روزنامه هفت صبح، گروه بازار| دوشنبه ساعت چهار صبح به وقت ایران بیت‌کوین در پنج دقیقه با جهشی عجیب از ۳۴هزار دلار تا مرز ۴۰هزار دلار پیش رفت.پشت پرده ماجرا بزرگان بازار ارز دیجیتال بودند که در مدت کوتاهی حجم زیادی پول وارد صرافی بایننس کردند و با خرید هماهنگ بیت‌کوین باعث افزایش قیمت آن شدند.گزارشات وال‌آلرت که تراکنش‌های بزرگ ارز دیجیتال را رصد می‌کند، نشان می‌دهد در عرض چند دقیقه حدود ۱۵۰میلیون دلار معادل سه هزار و ۷۵۰میلیارد تومان توسط بزرگان بازار جهانی ارز دیجیتال وارد صرافی بایننس شده.

بزرگان بازار با این پول‌های درشت باعث جهش پنج دقیقه‌ای شدند و بعد از آن پول‌هایشان را دوباره به کیف پول برگرداندند. هرچند تاثیر آن همچنان تا ساعت‌ها پابرجا باقی مانده و بیت‌کوین در لحظه نگارش این متن حدود ۳۸هزار دلار قیمت دارد.علاوه بر اینکه بیت‌کوین در معاملات صبح دیروز تا مرز ۴۰هزار دلار پیش رفت، در بازار آتی هم سرمایه‌گذاران حاضر شدند بیت‌کوین را با قیمت عجیب ۴۸هزار دلار پیش‌خرید کنند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد این اتفاق باعث شده صرافی‌های خارجی در مجموع یک میلیارد دلار اعتباری را که به سرمایه‌گذارانشان داده بودند پس بگیرند.

جهش قیمت بیت‌کوین علاوه بر شگفتی معمول باعث شد روند نزولی که از محدوده ۶۵هزار دلاری آغاز شده، بشکند و برخی این اتفاق را آغازی بر روند صعودی قیمت بیت‌کوین می‌دانند. هرچند خیلی‌ها با این عقیده مخالف هستند،ولی عملا تاثیر آن بر کل بازار ارزهای دیجیتال قابل مشاهده است.طوری که از ۱۲رمزارز محبوب ایرانی‌ها هر کدام در عرض ۲۴ساعت بین شش تا ۱۲درصد افزایش قیمت پیدا کردند.بررسی آمار جست‌وجوی واژه بیت‌کوین توسط کاربران ایرانی گوگل نشان می‌دهد در بین ساعات چهار تا شش صبح دیروز، ایرانی‌ها تقریبا پنج برابر حالت عادی واژه بیت‌کوین را در گوگل سرچ کردند.

عبارت «علت افزایش قیمت بیت‌کوین امروز» در صدر جست‌وجوها قرار دارد و نام صرافی‌های داخلی و خارجی از دیگر عبارت‌های پرجست‌وجو در گوگل طی ۲۴ساعت گذشته هستند.این یعنی ممکن است با شگفتی‌ساز شدن بیت‌کوین و سبزپوش شدن دوباره بازار ارزهای دیجیتال آن هم به فاصله تنها چند روز پس از رسیدن بیت‌کوین به کف ۳۰هزار دلاری، شاهد موج جدیدی از ورود سرمایه‌گذاران ایرانی به این بازار پرریسک باشیم.

بازاری که در کنار ریسک‌های معمول ممکن است به طور خاص خطراتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی داشته باشد. اخیرا صرافی‌های خارجی سراغ مسدود کردن حساب کاربران ایرانی رفته‌اند و پول‌هایشان را به خاطر تحریم آمریکا و لیست سیاه FATF بلوکه می‌کنند.اگر شما هم از صبح دیروز به بازار ارزهای دیجیتال امیدوار شدید و فکر می‌کنید این اتفاق می‌تواند آغاز دوباره روزهای خوش رمزارزها باشد.

‌ بلوکه شدن دارایی فعالان ایرانی بازار ارزهای دیجیتال در برخی کیف‌پول‌های بین‌المللی و همچنین مسدود شدن حساب کاربری ایرانی‌ها در بعضی صرافی‌های رمزارز به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده است.اتفاقی که می‌تواند در نهایت باعث از بین رفتن کل دارایی‌های کاربران ایرانی در این صرافی‌ها شود.به خصوص که اخیرا صرافی‌ها سراغ همکاری با موسسه‌هایی مثل سایفرتریس رفته‌اند تا به کمک آنها، آی‌پی کاربران کشورهای حاضر در لیست تحریم‌ها را شناسایی و دسترسی آنها به صرافی‌های بین‌المللی ارز دیجیتال را مسدود کنند. سایت دیجیاتو اخیرا با علی آقامیر،مدیر تحقیق و توسعه شرکت نوبیتکس گفت‌وگو کرده و با بررسی ریسک استفاده از صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال و راهکاری برای کاهش خطر مسدود شدن دارایی‌های رمزارز ارائه شده است.

به تازگی خبرهایی درباره شناسایی ۷۵هزار آی‌پی کاربران ایرانی و ۴.۵میلیون آدرس بیت‌کوین توسط شرکت سایفرتریس منتشر شده است.این موضوع چقدر می‌تواند برای کاربران ایرانی ارزهای دیجیتال مشکل ایجاد کند؟
هر نوع عملیات ردیابی و رصد تراکنش برای اعمال قوانین تحریمی می‌تواند برای کاربران ایرانی ایجاد مشکل کند. هرچند اغلب بلاکچین‌های شناخته شده به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کنند اما درصد بالایی از مبادلات در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود و رصد تراکنش‌های ورودی و خروجی بر روی این صرافی‌ها برای کاربران ایرانی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. صرافی‌های خارجی مثل بایننس در ماه‌های گذشته اخطارهای متعددی از طرف نهادهای مالی کشورهای مختلف دریافت کرده‌اند.

با توجه به فشارهایی که به این صرافی‌ها وارد شده، به نظر می‌رسد که قصد دارند تا فعالیت‌های خود را با دستورالعمل‌های قانونی بین‌المللی منطبق‌تر کنند. برای همین با موسسه‌هایی مثل سایفرتریس که در زمینه تحلیل داده و رهگیری تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، شروع به همکاری کرده‌اند. شرکت سایفرتریس، آدرس‌های مرتبط با کشورهای تحریم شده توسط ایالات متحده آمریکا را بررسی می‌کند و بر اساس یک راهکار فنی قصد دارد فعالیت صرافی‌ها را با مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) هماهنگ کند.

خطر رهگیری تراکنش‌های کاربران ایرانی تنها مربوط به صرافی بایننس می‌شود یا نقل و انتقال ارز دیجیتال در صرافی‌های دیگری مثل کوینکس هم اتفاق خواهد افتاد؟
بله این امکان وجود دارد که به زودی تمام صرافی‌های خارجی مثل بایننس مجبور شوند سراغ تحلیل داده و رصد تراکنش‌ها بروند.علاوه بر این احتمال دارد به زودی تمام صرافی‌ها ملزم به احراز هویت کامل شوند و ارائه خدمات بدون احراز هویت به خصوص در صرافی‌های متمرکز منسوخ شود. بنابراین به نظر می‌رسد تمامی صرافی‌‌های بین‌المللی برای اینکه بتوانند به حیات خود ادامه دهند مجبور به اعمال قوانین سختگیرانه از جمله تحریم‌ها شوند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد با روش‌های تحلیل داده به کار گرفته شده، استفاده از VPN یا VPS، به خودی خود ضامن ناشناس ماندن کاربران نخواهد بود.

بنیاد تتر مالک استیبل کوین تتر یا USDT است. آیا با توجه به برنامه‌های سختگیرانه آمریکا برای محدود کردن استفاده از ارزهای دیجیتال در کشورهایی مثل ایران برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها، امکان این وجود دارد که این شرکت، تترهای کاربران ایرانی را بلوکه کند؟
تتر یک استیبل کوین متمرکز و قابل کنترل است و پیش از این هم مواردی وجود داشته که تتر موجود در برخی آدرس‌ها مسدود شود. هرچند هیچ یک از این موارد مرتبط با بحث تحریم‌ها اعلام نشده است. امکان فریز کردن تترهای موجود در کیف پول کاربران وجود دارد و بنابراین مشابه صرافی‌ها، به احتمال زیاد بنیاد تتر که البته در هنگ‌کنگ اعلام موجودیت کرده هم برای ادامه فعالیت به زودی به اعمال محدودیت‌های بیشتر برای فعالان در کشورهای مشمول تحریم، روی خواهد آورد.

شما از ارائه راهکار فنی جدیدی برای حفظ حریم خصوصی کاربران ایرانی خبر داده‌اید؛ در صورت استفاده از این راهکار، آیا دیگر خطری کاربران ایرانی را برای انتقال رمزارزهایشان تهدید نخواهد کرد؟
با توجه به محبوبیت تتر و همینطور نوسانات بسیار اندک آن، بسیاری از کاربران در زمان افت قیمت‌های بازار ارز دیجیتال،از تتر به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش سرمایه خود استفاده می‌کنند. از طرف دیگر به دلیل امکان رصد تراکنش‌های شبکه تتر بر روی هر دو بستر اتریوم و ترون توسط سامانه‌های آنالیز زنجیره مورد استفاده توسط صرافی‌ها و دولت‌های خارجی، احتمال به خطر افتادن دارایی کاربران ایرانی به‌واسطه تحریم‌ها وجود دارد.

به همین دلیل نوبیتکس به عنوان بستر پیشروی ایرانی تلاش کرده با شناسایی تهدیدهای موجود برای حفظ امنیت دارایی‌های رمزارز کاربران ایرانی، راهکار متناسبی را پشتیبانی کند.بر اساس این راهکار که از قابلیت انتقال محافظت شده در شبکه ترون استفاده می‌کند، امکان انتقال تتر به‌صورت محافظت شده و ناشناس فراهم شده است تا الگوریتم‌های تحلیل زنجیره بلوک، کار بسیار سخت‌تری برای ردیابی آن داشته باشند.

به نظر شما کاربران ایرانی برای حفاظت از دارایی‌هایشان بهتر است از چه روش‌هایی استفاده کنند؟
کاربران بیشتر از آنکه نگران رصد شدن آدرس‌ها یا تراکنش‌ها باشند، باید در مورد محل مبادله دارایی‌های دیجیتال و همینطور نحوه نگهداری رمزارزهای خود دقت کنند. به ویژه افرادی که می‌خواهند ارز دیجیتال را برای بلندمدت نگهداری کنند، باید تا جای ممکن از نگهداری دارایی خود در صرافی‌ها به ویژه صرافی‌های خارجی یا حتی کیف‌پول‌هایی مثل btc.com و غیره خودداری کنند.

بلاکچین با هدف حفاظت از مخاطبان به مسیر خود ادامه خواهد داد و حفظ حریم خصوصی قطعا دغدغه افراد این صنعت است اما حفظ و نگهداری دارایی بحث دیگری است که باید مورد توجه کاربران ایرانی قرار گیرد. تمامی صرافی‌های فعال در خارج از ایران به زودی مجبور به اعمال قوانین محدودکننده علیه کاربران ایرانی خواهند بود و به همین دلیل، توصیه بنده به کاربران این است که اول به دنبال گزینه‌های مناسب داخلی برای معامله باشند و در صورتی که به هر دلیل گزینه‌های خارجی را انتخاب کردند، ضمن رعایت موارد امنیتی از جمله استفاده از VPN یا VPS استاندارد، در کمترین زمان ممکن بعد از معامله دارایی خود را خارج کنند.

آیا به نظر شما با توجه به تحریم‌ها و تهدیدهای موجود، کاربران ایرانی بهتر است از صرافی‌های داخلی استفاده کنند یا خارجی؟
قطعا صرافی‌های داخلی گزینه معقول‌تری هستند.هرچند که ممکن است اختلاف زیادی بین امکانات بسترهای داخلی و خارجی وجود داشته باشد اما به ریسک از دست رفتن دارایی‌ها نمی‌ارزد.نکته قابل توجه این است که بسیاری از صرافی‌های داخلی هم عملا شعبه صرافی‌های بین‌المللی هستند و حتی مشاهده می‌شود که تسویه با کاربران را از مبدا صرافی‌های خارجی انجام می‌دهند.

این یعنی دارایی کاربران را در این صرافی‌ها نگهداری کرده و صرفا یک پوسته برای کسب درآمد آسان ایجاد کرده‌اند.این مطالبه باید در بین کاربران ایرانی ایجاد شده و به‌جد پیگیری شود که صرافی‌ها در چه چارچوبی دارایی آنها را حفظ و نگهداری می‌کنند و آیا بسترهایی که به ظاهر با تنوع بالای کوین به ارائه خدمات در زمینه رمزارزها پرداخته‌اند،واقعا برای تک‌تک این رمزارزها زیرساخت ایجاد کرده‌اند یا صرفا واسطه‌ای برای مبادله در صرافی‌های خارجی به حساب می‌آیند و روی دارایی کاربران ریسک می‌کنند؟

آیا امکان تحریم و بلوکه کردن دارایی‌های کاربران ایرانی فعال در صرافی‌های داخلی مثل نوبیتکس وجود دارد؟
به غیر از تتر،بقیه کوین‌هایی که در نوبیتکس پشتیبانی می‌شود،غیرمتمرکز هستند و امکان بلوکه کردن آن وجود ندارد اما به این معنا نیست که در صورت انتقال به صرافی‌ها یا بسترهایی که تابع قوانین بین‌المللی و تحریم‌ها هستند،دارایی آنها بلوکه نمی‌شود.شما زمانی که دارایی خود را به یک بستر متمرکز انتقال می‌دهید، عملا کنترل آن دارایی از دسترس‌تان خارج خواهد شد بنابراین باید در انتخاب بستر مبادلاتی جدا احتیاط کرد.

سایفرتریس در گزارشی اعلام کرده بود که اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده،دو آدرس متعلق به دو کارگزار ارزهای دیجیتال ایران را که بالای شش هزار بیت‌کوین داشتند تحریم کرده است. آیا همکاری بایننس با سایفرتریس، تنها مربوط به شناسایی تراکنش‌های مالی بالاست یا شامل هر تراکنشی توسط کاربران ایرانی در این صرافی خواهد شد؟

همانطور که قبلا نیز در بیانیه مرتبط با رهگیری رمزارزها که حدود شش ماه پیش توسط نوبیتکس منتشر شد گفتیم، بایننس صرفا برای شکل‌گیری بازار خود با استراتژی پذیرش بدون احراز شروع به فعالیت کرد و هرچه می‌گذرد به واسطه فشارهای خارجی مثل قوانین دولتی، قوانین سختگیرانه‌تری را دنبال می‌کند.ما در آن گزارش اعلام کردیم که در حال حاضر بایننس به بهانه‌های مختلف اقدام به بستن حساب‌های کاربری به صورت رندوم می‌کند و انتظار ما این است که طی مدت کوتاهی، امکان ارائه خدمات بدون احراز را در بستر خود حذف کند. این موضوع در حال حاضر با توجه به کاهش سقف برداشت اکانت‌های احراز هویت نشده و سخت‌گیری‌های شدید چند وقت اخیر تقریبا محقق شده است اما این پایان راه نخواهد بود و قطعا صرافی‌های متمرکز بین‌المللی برای به دست آوردن جایگاه قانونی و ادامه حیات، به توسعه و استفاده از ابزارهای رصد برای اعمال قوانین بین‌المللی از جمله تحریم‌ها می‌پردازند.

در خبرها آمده است که شرکت سایفرتریس گفته باید برای کشورهایی که در لیست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار دارند،اقداماتی فراتر از نظارت بر آدرس‌های افراد انجام شود.آیا مجموعه‌های دانش‌بنیان مثل نوبیتکس می‌توانند برای جلوگیری از این اتفاق راهکاری ارائه دهند و همچنان از ارزهای دیجیتال برای انجام فعالیت‌های خود استفاده کنند؟

قطعا با تحقیق و به‌کارگیری راهکارهای نوین می‌توان به سخت‌تر کردن فرآیند ردیابی رسید اما باید توجه داشت که هر ابزاری که برای جلوگیری از ردیابی و رصد تراکنش‌ها به کار گرفته شود با یک راهکار دیگر یا محدودسازی از سوی بسترها یا دولت‌های خارجی جواب داده خواهد شد. نکته مهمی که در این زمینه باید به آن توجه داشت، میزان تمایل مدیران و تصمیم‌سازان داخلی برای بها دادن به چنین پروژه‌هایی است.تا زمانی که بسترهای داخلی هر روز از بابت بحث قانونگذاری و امنیت فعالیت خود با تردید مواجه باشند و بر سر راه توسعه آنها مانع‌تراشی شود، فاصله آنها با ابزارها و وقایع روز در حوزه بلاکچین بیشتر خواهد شد. متخصصان کمتری به این حوزه در داخل روی خواهند آورد و مهاجرت نخبگان بیشتری را شاهد خواهیم بود.

آخرین تحولاتکاربران ویژه - اقتصادیرا اینجا بخوانید.