کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۰۶۱
تاریخ خبر:

بخت سیاه زائران‌ پاکستانی‌| جزئیات فنی‌ سانحه‌ای که به مرگ ۲۸ نفر در مرکز ایران انجامید

بخت سیاه زائران‌ پاکستانی‌| جزئیات فنی‌ سانحه‌ای که به مرگ 28 نفر در مرکز ایران انجامید

از ۲۸ متوفای این حادثه، ۱۱ نفر زن و ۱۷ نفر مرد بودند

هفت صبح|  ویدئویی که روز گذشته از تصادف اتوبوس پاکستانی در ایران منتشر شد، تصاویری هولناک را به رسانه‌ها مخابره کرد. تصاویری از لحظه انحراف این خودرو که با سرعت بسیار زیادی با یک ساختمان برخورد می‌کند، منحرف و دچار آتش‌سوزی می‌شود. اتوبوسی که قرار بود 51 زائر پاکستانی را از مسیر ایران به عراق ببرد وقتی از استان یزد می‌گذشت از مسیر خود خارج و منجر به مرگ 28 نفر شد.

 

51 نفر سرنشین این اتوبوس بودند که حالا 23 نفر از آنها به بیمارستان‌های اطراف انتقال داده شده و حال هفت نفرشان وخیم است. ویدئوهای منتشر شده از این حادثه نشان می‌دهد که اتوبوس بعد از خارج شدن از جاده در ساعت 21:54 دقیقه سه‌شنبه سی‌ام مرداد ماه، به ساختمان آموزش و پرورش روستای دهشیر (در مرکز استان یزد و از توابع شهرستان تفت) برخورد می‌کند. یک خانواده ایرانی در پرایدی نزدیک به محل حادثه پارک کرده بودند که اتوبوس تقریبا در فاصله یک متری آنها از جاده خارج شد و این خانواده به طرز حیرت‌آوری در این حادثه آسیبی ندیدند. 

 

به گزارش هفت‌صبح، جست‌وجو در وب‌سایت‌های محلی پاکستان نشان می‌دهد که مسافران این کشور عمدتا اهالی شهرهای لارکانه، گهوتکی و شهرهای ایالت سند بودند. رادیوی ملی پاکستان ابتدا تعداد کشته‌شده‌ها را 35 نفر اعلام کرد اما بعدا در بیانیه‌های سیاستمداران این تعداد به 28 نفر تغییر کرد. از 21 نفری که به بیمارستان انتقال داده شده بودند فعلا هفت نفر ترخیص و به هتلی در یزد منتقل شده‌اند.

 

اوضاع بقیه مصدومان چطور بوده؟ یک مصدوم دچار شکستگی ساق پا بود که جراحی و به بخش منتقل شده است. یک مصدوم دیگر در بخش آی‌سی‌یو این مرکز درمانی، حال مساعدی دارد و برای کنترل بیشتر علائم، همچنان در این بخش بستری است. پنج مصدوم حادثه به دلیل ضربه، در بخش اورژانس به‌سر می‌برند و یک مصدوم با سطح هوشیاری چهار در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بستری است.

 

مصدوم دیگری با پارگی وسیع چشم و پارگی متعدد صورت، بستری شده. ‌ اتوبوس‌های پاکستانی‌ها قرار بود از پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان عبور کنند تا وارد ایران شوند. این اتوبوس هم به سمت مرز چذابه خوزستان در حرکت بود که میانه راه دچار این حادثه شد. پلیس راهنمایی و رانندگی ایران می‌گوید که اتوبوس‌های پاکستانی کیفیت پایینی دارند. به خصوص قرار داشتن صندلی راننده در سمت راست احتمال حادثه را بیشتر هم می‌کند.

 

 اتوبوس حادثه ‌دیده یک دستگاه  مدل سال 2019 بود که به عقیده کارشناسان پلیس راهور ایران به دلیل نقص فنی در ترمز و شیب زیاد جاده دهشیر دچار این اتفاق دردناک شده. رئیس پلیس راهور فراجا 10 ساعت بعد از این حادثه با خبرنگاران گفت‌و‌گویی داشت و جزئیات بیشتری درباره آن داد. کارشناسان راهنمایی و رانندگی ایران ناآشنا بودن راننده با مسیر، نقص فنی مستمر در سیستم ترمز وسیله نقلیه و فرسوده بودن وسیله نقلیه را علت واژگونی اتوبوس ذکر کرده‌اند.

