روزنامه هفت صبح، آرش غفاری | دوستان جان سلام. یکی از مباحثی که همیشه نقل محافل دوستانه و فامیل در اطراف ماست بحث تورم و قیمتهاست.تقریبا ممکن نیست که در جمع آشنا و غریبه، بازار ، تاکسی، میهمانیها یا محل کار بهصورت روزانه بحثی از افزایش قیمتها نشود و معمولا این بحثها به نتیجه هم نمیرسد.یکی از دلایل این امر ناآشنا بودن ما به حقوق خود در زمینه جلوگیری از اجحاف قیمتی توسط فروشندگان است.
بارها شنیدهایم - و در توئیتهای این هفته هم خواهید خواند -که فروشندگان به دلایل واهی و من درآوردی قوانین خود را برای فروش کالا دارند.گران خریدهایم یکی از این بهانههاست.در این رابطه بخش بزرگی از وظیفه کنترل و نظارت برعهده حاکمیت و دستگاههای نظارتیست.اما وظیفه ما چیست؟
این که ما مدام گله کنیم و با بی تفاوتی از کنار موضوع با بهانههایی بگذریم تنها پاک کردن صورت مسئله است.وظیفه ما پیگیر بودن و اطلاع موارد تخلف به دستگاههای نظارتیست. اتفاقا برخلاف نظر عموم در این مورد خاص دستگاههای نظارتی مترصد فرصت جهت اعمال قانون و پیشگیری از موارد عدیده تخلفند. زیرا در خرید اقلام تقریبا اکثر افراد جامعه بهصورت روزانه درگیر موضوع بوده و ایجاد نارضایتی توسط سودجویان عواقب بسیار بزرگی در جامعه ایجاد خواهد کرد.
کلام آخر اینکه: نسبت به سودجویی سودجویان و سوءاستفاده ایشان بیتفاوت نباشیم.این سودجویی مضاعف به جیب تولید کننده نمیرود.همین بیتفاوتیها باعث از بین رفتن تولید داخلی ما خواهد شد.از دوستانم پرسیدم آیا فاکتور خرید سوپرمارکتی خود را چک میکنند و آیا جواب اعتراض خود در صورت مشاهده اختلاف قیمتها و گرانفروشی را گرفتهاند؟ چند توئیت منتخب را با هم بخوانیم:
Watson:(مدل موی برند گوچی)بله چک میشه. در صورت مغایرت اعداد، فاکتور خرید رو درخواست میکنم. در صورت صحت ماجرا جنسمو میخرم. عدم بررسی توسط فروشنده رو به مدیر مجموعه یا بازرسی اصناف گزارش میدم.
پروانه:جای غریبه چکمیکنم .تذکر میدم .در مورد مواد غذایی،همیشه اعتراض نتیجه داده.در مورد کفش نتیجه نداد ،زنگ زدم تعزیرات مغازه رو یک هفته بستند .چون کفش و خریدم دوروز پوشیدم پاره شد زیر بار تعویض نمیرفت اما فاکتور داشتم،تعزیرات تونست کار قانونی انجام بده.
زینب آدیش:همیشه چک میکنم و چندین بار با عکس و فیلم به تهدید به شکایت کردن به تعزیرات کردم و مغازه دار مجبور به عودت پول و معذرت خواهی کردم.
Behrooz.shahrokhnia:بله چک میکنم، همین چند شب پیش میوه فروشی به جای ۶۹۰۰ تومان ، ۶۹۰۰۰ تومان جمع زده بود و وقتی بهش گفتم دوباره که حساب کرد جمع فاکتور از ۱۴۰ تومن به۸۰ تومن تقلیل پیدا کرد، حتما چک کنید بدون نگرانی و خجالت کشیدن.
دنگ:تو سوپر مارکتها همیشه قیمتها درست بودن ولی تو فروشگاههای بزرگ دو سه مورد پیش اومد و فقط یک بارش رو رسیدگی کردن.بقیه دفعات بهانههای الکی میآوردن.
Roshanak nabavi:بله چکمیکنم .پارسال از یه مارکت توی سهروردی شیر و ماست خریدم کارت کشیدم و با قیمت روی جنس تطبیق دادم دیدم بیشتر گرفته. اعتراض کردم شروع کرد دری وری گفتن. بهش گفتم تا فردا ظهر در مغازتو میبندم. خلاصه که بقیه پولو گرفتم ازش. ولی کلا اعصاب آدم بهم میریزه. چراباید اینکارو کنن!
Saramahmoodi:اغلب توجهی نمیکنم. در مواردی که بین قیمت فاکتور و روی جنس اختلاف مشاهده کردم معمولا با پاسخ قیمت فاکتور ما چیز دیگهای هست روبه رو شدم.
زن در ریگ روان:چک میکنم اگه بالاتر بده بهش میگم و اگه قبول نکنه خرید نمیکنم، به مرحله شکایت نرسیدم تا حالا.
