کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۱۲۸
تاریخ خبر:

دست‌مریزاد آقا مهدی؛ عملکرد مهدی خسروی در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری

دست‌مریزاد آقا مهدی؛ عملکرد مهدی خسروی در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری

درباره مهدی خسروی که با یک اجرای خوب و متفاوت، وجاهت را به مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری برگرداند‌

هفت صبح| عملکرد تلویزیون در دور اول مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، توام با انتقاد بود. ساختار برنامه اجازه ورود مجری به مباحث را نمی‌داد و نامزدها نیز باید در فرصتی معین، پاسخ سوالاتی از پیش تعیین‌شده را می‌دادند. نتیجه به دست آمده صدای همه را درآورد تا جایی که برخی، بخشی از دلیل مشارکت پایین در انتخابات را به مناظره‌ها ربط دادند.

 

دور دوم مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست‌‌جمهوری اما شرایطی کاملا برعکس داشت و یک مناظره واقعی شکل گرفت. در این میان رفتار مهدی خسروی در مقام مجری اصولی بود و خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی لقب ستاره گرفت. پیش‌تر اشاراتی درباره سابقه موفق این گوینده و مجری شبکه خبر داشتیم و حالا عملکرد او در دوشنبه شب داغ تلویزیون را مرور می‌کنیم. در لحظه نگارش گزارش، مناظره دوم برگزار نشده بود اما دل‌مان روشن است که خسروی باز هم درخشان ظاهر شده.

 

مورد اول| یک یادآوری 

مناظره دوره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به شکل دو نفره برگزار شد تا پس از 15 سال، بار دیگر شاهد مناظره رودرروی دو نامزد باشیم. رضا پورحسین آن زمان مجری بود که عملکردش مورد نقد و البته شوخی واقع شد. حتما بخشی از ایرادات به چارچوب تعریف شده برمی‌گشت که مجری فقط زمان را اعلام می‌کرد. مرتضی حیدری نیز از تیغ تند انتقادات مصون نماند و حتی لقب‌هایی عجیب درباره‌اش به کار برده شد.

 

این بار اما شرایط تغییر کرد و مهدی خسروی آزادی عمل به دست آورد و قول دبیر ستاد انتخابات بالاخره عملی شد: «مجری فعالانه‌تر در این مناظره سؤال می‌پرسد.» البته در دور اول، مجری فرصت رفتار فعالانه نداشت و این اتفاق در دور دوم رخ داد. نکته مهم اینکه مهدی خسروی قدر فرصت را دانست و در قامت یک مجری مسلط و چیره‌دست عمل کرد. شک نکنید خیلی‌ها ولو با سابقه اجرا در تلویزیون، نمی‌توانستند از عهده این مسئولیت حساس و سخت برآیند. داریم از مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوییم که هر جمله و رفتار مجری زیر ذره‌بین است و کمی خطا، موجی از اعتراض و انتقاد و حتی شوخی و تمسخر را به همراه دارد.

 

مورد دوم| صراحت و احترام

پیگیران تلویزیون، از گفت‌و‌گوهای مهدی خسروی با مسئولان در شبکه خبر آگاه هستند و می‌دانند او با صراحت و احترام، کارش را انجام می‌دهد. در مناظره دوشنبه شب نیز سوالات مختلف را محترمانه و بدون تپق پرسید و در عین حال حواسش بود که انتقادی‌ترین پرسش‌ها، حساسیت نامزدها را به همراه نداشته باشد. خود می‌دانید که او، مجریِ سوالاتی است که در یک اتاق فکر طراحی شده.

 

اما مگر حتی در برنامه‌های سرگرم‌کننده، مثل «دورهمی»ِ مهران مدیری، شیوه‌ای درست و اصولی جز این، رقم می‌خورد؟ پس، اگر نتیجه کار مدیری به دل می‌نشیند، عامل اصلی تبحر و تسلط و هنر اوست. خسروی نیز پرسش‌ها و موضوعات را از فیلتر خود گذراند و آنها را به بهترین شکل مطرح کرد. سابقه فعالیت متمادی در شبکه خبر، او را بر موضوعات مختلف مسلط کرده و از این روست که نه گرفتار تپق می‌شد و نه اشارات مکرر از طریق گوشی، او را سردرگم می‌کرد. تلاش برای ساده‌سازی مسائل برای همه اقشار مخاطبان به همراه بیان سلیس در یک برنامه ملتهب، از دیگر امتیازات این مجری است.

 

مورد سوم| زبان بدن

از دیگر مشخصه‌های قابل تحسین اجرای خسروی، عدم سوگیری نسبت به یک نامزد است. او نه فقط حواسش به شیوه طرح پرسش‌ها بود که هیچگونه اکتی در چهره و بدنش ایجاد نشد. خسروی طی سال‌ها فعالیت، صاحب این بینش و درک شده که مجری در چنین مواردی باید «صورت سنگی» باشد و زبان بدن خود را کنترل کند.

 

حتی وقتی «ظاهرا» توی گوشی به او گفته می‌شد که جوابی مشخص از هر یک از نامزدها بگیرد، سوالات را بدون تغییر لحن و چهره، تکرار می‌کرد. خسروی هم در دور اول مناظره و هم در دور دوم، در عین جدی بودن، لبخند را به تناوب بر لب می‌آورد و خود را آرام نشان می‌داد. کیست که نداند در دل مجری آشوب است اما هنر این است که با تسلط بر خود، کسی متوجه درون او نشود. 

 

مورد چهارم| واکنش‌ها

«کاش خسروی نامزد بود تا به او رای می‌دادم»؛ این یک نمونه از ده‌ها کامنتی است که همزمان با برگزاری مناظره در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. مهدی خسروی از همان دقایق ابتدایی برنامه، تمجید شد و موج تحسین‌ها تا پایان ادامه داشت. خبرگزاری تسنیم نیز نوشت: «مهدی خسروی با ورودهای بهنگام و پرسش‌های بجای خود‌ حین گفت‌وگوی دو نامزد، کوشید تا مناظره حال و هوای چالشی‌ و مخاطب‌پسندتری پیدا کند و در مسیر کسالت‌افزایی پیش نرود.»

 

کدخبر: ۵۶۲۱۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر