روزنامه هفت صبح | بانک مرکزی در هفتمین روز تابستان بالاخره دستورالعمل پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را ابلاغ کرد. صبر کنید! ذوقزده نشوید چون ابلاغیه طبق روال، اول به شعبه مرکزی میرود و از آنجا به شعبات بانکها خواهد رسید. این پروسه هم زمانبر خواهد بود اما اجازه ندهید شیطان توی گوشتان حرفهای ناامیدکننده بزند و خدایناکرده ناامیدتان کند. الان طبق برنامه باید به سایت سر بزنید، مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید و مراحلی که به آن ثبتنام از متقاضیان گفته میشود را به پایان برسانید.
پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن یا همان وام مستاجران خودمان، از اول هم قرار بود تا مرحله تعیین شعبه، بهصورت غیرحضوری پیش برود. وقتی اعلام کردند، مدارکتان را به بانک بدهید، تازه قسمت سخت کار شروع میشود. جاییکه باید ضامن و وثیقه ارائه دهید. اگر امسال به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، جدی فکر میکنید، پیشنهاد ما این است که با خواندن نوشته زیر آمادگیتان را بالا ببرید.
یک: متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باید دارای اجارهنامه رسمی یا اجارهنامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات باشند. وجود کد رهگیری اجباری است و تسهیلات به قراردادهایی تعلق میگیرد که از تاریخ اول فروردین سال ۱۴۰۱ به بعد امضا شده باشند. متقاضی موظف است قبل از ثبتنام، اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان وارد کند.
دو: متقاضی باید متاهل باشد. چنانچه متقاضی مجرد باشد، در خصوص زنان ملاک سنی بالای ۳۵ سال سن و در خصوص مردان معیار سن بالای ۴۵ سال خواهد بود.
سه: متقاضیانی که در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از تسهیلات کمک ودیعه مسکن موضوع مصوبات ستاد ملی کرونا استفاده کردهاند، در سال ۱۴۰۱ امکان استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت.
چهار: چنانچه متقاضی حداکثر ظرف ۱۵ روزکاری از تاریخ معرفی به شعب، نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، بانک یا موسسه اعتباری مکلف است نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه اقدام کند. تسهیلات به مستاجر پرداخت میشود نه صاحبخانه.
پنج: امسال برای نظارت بر پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران و جلوگیری از شانه خالیکردن بانکها از پرداخت وام، برای هر بانک سهمیهای در نظر گرفته شده است. بانک مرکزی در ابلاغیه خود آورده چنانچه خدایناکرده بانک یا موسسه اعتباری بدون توجیه بانکی، نسبت به اعطای تسهیلات مشخص شده بهمیزان سقف سهمیه اقدام نکرده باشد، مشمول جریمه مالیاتی میشود.
در سالهای قبل بانکها یکمرتبه اعلام کردند منابعشان تهکشیده و دیگر نمیتوانند به مستاجران وام بدهند. امسال برای جلوگیری از این اتفاق، سهمیههایی براساس زود و توانمندی بانکها تعیین شده و آنها باید با عدد و رقم پاسخگوی بانک مرکز بهعنوان نهاد ناظر باشند.
شش: تسهیلات ودیعه مسکن سال ۱۴۰۱ یا همان وام مستاجران، در تهران رقم ۱۰۰ میلیون تومان است. در سایر کلانشهرها که شامل کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز میشود، رقم تسهیلات قابل پرداخت به مستاجران ۷۰ میلیون تومان خواهد بود. مستاجران سایر شهرها و شهرستانها امسال از بانک ۴۰ میلیون تومان وام دریافت میکنند.
هفت: مدت بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران پنج سال خواهد بود. پیش از این، نرخ سود وام مستاجران ۱۸درصد ذکر شده بود که بهتازگی اعلام کردند، با پنج درصد کاهش، نرخ سود به ۱۳درصد میرسد.
هشت: خبر خوب اینکه با نرخ سود ۱۳درصد، مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای مستاجران تهرانی به دو میلیون و ۲۷۵ هزار تومان میرسد. مستاجران ساکن کلانشهرها که موفق به دریافت تسهیلات ودیعه ۷۰ میلیون تومانی میشوند باید خودشان را برای پرداخت اقساط یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومانی در ماه آماده کنند. کسی که تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی دریافت میکند و در سایر شهرهای کشور ساکن است، ماهانه ۹۱۰ هزار تومان قسط پرداخت خواهد کرد. این رقم را احتمالا باید روی اجاره ماهانه خانه اضافه کنید. میتوانید از عهدهاش بربیایید؟
۹ : بانک مسکن با سهمیه هفت هزار میلیارد تومانی، بزرگترین پرداختکننده تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۱ خواهد بود. اگر بتوانید مدارکتان را زود جور کنید، شانس دریافت وام در بانک مسکن زیاد است. سهمیه تعیین شده برای بانک مسکن، دوبرابر بانک دوم یعنی بانک ملی ایران است. اسم بقیه بانکها هم در فهرست وجود دارد. بهتر است درخواست خود را در بانک و شعبهای ثبت کنید که در آن صاحب حساب هستید.
۱۰: متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن و همسرانشان هنگام ثبتنام، نباید صاحب خانه یا زمین مسکونی باشند. در هر مرحله از پرداخت تسهیلات که خلاف این مسئله مشخص شود، متقاضی از فرآیند پرداخت تسهیلات کنار گذاشته میشود. حتی اگر موفق به اخذ وام شده باشید، ناچار به استرداد رقم تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و پرداخت جرایم خواهید بود.