Monderzoeker:نه ولی باید کرد این کار رو واقعا پیرمرد پیرزنها اینجا میکنن وکلی هم اشکال در میاد.
MG:(چه رفیقی به به) چک میکنم، مواردی بوده که قیمت فاکتور با قیمت روی جنس متفاوت بوده، یا تصحیح کرده یا پس دادم.
میخوش:پیش اومده،متذکر شدم،گفتن اشتباه شده و مبلغ رو برگردونند. اما زیاد پیش میاد که در جمع قیمتها اشتباه میکنن.مخصوصا وقتی فاکتوری نباشه!! میوه فروشی هم چند بار پیش اومده که من میوه درجه دو برداشتم اما فروشنده بدون سوال از من قیمت درجه یک زده در ترازو و من خودم متوجه شدم!
Farnush:قدیما راستش نه زیاد ، ولی حالا با این قیمتهای هر روز افزایشی حتما چک میکنم چون هنوزم باورم نمیشه برای ۴ تا تیکه خرید معمولی باید این همه پول بدیم ،هر دفعه میگم حتما اشتباه شده!!!
Yaldachi(اصلا اخلاقهاش به کپل خان نرفته) نه متاسفانه عادت به چک کردن ندارم و حتی نمیپرسم.
S.amirali.hosseini:تا دلتون بخواد مابین قیمت مصرف کننده و فاکتور اختلاف پیش اومده و همیشه حرف این بوده که این تولید قبلی بوده و نرخ عوض شده و از این حرفا.من سعی کردم همیشه خودم همونجا حل کنم چون بروکراسی اداری ثبت شکایت ورسیدگی بینهایت طولانی و وقتگیر و اکثرا منتج به نتیجه نمیشه.
Saeedtrader:فروشندههای بین جادهای یا جاهای توریستی و معابری که مسافر زیاد رد میشه همیشه قیمتهای بالاتر از چیزی که رو جنس نوشته شده میفروشن.
Sissy boy:چک میکنم، امروز روغن روش زده بود ۱۰۶۵۰ تومن ،ولی داد ۱۵. گفتم چرا ؟ گفت چون ما آزاد خریدیم. من هم دیگه چیزی نگفتم، فاصله ام از سوپری بعدی هم حداقل نیم ساعت بود.
Mahin.barkhordari:نه فقط سوپر مارکت بلکه همه خریدا را چک میکنم. چندبار شک کردم و در میوهفروشی و آبمیوهفروشی قیمتها را بیشتر زدند و بعد که گفتم پولو برگردوندند. یکبارم داروخانه اشتباه کرد و یه صفر کمتر زد که شانسی متوجه شدم و بهش برگردوندم.
Benii:بله پیش اومده و چندین بار کلا تو فاکتور چیزی که ما نخریدیم اضافه کرده بودن و حساب کرده بودن وقتی هم بگی خیلی ریلکس میگن اوا اشتباه شد در صورتی که بارها روی اون میز دیگه هیچی جز خریدای ما نبوده گفتن مال قبلیه تو سیستم مونده حالا شما فکر کن روزی چندصدتا ازین کارا کنن.
Marzi:اره چک کردم وبهش گفتم وپولمو گرفتم.
N.j.zahed:فروشنده با عرض شرمندگی تفاوت قیمت رو پذیرفتن… بدون هیچ بحثی و با احترام کامل، مابهالتفاوت رو پرداخت کردند.
Morteza sarvari:اغلب خریدهام از سوپر محل است و طرف مورد اعتماد، اگه از جای دیگه هم خرید کنم معمولا اول قیمتها رو نگاه میکنم، خیلی کم پیش میاد به فروشنده بگم دوباره حساب کن خرید هام رو.
خانم ادمین:چک نمیکنم چون از بس هر بار تورم گرونیه ترجیح میدم اون لحظه اعصابم خرد نکنم .ولی یک بار تو فروشگاه افق کوروش متوجه شدم چند نفر اومده بودن میگفتند قیمت روی جلد این لوبیا مثلا بیست هزارتومنه، شما با تخفیف، بیست و دو هزارتومان از ما گرفتی.و بحثشون به جایی نرسید اونروز…
Jinous-cat(رفیق قدیمیش خوبه)دوبار چک کردم حرص خوردم تو دلم داد زدم سردرد شدم.بله اگه چک کنم واختلاف باشه میگم ولی به تجربه قبلا ها هزار بهانه میارن .کلا اعصاب ندارم چک کنم ایضا چشم هم . فلذا …
Mahdokht salek:۱- خرید از سوپر آشنا: چک نمیکنم و برعکس (ناآشنا چک میکنم، البته بعد تورم دو سال قبل)
۲- خرید از فروشگاههای بزرگ: چک میکنم ببینم چقدر تخفیفم دادن.در مجموع درج قیمت مصرف کننده شفاف سازی بود که فرهنگ سازی خوبی در چند حوزه بهوجود آورد.



