاد باشد و برای طرف صرف نداشته باشد که تعمیرش کند ولی برای شما سود خوبی دارد، به مشتری می‌گویید یا نه به این جنبه ماجرا کاری ندارید؟
اگر کسی به اطلاعاتش نیاز داشته باشد می‌گویم که خرجش این قدر است و ممکن است از پول گوشی نو هم بیشتر شود. مشتری هم قبول می‌کند. راستش من که ماهی ۳۰ میلیون تومان اجاره می‌دهم باید به فکر درآمد باشم. وقتی مشتری خودش با پای خودش می‌آید که گوشی را تعمیر کند می‌داند که باید هزینه بپردازد.

من همان ا‌ول می‌گویم که گوشی شما این قدر خرج دارد، اگر راضی باشد گوشی را برای تعمیر می‌گذارد. بالاخره هر کسی صلاح خودش را بهتر می‌داند‌. مطمئن باشید اگر برایش صرف نداشته باشد گوشی را برای تعمیر نمی‌گذارد و می‌رود یک گوشی جدید می‌خرد. من قرار نیست سر کسی شیره بمالم، ولی راست و روشن داستان را می‌گویم. مثلا یک نفر گوشی‌اش سه میلیون می‌ارزد ولی تعمیر ال سی دی گوشی دو میلیون خرج دارد،‌ می‌تواند برود یک گوشی جدید بخرد. من به مشتری می‌گویم دو میلیون خرج تعویض و اجرت ال سی دی می‌شود یا قبول می‌کند یا می‌رود یک گوشی جدید می‌خرد ‌که البته بیشتر این مشتری‌ها ترجیح می‌دهند گوشی را تعمیر کنند.

در این چند سال که تعداد زیادی گوشی تعمیر کردید چه گوشی‌هایی کمتر به تعمیر نیاز دارند،‌ به جز مورد شکستن و آبخوردگی و ضربه‌؟
گوشی‌های آیفون از نظر امنیت و مقاومت حرف اول را می‌زنند. بعد برند شیائومی به خصوص گوشی‌های جدیدش خیلی کم برای تعمیر زیر دست ما می‌آیند و بعد سامسونگ.

شما هم مثل کسب و کارهای دیگر روز و ماه خاصی دارید؟ مثلا بعضی شغل‌ها شب عید پررونقی دارند، این موضوع برای شما هم صدق می‌کند؟
نه راستش ما شب عید و تعطیلات خیلی مشتری نداریم. مشتری ما برای بعد از تعطیلات است. چون مردم در تعطیلات به کوه و دشت و دریا می‌روند و بعد با گوشی شکسته و آب خورده به ما مراجعه می‌کنند. بعد از تعطیلات آمار گوشی‌های ضربه خورده و از زیر استخر بیرون آمده خیلی بالاست. این روزها هم سر ما شلوغ می‌شود.

برای پیگیری اخبارکاربران ویژه - اقتصادیاینجا کلیک کنید.