روزنامه هفت صبح، سارا سبزی| مجلس و شورايعالي انقلاب فرهنگي وارد جدالي جدي درباره كنكور شدهاند كه عاقبت آن براي داوطلبان مشخص نيست. اختلاف اين دو نهاد بر سر مصوبه كنكوري اين شورا، يكسال بعد از تصويب آنهم ادامه دارد و نمايندگان مجلس حاضر نيستند اين مصوبه را بپذيرند. اختلاف آنقدر جدي شد كه قرار است وزير آموزش و پرورش در صحن علني مجلس درباره آن توضيح دهد. مجلس و شورايعالي انقلاب فرهنگي هر دو براي اصلاح فرآيند كنكور مصوباتي دارند كه هركدام آن را ضروري ميدانند و تاكيد دارند كه بايد اجرا شود.
ماجرا از كجا شروع شد؟
اين اختلاف از يكسال پيش و همزمان با تصويب طرح «اصلاح نظام سنجش و پذیرش در دانشگاهها» در شورایعالی انقلاب فرهنگی شروع شد. طبق نظر اين شورا سه موضوع افزایش سهم سابقه تحصیلی، برگزاری دو بار کنکور در سال و حذف دروس عمومی از آزمون تصویب شد و در نهايت براي اولينبار در نوبت اول کنکور دی ۱۴۰۲ اجرا شد. بعد از آنهم دوباره اين شورا طي مصوبهای اعلام کرد که سهم سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰درصد، در سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰درصد و در سال ۱۴۰۴ به میزان ۶۰درصد بهصورت تاثیر قطعی اعمال میشود.
از طرف ديگر مجلس هم سعي كرد نظر خودش را اعمال كند و ارديبهشت امسال طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در كميسيون آموزش تصويب شد. اين كار در شرايطي انجام شد كه روند فعلي كنكور براساس مصوبه شورايعالي انقلاب فرهنگي است، اما مجلس هم مصرانه بر سر اين موضع ايستاده است كه هرگونه تصمیمگیری درباره معدل و نحوه اجرای کنکور باید در شورای سنجش و پذیرش بررسی شود و این شورا طبق مصوبه مجلس قانونی است.
علاوه بر اين مجلس در سال 1392 قانون سنجش و پذیرش دانشجو را اصلاح کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید در این زمینه قانونگذاری میکرد؛ يعني مجلس مرکز قانونگذاری است و شورایعالی انقلاب فرهنگی یک مجموعه سیاستگذاری است. دولت حامي جدي مصوبه شورايعالي است و حالا مجلس در موضوع اصلاح نظام سنجش، همزمان با دولت و شورايعالي انقلاب فرهنگي دچار چالش است.
مصوبه ضدعدالت آموزشي يا بهنفع داوطلبان؟
يكي از دلايل مخالفت نمايندگان مجلس با مصوبه كنكوري شورايعالي انقلاب فرهنگي درباره تاثیر قطعی معدل در آزمون سراسری است که امسال 40درصد اعمال شد و قرار است برای سال آینده به 50درصد و سال بعدی به 60درصد برسد؛ خلاصه حرف مجلس اين است كه سطح مدارس سراسر كشور از نظر آموزشي با هم متفاوت است و با اين روند عدالت آموزشی رعايت نميشود.
حالا مشكل اينجاست كه شورايعالي انقلاب فرهنگي از نظر خود كوتاه نميآيد و تاكيد ميكند كه مصوباتش لازمالاجراست.
اختلاف دوم هم بر سر حذف دروس عمومي بود كه اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی قانع شدند كه اين دروس بايد در كنكور بماند و حذف آنها خلاف قوانين سازمان سنجش است. حالا مجلس تصميم گرفته كه اگر شورا اصلاحات لازم را انجام ندهد، طرح یک فوریتی اصلاح قانون کنکور را در مجلس دنبال میکند.
رتبههاي برتر كنكور ساكن كدام شهرها بودند؟
دو روز پيش صحرايي، وزير آموزش و پرورش، به همين سوال در كميسيون آموزش مجلس پاسخ داده و گفت با توجه به اينكه يك نفر در اسفراین رتبه برتر کسب کرده، پس این مصوبه هم عادلانه است.
او در حالي اين مصوبه را منصفانه دانسته و به رتبه برتر كنكور در اسفراين اشاره كرده كه از 40 رتبه برتر امسال، فقط سه نفر در مدارس دولتي درس خواندهاند و 60درصد رتبهها از مدارس سمپادي بودهاند. علاوه بر اين نگاهي به آمار شهرهاي محل سكونت رتبههاي برتر كنكور و البته مدارسي كه در آن تحصيل ميكردند، نشان ميدهد صحرايي مسير اشتباهي را براي توجيه تاثير مثبت مصوبه شورايعالي انقلاب فرهنگي انتخاب كرده است:
اشاره وزير آموزش و پرورش به رتبه برتر كنكور ساكن اسفراين، مهدي نيكوكار، رتبه يك كنكور انساني است كه در مدرسه تيزهوشان اين شهر درس خوانده و با وجود اينكه برتري خاصي نسبت به ساير مدارس نداشت، اما خودش تعريف كرده بود كه كادر مدرسه پشتيباني خوبي براي دانشآموزان انجام ميداد. در مجموع امسال در گروه آزمايشي علوم انساني سه داوطلب اهل تهران، دو نفر اهل مشهد و اهواز و پنج نفر ديگر ساكن اين شهرها هستند: اسفراين، جيرفت، قزوين، چاراويماق و استهروييه كرمان.
از ميان 10 رتبه برتر كنكور رياضي، هفت نفر ساكن تهران و البرز هستند، يك نفر ساكن كرمانشاه، يك نفر ساكن طوالش استان گيلان و رتبه دهم هم ساكن شهر تبريز است.
از بين 10 رتبه برتر گروه آزمايشي علوم تجربي هم چهار داوطلب از شهرهاي بزرگي مثل اصفهان، تهران، يزد و تبريز بودند و شش نفر از آنها هم ساكن شهرهاي اسلامآباد غرب، محلات، سنندج، خرمآباد و آبادهاند.
در رشته هنر هم وضعيت بهطور كامل بهنفع شهرهاي بزرگ بود و رتبههاي يك تا پنج در اين شهرها زندگي ميكنند: تهران، يزد و اصفهان.
در گروه آزمایشی زبان هم شهرهاي خرمآباد، اصفهان، كرمان، تهران و سنندج محل سكونت پنج رتبه برتر اين گروهند. با قرار دادن اين اطلاعات در كنار هم به اين نكته ميرسيم كه بخش زيادي از داوطلبان برتر كنكور امسال ساكن شهرهاي بزرگ و بهويژه تهران- با فراواني 13- بودند. اين عدد معادل يكسوم اين دادههاست. بعد از تهران هم اصفهان و يزد بيشترين رتبههاي برتر كنكور را داشتند.



