روزنامه هفت صبح| انجمن نویسندگان هالیوود دست به اعتصاب زدند. خواسته نویسندگان چیست؟ افزایش میزان حقوق و مزایا، افزایش کمکها به صندوقهای بازنشستگی و… . نویسندگان هالیوود معتقدند که شرکتهای تهیهکننده محتوا در فرآیند انتقال و گذار از تلویزیون به فناوری، اینترنت و فضای مجازی، در حال سوءاستفاده از نویسندگان کمدرآمد هستند و کارهایشان را با پرداخت دستمزدهای پایین به اینجور نویسندگان راه میاندازند و دیگر به سراغ نویسندگان حرفهای نمیآیند.
انجمن نویسندگان آمریکا در گزارشی در سال 2023 استدلال میکند: «نویسندگان به این وضع ادامه نمیدهند». «شرکتها شرایط گذار به فناوری و تلویزیون اینترنتی را مستمسکی برای پرداخت دستمزد کمتر به نویسندگان قرار دادهاند و شرایط مخاطرهآمیزتر و کمدرآمدتری برای کار نویسندگان ایجاد کردهاند.»
در این گزارش، انجمن نویسندگان آمریکا که بیش از 11000 عضو دارد، استدلال میکند که تغییر صنعت سرگرمی از تلویزیون به اینترنت بهرغم افزایش سرمایهگذاری در محتوا و سودآوری مداوم منجر به کاهش دستمزد و حقوق نویسندگان شده است.بریتانی نیکولز، نویسنده «مدرسه ابتدایی ابوت» و عضو انجمن نویسندگان آمریکا، میگوید:
«آنچه در خطر است، ماندگاری تلویزیون به عنوان یک حرفه است. در حال حاضر بسیاری از مردم در تلاش هستند تا کاری کنند که به آنها اجازه دهد در شهری مانند لسآنجلس دوام بیاورند. اینطور نیست که استودیوها نتوانند این چیزها را بپردازند. به نظر من این است که آنها به درست یا منصفانه بودن اهمیتی نمیدهند و میخواهند با کمترین پول ممکن، ارزش بیشتری از ما بگیرند و این چیزی است که ما در مقابل آن ایستادهایم.»
بر اساس این گزارش، نسبت نویسندگانی که با حداقل دستمزد کار میکنند، از 33درصد کل نویسندگان سریالهای تلویزیونی در سال 2013 به 49 درصد در سالهای 2022-2021 افزایش یافته است و این در حالی است که در طول دهه گذشته، متوسط دستمزد نویسنده با تعدیل تورم 23درصد کاهش یافته است.
این اعتصاب که نخستین نمونه از سال 2007 است قرار است فعلا تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد. البته اعتصاب سال 2007 حدود 100 روز طول کشید و باعث شد سریالهایی مثل برکینگ بد یا پریزن برک، در آن زمان کوتاهتر شود یا دیرتر پخش شود. طرف حساب مذاکره انجمن نویسندگان هالیوود، انجمن تهیهکنندگان فیلم و تلویزیون است که شامل شرکتهایی مثل آمازون، اپل، دیزنی، سیبیاس، انبیسی یونیورسال، نتفلیکس، پارامونت گلوبال، سونی و وارنر بروس دیسکاوری است.
نویسندگان در هالیوود میگویند که سود عملیاتی بزرگترین شرکتهای رسانههای سرگرمی در سال 2021 حدود 28 میلیارد دلار بوده است و مدیران عامل آنها حقوقهای عجیب و غریبی دارند و مثلا تد ساراندوس، مدیر عامل نتفلیکس، 40 میلیون دلار حقوق میگیرد و این در حالی است که نوشتههای آنهاست که به تولیدات این شرکتها جان میبخشد. البته نگرانیهای دیگری نیز در این اعتصاب دخیل بوده است مثل اینکه اخیرا استودیوها به بهانه مشکلات مالی افراد زیادی را اخراج کردند. مثلا دیزنی امسال 7 هزار نفر را اخراج کرد و نتفليکس 450 نفر را.