 

تصادف سه اتوبوس‌ پاکستانی در هفته اخیر

 با اینکه چند سالی است که پاکستانی‌ها برای اربعین از مسیر ایران به عراق می‌روند، سردار تیموری از پلیس راهور ناجا امسال به شکل جدی درباره امنیت آنها ابراز نگرانی کرده و گفته امسال این تصادف‌ها افزایش یافته. کمی بعد از او رئیس پلیس راه استان یزد اطلاعات بیشتری داد و گفت فقط در هفته گذشته سه تصادف از اتوبوس‌های پاکستانی در جنوب شرق مخابره شده است.

 

او توضیح داده که در این رابطه به کشور پاکستان تذکر داده و پیشنهاد داده بودند که زائران این کشور لب مرز ایران با اتوبوس‌های ایران راهی عراق شوند. سردار تیموری اینطور گفته  است: «اتوبوس‌های پاکستانی به دلایل متعددی از جمله فرمان راست بودن، حمل بار اضافی، عدم ثبت در سامانه سپهتن و عدم شناسایی پلاک توسط دوربین‌های جاده‌ای، خطرات جدی برای رانندگان و سایر کاربران جاده ایجاد می‌کنند. این اتوبوس‌ها معمولاً فرسوده بوده و رانندگان آن‌ها نیز مهارت کافی ندارند که همین امر منجر به افزایش تصادفات و تلفات جانی می‌شود. پلیس راهور هر ساله اعتراض خود را به این وضعیت اعلام می‌کند اما متأسفانه تاکنون این مشکل حل نشده است.»

 

جاده بی‌تقصیر بود؟

پیش از این محور دهشیر به عنوان یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های استان یزد شناخته شده است. استاندار یزد این حرف‌ها را سال 1400 در توضیح حادثه‌ای به زبان آورده بود که با یک تصادف در این محور پنج سرباز معلم جان خود را از دست داده بودند. یکی از نقاط حادثه خیز معروف این محور، گردنه تخته سنگ است که بین مردم یزد به گردنه تخته مرگ شهرت دارد.

 

خبرگزاری بسیج استان یزد چند سال قبل درباره این محور نوشته بود: «محور تفت دهشیر از محورهای حادثه خیز استان یزد محسوب می‌شود و این جاده نوپا که عمر زیادی از آن نمی‌گذرد تاکنون به عمر تعداد زیادی از هم وطنان پایان داده است و این سوال اساسی را برای همگان به وجود آورده است که چرا چنین قتلگاهی تایید نهایی را برای افتتاح دریافت کرده.» رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفت سال‌ها پیش گفته بود که مسیر اصلی این راه قرار بود از یک روستای دیگر بگذرد اما به دلیل مشکلاتی که در آزادسازی روستا داشتند، وزارت راه مجبور شد مسیر را تغییر دهد و راه جدیدی طراحی کند. جاده جدید هم طول کمتر اما شیب بیشتری داشت. با این حال به گفته او این شیب آنقدری نبوده که از استانداردها تجاوز کند.  

 

تا چند روز پیش پیش‌بینی شده بود که امسال حدود ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی از طریق پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان جهت مراسم اربعین حسینی وارد کشور ما شوند. تا روز حادثه 29 هزار نفر هم از مرز ایران عبور کرده بودند اما با این حوادث احتمالا از تعداد مسافران پاکستانی کاسته خواهد شد. جمعیت زائران پاکستانی سال پیش برابر با 80 هزار نفر بود. اطلاعات اورژانس یزد نشان می‌دهد که از ۲۸ متوفای این حادثه، ۱۱ نفر زن و ۱۷ نفر مرد بودند. مقام‌های پاکستانی دیروز در پیام‌های تسلیت خود درخواست انتقال متوفیان به پاکستان را داشته‌ اما به گزارش رسانه‌های ایرانی اجساد فعلا برای بررسی به پزشکی قانونی منتقل شده‌اند و به زودی آنها به همراه مصدومان بهبودیافته به کشور خود بازمی‌گردند.

 

 

 

کدخبر: ۵۶۵۰۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر