کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۷۷۶۸۲
تاریخ خبر:

رونمایی از ادیسه، رئیس بعدی جیمز باند و رفیق جدید اسکورسیزی!

رونمایی از ادیسه، رئیس بعدی جیمز باند و رفیق جدید اسکورسیزی!

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

هفت صبح| ‌در حالی که ساکنان جدید کاخ سفید به شومن‌های دنیای رسانه تبدیل شده‌اند و بر هر تصمیم و رفتار غیرمنتظره‌ خود تمام خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به هم می‌ریزند، دنیای سینما نیز هفته‌ شلوغی را پشت سر گذاشت؛ از یک‌سو «ادیسه‌» نولان سایر استودیوها را به فکر انداخته تا برنامه‌ اکران فیلم‌های خود را در تابستان 2026 تغییر بدهند و از سوی دیگر همکاری مارتین اسکورسیزی و دوین جانسون و توافق جدید صاحبان فرنچایز جیمز باند با آمازون همه را غافلگیر کرد. اما بیشتر از همه باید به جشن‌ها و جشنواره‌ها در هفته‌ گذشته اشاره داشت که روزهای پایانی رقابت‌های فصل جوایز و آغاز سال سینمایی جدید را رقم زده‌اند.

 

در حالی که اکثر مخاطبان جدی و کاربران شبکه‌های اجتماعی شدیدا تحت تاثیر سریال «جداسازی» قرار گرفته‌اند و این محصول سرویس استریم اپل با هر اپیزود مرزهای جدیدی را از نظر آمار بازدید و واکنش بینندگان در می‌نوردد، این هفته، «میمون» ساخته‌ جدید آزگود پرکینز در سینماها به نمایش درآمد و با وجود رقبای گردن‌کلفتی چون «کاپیتان آمریکا: دنیای قشنگ نو» و «پدینگتون در پرو»، خود را به رده‌های بالای جدول فروش رساند.

 

پرکینز که سال گذشته با «لنگ‌دراز» موفقیتی کم‌سابقه را تجربه کرده بود، این بار به سراغ اقتباس از داستان کوتاهی نوشته‌ استیون کینگ رفته و با کمدی-ترسناک غیرمعمول خود با واکنش‌های نسبتا مثبتی از سوی تماشاگران و منتقدان مواجه شده است. داستان درباره‌ برادران دوقلویی است که زندگی‌شان تحت تاثیر ورود یک عروسک میمون عجیب، دستخوش تغییرات غیرمنتظره می‌شود. خود استیون کینگ که از فیلم خوشش آمده و با توجه به بودجه‌ محدود ده میلیون دلاری «میمون»، به نظر می‌رسد که باید تجربه‌ موفق و سودآور دیگری را هم در کارنامه‌ پرکینز ثبت کرد.

 

اما بیشتر از فیلم‌های جدید، باید رویدادهای مهم هفته‌ گذشته و اخبار پروژه‌های بزرگ پرداخت که توجه اهالی رسانه را به خود جلب کرده است. هفتادوپنجمین جشنواره‌ فیلم برلین اول هفته به کار خود پایان داد و «رویاها» ساخته‌ داگ یوهان هاگرود نروژی خرس طلایی را برنده شد؛

 

فیلمی که بخش پایانی از سه‌گانه‌ هاگرود به حساب می‌آید و رابطه‌‌ عاشقانه‌ نامتعارفی را میان یک معلم و شاگرد روایت می‌کند. سایر جوایز هم به فیلمسازانی رسید که طبق روال چند سال گذشته، نماینده‌ سینمای آلترناتیو از نقاط مختلف دنیا بودند اما نکته‌ قابل توجه، اهدای جوایز بازیگری به رز بیرن ستاره‌ فیلم‌ها و سریال‌های کمدی و اندرو اسکات بود که سال گذشته با مینی‌سریال «ریپلی» به چهره‌ای محبوب تبدیل شد.

 

بعد از پایان کار جشنواره‌ برلین، از حالا گمانه‌زنی در مورد فیلم‌های حاضر در دو رویداد سینمایی مهم بعدی (جشنواره‌های کن و ونیز) شروع شده است؛ جیم جارموش، اسپایک لی، کریستن استوارت (در اولین تجربه‌ کارگردانی‌اش)، آری استر، وس اندرسون، برادران داردن، یواخیم تریر، ژولیا دوکورنو، لازلو نمش، بی گان، کریل سربرنیکوف و لین رمزی از جمله سینماگرانی هستند که به‌عنوان مهمانان احتمالی کن از آن‌ها نام برده می‌شود و در بخش خارج از مسابقه هم شاید شاهد اکران فیلم‌هایی چون «ماموریت غیرممکن»، «F1»، «بیست‌و‌هشت سال بعد» و حتی «سوپرمن» باشیم.

 

دیگر رویداد سینمایی مهم هفته‌ گذشته، برگزاری مراسم اسپریت یا همان اسکار فیلم‌های مستقل بود که با پیروزی مقتدرانه‌ «آنورا» همراه شد و موقعیت فیلم شان بیکر را یک هفته مانده به اسکار، محکم‌تر کرد. فعلا رقابت بر سر جایزه بهترین فیلمنامه‌ اریژینال است که به نظر می‌رسد بیش از «بروتالیست»، شرایط را باید به نفع «آنورا» یا «درد واقعیِ» جسی آیزنبرگ دانست. دیروز هم مراسم انجمن بازیگران آمریکا (SAG) برگزار شد و طبق پیش‌بینی‌ها، دمی مور، زوئی سالدانا و کیرن کالکین جوایز بازیگری را بردند اما جایزه‌ بهترین بازیگر مرد برای تیموتی شالامی و جایزه بهترین تیم بازیگری به فیلم «کانکلیو» غیرمنتظره بود.

 

اما برویم سراغ پروژه‌ها و همکاری‌های خبرساز در هفته‌ گذشته. با انتشار اولین تصویر رسمی از «ادیسه» معلوم شد که مت دیمون نقش اصلی فیلم را بر عهده دارد. با وجود استقبال طرفداران کریستوفر نولان، کارشناسان از همین تصویر هم کلی ایراد گرفتند. اول اینکه، ظاهر ادیسه (ادیسیوس) با توصیفات هومر در «ایلیاد» همخوان نیست و ثانیا، بنا به تخمین تاریخی، ماجرای ادیسه در دوره‌ای از تاریخ یونان باستان اتفاق می‌افتد که معروف است به عصر قهرمانان که تقریبا می‌شود 1200 سال قبل از میلاد مسیح اما کلاهخود و زره‌ای که بر تن مت دیمون می‌بینیم، مربوط است به هفتصد سال قبل از میلاد مسیح.

 

جدای از بحث صحت تاریخی و دست گذاشتن روی چنین جزئیاتی که حسابی نولان را عصبانی خواهد کرد، گفته می‌شود که نولان قصد دارد تمام خدایان و موجودات اسطوره‌ای حاضر در قصه را به تصویر بکشد و طبق معمول به جای جلوه‌‌های ویژه بصری، به ابداعات میدانی تکیه دارد. جالب اینجاست که «ادیسه» تنها فیلم مهم استودیوی یونیورسال در تابستان 2026 به حساب نمی‌آید و فیلم‌های بعدی استیون اسپیلبرگ و دنیلز نیز در همان بازه‌ زمانی به نمایش درمی‌آید.

 

بر همین اساس استودیو تصمیم گرفته که فیلم اسپیلبرگ را اواخر بهار اکران کند و نمایش فیلم دنیلز که هنوز در مرحله‌ نگارش فیلمنامه قرار دارد، احتمالا به سال 2027 موکول می‌شود. دیزنی هم در نظر دارد تا اکران «اسپایدرمن 4» را یک هفته به تاخیر بیندازد تا تقابل این فیلم ابرقهرمانی و «ادیسه» کمتر باشد.

 

دیگر خبر مهم در هفته‌ گذشته، توافق جدید آمازون با باربارا بروکولی و دیگر صاحبان فرنچایز جیمز باند بود که حالا آمازون را هم در کنترل خلاقانه‌ این دارایی معنوی مهم شریک می‌کند. البته این توافق بعد از ماه‌ها اختلاف و اصطکاک به دست آمده است. چند هفته قبل، اخبار و شایعات غیرمنتظره‌ای هم درباره‌ فرنچایز «جیمز باند» منتشر شد.

 

ظاهرا باربارا بروکولی تهیه‌کننده‌ این مجموعه فیلم‌ها و صاحب و وارث اصلی این فرنچایز با تصمیم‌گیران آمازون (صاحبان جدید کمپانی مترو گلدوین مه‌یر که جیمز باند جزو دارایی‌های آن به حساب می‌آید) دچار اختلافات اساسی شده بود و بخش مهمی از طولانی شدن پروسه‌ انتخاب بازیگر برای مامور 007 بعدی نیز به همین مشکلات درونی برمی‌گشت.

 

بنا به گزارش بحث‌برانگیز وال‌استریت ژورنال، سران آمازون از رویکرد سنتی بروکولی در قبال شخصیت جیمز باند راضی نبودند و ترجیح می‌دادند که این جهان خیالی را با سریال‌ها یا اسپین‌آف‌هایی درباره‌ شخصیت خانم مانی‌پنی (منشی جیمز باند) یا یک مامور 007 زن پیش ببرند؛ ایده‌ای که خشم بروکولی را به دنبال داشت و در مقابل باعث شد تا آمازون فرایند تولید فیلم بعدی را با مشکل مواجه کند. بعد از این توافق، باید دید که معروف‌ترین جاسوس دنیای سینما چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

 

ستاره‌ خبرساز و پرکار این روزها، لئوناردو دی‌کاپریو است که برنامه‌‌اش از همیشه شلوغ‌تر به نظر می‌رسد. دی‌کاپریو سال گذشته مشغول بازی در فیلم جدید و گران‌قیمت پل توماس اندرسون بود که برای نمایش در تابستان امسال آماده شده اما خبرهای جدید حاکی از آن است که واکنش‌های اولیه به فیلم اصلا مثبت نیست و سران استودیوی برادران وارنر به شدت نگران هستند که وضعیتی مشابه «جوکر: جنون مشترک» برای این فیلم 170 میلیون دلاری تکرار شود. به نظر می‌رسد که فیلم پل توماس اندرسون در جشنواره ونیز به نمایش درمی‌آید تا استقبال احتمالی به سکوی پرتاب فیلم تبدیل شود.

 

خبر بعدی مربوط است به توافق دی‌کاپریو برای حضور در فیلم جدید دیمین شزل که بر اساس فیلمنامه‌ای از ویلیام موناهان ساخته می‌شود و داستان زندگی ایول نایول بدلکار معروف را روایت می‌کند و احتمالا چند ماه دیگر جلوی دوربین می‌رود. اما در حالی که گفته می‌شد لئو و مارتی یک بار دیگر همراه می‌شوند تا «شیطان در شهر سفید» را جلوی دوربین ببرند، خبرهای جدید حاکی از حضور آن‌ها در یک پروژه‌ دیگر است؛ این فیلم که چیزی مابین «رفقای خوب» و «رفتگان» توصیف شده، داستان یک گنگستر معروف در هاوایی دهه‌ شصت میلادی را روایت می‌کند و علاوه بر دی‌کاپریو، قرار است راک (دوین جانسون) و امیلی بلانت هم دیگر بازیگران فیلم باشند!

 

همکاری راک و اسکورسیزی چیزی بود که کمتر کسی انتظارش را می‌کشید اما بنا به گزارش ددلاین، ظاهرا این پروژه در آستانه‌ پیش‌تولید قرار دارد. به هر حال سینما همیشه می‌تواند شما را سورپرایز کند و این بار بهانه‌اش همکاری راک با اسکورسیزی است. 

 

کدخبر: ۵۷۷۶۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر