کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۵۷۷
تاریخ خبر:

چهل کتاب |این لیست را با خود به نمایشگاه کتاب ببرید

چهل کتاب |این لیست را با خود به نمایشگاه کتاب ببرید

کتاب‌های پیشنهادی هفت صبح از حوزه‌های مختلف و برای سلیقه‌های متفاوت

هفت صبح| چه کتابی بخریم؟ از کدام نشر؟ کتاب‌های تازه‌چاپ کدامند؟ واقعیتش را بخواهید عرصه کتاب و کتاب‌خوانی این‌قدر وسیع است که یک پاسخ قطعی درباره تمام پرسش‌های پیرامون آن وجود ندارد. فقط باید در چهارچوبی مشخص پاسخ داد. به این معنی که علاقه‌مندی‌های مخاطب، میزان آشنایی او با کتاب، سطح تحصیلات و غیره و غیره را باید در نظر گرفت و بعد از آن پاسخ داد.

 

به این ترتیب اگر روزنامه‌ «هفت صبح» هم پیشنهادی برای خوانندگان خودش ارائه می‌دهد، طبیعتا باید تمام این مولفه‌ها را در نظر بگیرد. به همین دلیل چاره‌ای جز این نیست که طیف وسیعی از علاقه‌مندان را پوشش بدهد؛ رمان، روان‌شناسی، تاریخ، دین و ... . ضمن اینکه تعداد کتاب‌های چاپ‌شده در سال گذشته و امسال آنقدر فراوان بوده‌اند که به هر تقدیر، در 40 عنوان نمی‌گنجند. اما در مجموع با توجه به مولفه‌های مختلف تلاش کردیم 40 کتابی را که می‌توانید از نمایشگاه فیزیکی یا مجازی تهیه کنید، در اختیارتان قرار دهیم؛ امیدواریم که مورد استفاده قرار گیرد.

دُرّ یتیم(خشکیدن آب دهان عنکبوت)

نویسنده: محمود دولت‌آبادی

ناشر: چشمه

86 صفحه

78هزار تومان

«می‌روم و داغم را به دل همه‌تان می‌گذارم»، این را هدایت روی تکه‌ کاغذی نوشت و قبل از آخرین سفرش به پاریس، پشت در خانه‌ یکی از رفقا انداخت.

«درّ یتیم» یا «خشکیدن آب دهان عنکبوت»، روایت آن یک هفته، ُنه روزی است که هدایت خانه‌ای مطبخ‌دار در پاریس اجاره می‌کند و پول سه ماه اجاره را هم از پیش می‌پردازد.

آدرسش را هم به احدی نمی‌دهد و سعی می‌کند کمتر بنی‌بشری را ببیند و خودش را از همه‌چیز و همه‌کس، از داستان‌ها و کتاب‌ها و حتی از یاران با وفایش، فرزانه و شهید نورایی، خلاص کند؛ و بعدتر حتی از شرّ خودش.

در صحبت فردوسی (سیصد و شصت و پنج روز)

نویسنده: حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای

ناشر: سخن

1017 صفحه

900 هزار تومان

الهی قمشه‌ای در این اثر، تازه‌ترین مطالب و آموزه‌های موجود در شاهنامه فردوسی را به عنوان یک شناسنامه ملی برای مردم ایرانی به تصویر می‌کشد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آثار این متفکر و نویسنده این است که از زبانی ساده استفاده می‌کند و با بهره‌گیری از ثروت‌های فرهنگ و ادب فارسی، به تبیین و توضیح شاهنامه فردوسی پرداخته و همچنین به ارتباط آن با دیگر آثار برجسته در داخل و خارج ایران نظر می‌کند. درون‌مایه بنیادین این سیر و سفر در شاهنامه، پیکار مستمر انسان با دیوهای درون و بیرون است؛ نبردی که در نهایت قرار است مسیر رستگاری انسان را ترسیم کند.

 

تاریخ مصور ایران باستان (دوره چهار جلدی)

نویسنده: گروه مولفان

ناشر: سایان

1200 صفحه

8میلیون تومان

اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید، بی‌شک همیشه دوست داشته‌اید یک دایره‌المعارف کامل هدیه بگیرید که تمام پیشینه یک سرزمین را برایتان با جزئیات به تصویر بکشد، این اثر به شما پیشنهاد می‌شود که از ابتدای شکل‌گیری امپراتوری کهن ایران، روایت خود را آغاز می‌کند و در چهار جلد، دریچه‌ای تازه از تاریخ شگفت‌انگیز این مرز و بوم را به رویمان می‌گشاید.

هر جلد از این مجموعه ارزشمند به بخشی از تاریخ مهاجرت اقوام مختلف به ایران، شکل‌گیری فرهنگ‌های کهن، طلوع امپراتوری‌های شکوهمند باستانی و شکوفایی هنر و تفکر و علم در این مسیر می‌پردازد.

موزاییک استعاره‌ها (گفت‌وگو با بهرام بیضایی و زنان در فیلم‌هایش)

نویسنده: بهمن مقصودلو

ناشر: برج

176 صفحه

145هزار تومان

آنچه در این کتاب آمده، گفت‌وگوی درازمدت بهمن مقصودلو است با بهرام بیضایی و زنان فیلم‌هایش از سال 1381 تا 1396. نویسنده در این گفت‌وگوها سعی کرده نوری بتاباند بر دنیای فیلم‌سازی بیضایی و همه‌ حاشیه‌ها و ابهاماتش. اما سوال‌ها محدود به سینما نمی‌ماند و پای دغدغه‌ها و باورهای بیضایی در زمینه‌ سیاست، جامعه، مذهب و روشنفکری نیز به میان می‌آید.

بیضایی در بخشی از کتاب می‌گوید: «به این فکر کردم که می‌شود از دنیای بیرون پناه برد به سینما. آن بیرون تاریک بود و آدم‌ها همه با هم یکسان‌ بودند و تفاوتی بین آن‌ها نبود.»

گفت‌وگوهای عاشقانه(چند گفت‌وگو درباره عشق، به دست آوردن و از دست دادن)

نویسنده: ناتاشا لان

مترجم: امیرمهدی حقیقت

ناشر: چشمه

432 صفحه

380هزار تومان

عشق در زندگی انسان ابعاد مختلفی دارد، گاه میان زوج‌ها، گاه دو دوست، زمانی والدین و فرزندان یا روابط انسانی دیگر. «ناتاشا لان» در این کتاب می‌کوشد ابعاد مختلف این احساس که تاثیری ژرف در زندگی انسان‌ها دارد را بکاود. نویسنده در این کتاب با متفکرین مختلفی گفت‌وگو می‌کند و نظرات متنوعی را گرد می‌آورد. برخی از این افراد مانند آلن دوباتن، فیلسوف و رمان‌نویس هستند و برخی دیگر مشاورانی که تجربه‌ای طولانی در این حوزه دارند. او در تلاش است عشق را از مفهومی گنگ و مه‌آلود، که فقط با تجربه فردی می‌توان به فهمش رسید، خارج ساخته و این مفهوم را کمی شفاف کند.

نوشابه زرد

نویسنده: منصور ضابطیان

ناشر: مون

216 صفحه

210هزار تومان

منصور ضابطیان، چند سالی است که با سفرنامه‌هایش طرفداران خود را به سرتاسر دنیا می‌برد؛ به کوبا، استانبول، ایتالیا، ارمنستان، فرانسه و غیره.

الان هم نوبت کانادا است؛ سرزمین برف و سرما. او پس از توصیفات گیرایی که از فرهنگ و مکان‌های دیدنی کانادا ارائه می‌دهد، می‌نویسد: «بگذارید اعتراف کنم که در کوچه پس‌کوچه‌های مونترال و تورنتو، غصه خوردم. بغضی را فرو دادم که روزی در جایی می‌ترکد.

از دیدن آن همه سرمایه که روی پاهایشان راه می‌رفتند و نگران خانه بودند، نگران مادر بودند، نگران درخت‌های کوچه‌‌ها بودند، دلم می‌گرفت». او دو سال پیاپی برنده جایزه قلم بلورین بهترین گفت‌وگوی سال شده.

 

 

تاکسی‌سواری (مجموعه داستان)

نویسنده: سروش صحت

ناشر: چشمه

160 صفحه

170هزار تومان

این اولین کتاب سروش صحت است که شامل 124 داستانک یا میکروفیکشن است. در این کتاب ما به همراه راوی در یک تاکسی نشسته‌ایم و هر روز مسیری کم‌وبیش ثابت را طی می‌کنیم.

طی این مسیر، هر بار مسافران جدید، رانندگان جدید و اتفاقات جدیدی منتظرمان هستند و راوی نکته‌پرداز و طناز کتاب، ما را از وقایع آن روز آگاه می‌کند.

از دعوای زن و شوهری راننده تاکسی گرفته تا زلزله‌ای که آن روز آمده، از موضوع مرگ مارادونا تا مهاجرت اجباری جوانان، از خبر قتل یا خودکشی صفحه حوادث روزنامه، تا غم‌های کوچک و بزرگ و حتی عشق‌های نوجوانی و جوانی.

 

 

روسیه در خاورمیانه چه می‌خواهد؟

نویسنده: دمیتری ترنین

مترجم: خشایار رحمانی، مرضیه جوادی ارجمند

ناشر: جهان کتاب

104 صفحه

76هزار و 500 تومان

نویسنده این اثر، 21 سال در ارتش شوروی و ارتش فدراسیون روسیه خدمت کرده. بنابراین آنچه در این کتاب می‌گوید بسیار نزدیک به سیاست‌های خارجی کاخ کرملین و البته مطابق با رویاهای جاه‌طلبانه ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه است. این کتاب اگرچه با نگاهی تاریخی به مناسبات خارجی روسیه نسبت به شرق به طور اعم و خاورمیانه به صورت اخص، آغاز می‌شود اما تاکید اصلی آن بر دوره پسا شوروی است؛ دوره‌ای که مهم‌ترین ویژگی آن امپراطوری‌مآبی روس‌هاست. اما روسیه امروز در قیاس با گذشته، به خصوص با دوره شوروی، ویژگی‌های جدیدی به خود گرفته که مهم‌ترین آن‌ها پشت سر گذاشتن هرگونه ملاحظات ایدئولوژیک و اتخاذ یک رویکرد کاملا مصلحت‌گرایانه است.

 

گذری‭ ‬به‭ ‬ابدیت(‬حکایت‭ ‬سفر‭ ‬شگفت‌انگیز‭ ‬در‭ ‬جهان‌های‭ ‬روحی‭ ‬بر‭ ‬اثر‭ ‬تجربه‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬مرگ‭(

نویسنده‭: ‬ازمینا‭ ‬سلیمان

مترجم‭: ‬دکتر‭ ‬علی‭ ‬قاسمیان‭ ‬نژاد

ناشر‭: ‬آن‌سو

183‭ ‬صفحه

149هزار‭ ‬تومان

آثار‭ ‬نویسنده‭ ‬به‭ ‬عمق‭ ‬احساس‭ ‬و‭ ‬صداقت‭ ‬قابل‌توجه‭ ‬آن‌ها‭ ‬شناخته‭ ‬می‌شوند‭. ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬می‌تواند‭ ‬علاوه‌بر‭ ‬افرادی‭ ‬که‭ ‬تجربه‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬مرگ‭ ‬داشته‌اند،‭ ‬درمانگران،‭ ‬محققان‭ ‬و‭ ‬کسانی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬می‌خواهند‭ ‬درباره‭ ‬این‭ ‬پدیده‭ ‬بیشتر‭ ‬بدانند،‭ ‬راضی‭ ‬کند‭. ‬داستان‭ ‬او‭ ‬نشان‭ ‬می‌دهد‭ ‬که‭ ‬چگونه‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬راحتی‭ ‬زندگی‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬عرض‭ ‬چند‭ ‬دقیقه‭ ‬تغییر‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬چقدر‭ ‬مهم‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬تمام‭ ‬افراد‭ ‬دنیا‭ ‬که‭ ‬چنین‭ ‬تجربه‌ای‭ ‬داشته‌اند‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬اشتراک‭ ‬بگذارند‭. ‬نویسنده‭ ‬همچنین‭ ‬آگاهی‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬درباره‭ ‬بُعد‭ ‬معنوی‭ ‬زندگی‌هایمان‭ ‬افزایش‭ ‬داده‭ ‬و‭ ‬به‌شدت‭ ‬به‭ ‬نقش‭ ‬قدرت‭ ‬مشیت‭ ‬الهی‭ ‬در‭ ‬زندگی‌اش‭ ‬که‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬بر‭ ‬تمام‭ ‬احساساتش‭ ‬بلکه‭ ‬به‌طور‭ ‬ویژه‭ ‬بر‭ ‬فرایند‭ ‬بهبودش‭ ‬تاثیر‭ ‬داشته،‭ ‬اذعان‭ ‬می‌کند‭.‬

 

هُل اول (رازها و رمزهای خلق، حفظ و رشد ثروت در ایران)

نویسنده: صادق الحسینی

ناشر: نی

378 صفحه

247هزار تومان

این اثر مختص همگان است، زیرا برای پایان دادن به نگرانی شما برای پول درآوردن و پایان تشویش برای حفاظت از ثروتتان در اقتصاد پر نوسان ایران، راهکار ارائه می‌کند و برای افراد با هر سطحی از سواد مناسب است. اگر هیچ چیز از اقتصاد نمی‌دانید، این کتاب به شما کمک می‌کند تا پایه‌های اقتصاد و سواد مالی را درست در ذهن خود بنا کنید. اگر هم تجربه‌ بیشتری دارید یا سرمایه‌گذار ماهری هستید مهارت‌هایتان را بهبود دهید. «هُل اول» به دوچرخه‌ مالی شما داده می‌شود و بدون زمین خوردن و از دست دادن زمان، یاد می‌گیرید در این فضای بی‌ثبات چطور باید زندگی خود را با آرامش بسازید.

 

عصر هوش مصنوعی و آینده انسان

نویسندگان: اریک اشمیت، هنری کیسینجر، دانیل هوتنلاکر

مترجم: پوریا هامونی

ناشر: سروش

262 صفحه

120هزار تومان

از ویژگی‌های هوش مصنوعی می‌توان به قابلیت آن برای یادگیری و رشد نام برد. نتیجه به گونه‌ای است که شناخت انسان و احساس او از واقعیت چنان تغییر می‌کند که از زمان شروع عصر جدید چنین تجربه‌ای را احساس نکرده است. سوالاتی که هوش مصنوعی مطرح می‌کند، نیازمند دانش و اطلاعاتی است که فراتر از تجربیات انسانی است. به همین دلیل، نویسندگان این کتاب با توصیه و کمک آشنایان در حوزه فناوری، تاریخ و علوم انسانی، گرد هم آمدند تا در این زمینه گفت‌وگوهایی داشته باشند. نویسندگان درصدد هستند در این کتاب چهارچوبی به خوانندگان ارائه کنند تا با کمک آن بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

 

جنگ (مجموعه عکس جنگ ایران و عراق از 1359 تا 1367)

نویسنده: آلفرد یعقوب‌زاده

ناشر: بایگانی

264 صفحه

2میلیون و 899هزار تومان

این اثر به صورت دوزبانه (فارسی- انگلیسی) در قطع رحلی بزرگ با جلد زرکوب گالینگور پارچه‌ای با روکش و با متن‌هایی از آلفرد یعقوب‌زاده، سیف‌الله صمدیان، محمود کلاری زیر نظر پیمان فرگاهی عرضه شده. به انضمام سه روایت و چند یادداشت با این عناوین «در جست‌وجوی حقیقت، نگاهی کوتاه به عکاسی جنگ» نوشته اسماعیل عباسی و آلفرد یعقوب‌زاده، «او فقط چند بار زندگی می‌کند؛ بیا و بنگر» نوشته هوشنگ گلمکانی، «جنگ، نفت و بی‌مرزی در عکس‌های جنگ آلفرد یعقوب‌زاده» نوشته رویا خوشنویس، «خوانش ادبیات جنگ ایران و عراق در کنار عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده» نوشته امیر موسوی و «ثبت با سند برابر است» که گزارشی کوتاه است از گفت‌وگویی بلند نازلی عباسی با آلفرد یعقوب‌زاده.

 

شاه کابل مطرب خرابات

نویسنده: فروزان امیری، محمد راغب

ناشر: ثالث

214 صفحه

185هزار تومان

داستان‌نویسی زنان در افغانستان با ماگه رحمانی ‌و انتشار اولین داستان کوتاه زنان در سال ۱۳۲۷ آغاز شد و ظهور نویسندگانی چون سپوژمی زریاب، مریم محبوب و پروین پژواک فصل تازه‌ای در ادبیات داستانی زنان افغانستان گشود. پس ‌از وقفه‌ای در دهه‌ هشتاد، داستان‌نویسی زنان در افغانستان جان تازه‌ای گرفت و موجی از نویسندگان به وضعیت زنان و مسائل جاری درونی کشور مانند جنگ، خشونت‌های خانوادگی، زن‌آزاری، ازدواج‌های اجباری، خودسوزی و غیره پرداختند.

اکنون با قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان و به حاشیه رانده‌شدن زنان از اجتماع، آینده‌ نامعلومی در پیش است. این کتاب به بهانه‌ همین تغییرات گردآوری شده است.

 

تبارشناسی حِسبه (بنیان تفتیش عقاید در خلافت عباسی)

نویسنده: احمد صبحی منصور

مترجم: عدنان فلاحی

ناشر: فرهنگ نشر نو

143 صفحه

142هزار تومان

نویسنده در این کتاب بر این باور است که اُمویان برای توجیه اعمالشان نیازی به فتوای شرعی نداشتند اما عباسیان که با عوام‌فریبی خود را به نبی اکرم (ص) نزدیک می‌دانستند، با توسل به شعارهای مختلف و تبلیغات گسترده، به توجیه شرعی نیاز داشتند تا هر کدام از مخالفان را که خواستند، به قتل برسانند. از همین رو، وظایفی ظاهری را برای تحکیم سلطه‌شان به وجود آوردند که از جمله آنها شغل حسبه و محتسب بود. این واژه در ادبیات فارسی هم به کرّات استفاده شده و نماد نوعی تزویر و ظاهربینی در دیوان‌های بزرگ فارسی نظیر دیوان حافظ است.

 

روانکاوی و تکرار (چرا اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنیم؟)

نویسنده: خوان داوید نازیو

مترجم: مهدی خوریانیان

ناشر: نشانه

108 صفحه

100هزار تومان

نویسنده در این کتاب رابطه‌ عشق و مخاطره را در مواجهه با درد فقدان توضیح می‌دهد. او گذشته را خودِ ناخودآگاه می‌داند؛ ناخودآگاهی که به عنوان یک عامل، ما را به تکرار وامی‌دارد. نازیو توضیح می‌دهد که چگونه این تکرارها، به سلامت یا بیماری منجر می‌شود. نویسنده با روایت و توضیح دو تجربه‌ بالینی از بیمارانش، چگونگی حضور روانکاو و فرم دست‌یابی و شناسایی نخستین تجلی اندوه در کودکی را تشریح می‌کند و روان‌نژندی کودکی را الزامی برای همین مسئله در بزرگسالی قلمداد می‌کند. او معتقد است ما همواره در افراد زندگیمان تکرار می‌شویم؛ ما همان ویژگی‌هایی هستیم که در همه‌ موضوعات محبوب و ازدست‌رفته‌، به‌طور مشترک تجربه کرده‌ایم.

 

چیزهایی که فراموش کردند در مدرسه به شما یاد بدهند

نویسنده: آلن دوباتن

مترجم: گلناز بارونی

ناشر: هیرمند

95 صفحه

60هزار تومان

نویسنده در این کتاب به ما یادآوری می‌کند که تا چه اندازه در برنامه‌ آموزشی مدارس، جای بسیاری از مباحث ضروری و مربوط به زندگی روزمره خالی است. رابطه برقرار کردن با دیگران، افزایش اعتماد به نفس، آغاز یک رابطه‌ عاطفی و مواردی از این دست، همگی موضوعاتی حیاتی در زندگی ما هستند که در مدرسه به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. با مطالعه‌ این کتاب در هر سن و مقطعی باشید، دوباره خود را مشغول تامل در باب مدرسه می‌بینید، تصویر واقعی از مدرسه را با تصویر آرمانی از آن مقایسه می‌کنید و شاید به این فکر بیفتید که باید برای تغییر آن و مناسبات پیرامونش تلاش کنید.

 

نادانی (چگونگی تاثیر نادانی بر پیشرفت علم)

نویسنده: استورات فایراستاین

مترجم: علی بازیاری شورابی

ناشر: سبزان

200 صفحه

198هزار تومان

ما سال‌ها به مدرسه می‌رویم و هزینه‌های زیادی می‌کنیم برای اینکه دانش بیشتری به‌دست آوریم. اما پرسش این است که پس از به‌ دست آوردن دانش، چه چیزی حاصل خواهد شد؟ ممکن است ما بیش از بیست سال از عمرمان را صرف یادگیری کنیم، اما چهل سال بعد را چطور می‌گذرانیم؟ احمقانه است که برای این چهل سال، هیچ برنامه خوب تعریف شده‌ای نداشته باشیم. بنابراین، باید پرسید که بعد از کسب دانش و دانا شدن، چه اتفاقی برای انسان خواهد افتاد؟ ممکن است شما آن‌گونه که نویسنده می‌اندیشد فکر نکنید، ولی او می‌خواهد بگویید که بعد از دانش، نادانی می‌آید و نه برعکس.

 

عشق در تبعید

نویسنده: بهاء طاهر

مترجم: رحیم فروغی

ناشر: نیلوفر

950 صفحه

295هزار تومان

بهاء طاهر، نخستین نویسنده‌ برنده‌ جایزه بوکر عربی، در رمان «عشق در تبعید» از بنیادگرایی‌ها می‌گوید و هشدار می‌دهد که ما امروز آن‌ها را در پشت شعله‌های آتش جنگ می‌بینیم.

از مصر و لبنان و سوریه تا شیلی، جهانی است برای خودش؛ جهانی که دیکتاتورها، مردمانش را قربانی عطش سیری‌ناپذیر قدرت و ثروت می‌کنند. راوی از سقوط آلنده می‌گوید.

از کشتار در شیلی، از اختناق در مصر. اما به فرزندان خود که فکر می‌کند، دچار تردید می‌شود. کتاب، مسائل جهانی را در قالب رخدادها و درگیری‌های درونی افرادی از منطقه، کشور، دین و زبان‌های مشخص بیان می‌کند.

 

نویسندگان مشغول کارند (گزیده گفت‌وگوهای پاریس ریویو)

مترجم: احمد اخوت

ناشر: جهان کتاب

326 صفحه

250هزار تومان

در این کتاب مطالبی خواندنی درباره شیوه کار تعدادی از نویسندگان و شاعران مطرح جهان، زندگی، تجربه‌ها، عادت‌ها، علایق، سلایق و دیدگاه‌هایشان را از زبان خود آنها می‌خوانید. مترجم، چنانکه خودش در یادداشتی که در ترجمه فارسی کتاب نوشته، در انتخاب گفت‌وگوهای «پاریس ریویو» برای ترجمه و انتشار در این کتاب به دو عامل آشنایی خواننده فارسی‌زبان با نویسندگان و شاعرانی که با آن‌ها مصاحبه شده و اهمیت و جایگاه ویژه آن‌ها در ادبیات قرن حاضر توجه داشته است. 10 نویسنده و شاعری که این نشریه با آن‌ها مصاحبه کرده، همگی از چهره‌های ادبی شاخص قرن بیستم هستند و بر ادبیات مدرن تاثیری مهم گذاشته‌اند.

 

نقد صوفی (نقد و بررسی تصوف در تاثیر آن در فرهنگ و ادبیات ایران)

نویسنده: مهران افشاری و شهرام صحرائی

ناشر: جهان کتاب

196 صفحه

150هزار تومان

این کتاب حاصل 10جلسه گفت‌وگو است میان نویسندگان کتاب است که طی آن دو دیدگاه متفاوت در مورد عرفان و تصوّف رویاروی هم قرار می‌گیرد. اول، دیدگاهی است که آثار صوفیان را حاوی خیر و فایدتی برای جوانان ایرانی در این روزگار نمی‌داند و ترویج آموزه‌های اهل تصوّف را مانع پیشرفت و تحول و باعث به بیراهه بردن فرزندان این مرزوبوم اعلام می‌کند و دیدگاه دیگر که تصوّف را بخشی جدانشدنی و انکارناپذیر از فرهنگ ایرانی- اسلامی می‌داند و آشنا کردن ایرانیان را با آن دسته از آموزه‌های تصوّف که برای این نسل نیز کارآمد است، موجب ترویج اخلاق نیکو و ارزش‌های انسانی و الهی می‌شمارد.

 

فرزندان تلماسه

نویسنده: فرانک هربرت

مترجم: حسین شهرابی

ناشر: کتابسرای تندی

648 صفحه

427هزار تومان

قصه‌ «تلماسه» و «مسیحای تلماسه»، داستان‌ ظهور آیین نجات‌بخش و تبدیلش به آیین سرکوبگر است، قصه‌ ظهور قهرمانان ظلم‌ستیز و سپس سقوطشان به جایگاه ظالم. وقتی چنین دور باطلی شکل می‌گیرد، داستان بشر و تلاش‌های انسان برای شکستن این چرخه آغاز می‌شود.

فرزندان تلماسه، داستان لیتو و غنیمه آتریدیز است که پدرشان، امپراطور پل مودب، 9سال پیش خود را به بیابان سپرد و فرایندی را آغاز کرد که مرگ آیین او را در آراکیس رقم زد. حال، آراکیس غرق در آشوبی پنهان است. بر اساس این کتاب، فیلمی سینمایی هم ساخته شده که قسمت دوم آن به‌تازگی اکران شد.

 

ملانیا و من (فراز و فرود دوستی من و بانوی اول)

نویسنده: استفانی‌وینستون وولکاف

مترجم: امیرحسین پرورده

ناشر: رسپینا

518 صفحه

2 میلیون و 200هزار تومان

کتاب اتفاقات واقعی زندگی ملانیا ترامپ، بانوی اول سابق ایالات متحده، رابطه‌اش با دونالد ترامپ و ایوانکا ترامپ را روایت می‌کند. استفانی وینستون وولکاف، نویسنده و راوی که زمانی مشاور و دوست نزدیک ملانیا بوده، فراز و فرودهای این دوستی را با جزئیات کامل شرح می‌دهد و در این میان خواننده را با سیاست آمریکا آشنا می‌سازد. او شرح می‌دهد که قرار بوده در سخنرانی‌ها به ملانیا کمک کند، کارکنانش را استخدام و رویدادهایش را برگزار کند، اما درست در زمانی که ملانیا باید دوستش را حمایت کند، به او ضربه‌ای بزرگ می‌زند. گفتنی ا‌ست این کتاب یکی از آثار پرفروش نیویورک تایمز به شمار می‌رود.

 

آسمان‌شناس (سرگذشت و خاطرات شهید حسن آبشناسان)

نویسندگان: مشهود گودرزی نژاد، وحید احمدی

ناشر: مرکز مطالعات پژوهشی 27 بعثت

168 صفحه

90هزار تومان

شهید سرتیپ حسن آبشناسان، فرمانده نظامی ایرانی بود که در جنگ ایران و عراق، فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا و لشکر ۲۳ نیروهای ویژه هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت و در مهر ۱۳۶۴ به شهادت رسید. او که فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) بود، صحنه‌های بی‌نظیری را در برابر رژیم بعث خلق کرد. همچنین نخستین رزمنده مقاومت مردمی بود که برای تاخت‌وتاز بر اشغالگران متجاوز در جبهه‌های نبرد از موتورسیکلت تیزرو استفاده کرد و این ابتکار را برای مقاصد نظامی رواج داد و به دلیل ابتکارها و خلاقیت‌هایش لقب شیر صحرا را برای خود به یادگار گذاشت.

 

امداد! برای نویسندگان

نویسنده: روی پیتر کلارک

مترجمان: کاوه فولادی‌نسب، مریم کهنسال نودهی

ناشر: چشمه

314 صفحه

216 هزار تومان

نویسندگی به خلاقیت بسیار نیاز دارد، اما همه‌ کار این نیست. گاهی خلاقیت به بن‌بست می‌افتد، گاهی نویسنده در رخوت گرفتار شده و از تک‌تک واژه‌هایی که روی سطر می‌آورد، متنفر می‌شود.

گاهی نیز دچار بحران می‌شود و سرگشته و حیران، زمام امور را از کف می‌نهد. چنین مواقعی است که نویسنده به نقشه‌ راهنمایی نیاز دارد تا راهی را که پیموده و در پیش‌رو دارد، به او یادآور شود.

پیش از این نیز مترجمان کتاب‌هایی فوق‌العاده را در این زمینه ترجمه کرده بودند (حرفه، داستان‌نویس)‌ و این کتاب هم راهنمایی دیگر در این حوزه است.

 

لاشه لطیف

نویسنده: آگوستینا بازتریکا

مترجم: سحر قدیمی

ناشر: چشمه

218 صفحه

195هزار تومان

این رمان که اثر نویسنده‌ای آرژانتینی است، جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که در آن یک ویروس، تمام گوشت حیوانات را آلوده کرده.

به دلیل کمبود گوشت حیوانات، آدم‌خواری قانونی می‌شود. مارکوس، یکی از تامین‌کنندگان گوشت انسان، با این جامعه جدید درگیر شده و به خاطر ضررهای شخصی خود شکنجه می‌شود. مارکوس که در کارخانه فرآوری محلی کار می‌کند، به کشتار انسان‌ها می‌پردازد، اگرچه دیگر کسی آن‌ها را چنین نمی‌نامد. همسرش او را ترک کرده، پدرش در حال غرق شدن در زوال عقل است و مارکوس سعی می‌کند زیاد به این فکر نکند که او برای امرار معاش باید چه کند.

 

نامه‌های عاشق و معشوق در دوره قاجار

نویسنده: ندا مراد (گزینش و تفسیر)

ناشر: مروارید

316 صفحه

240 هزار تومان

کتاب حاضر حاوی سی‌ویک نامه عاشق و سی‌ویک پاسخ معشوق، همچنین شرح احوال و وقایع میان این دو است که از دوره قاجار بر جای مانده.

در این نامه‌ها از سوز دل عاشق و جلوه معشوق، نشانه‌های متعددی است و علاوه بر نثر، از شعر فارسی هم در نگارش آن‌ها استفاده شده است. تصحیح این کتاب بر اساس نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌های معتبر ایران انجام گرفته و نام گویندگان شعرها نیز قید شده.

همچنین، بخش‌هایی از متن با تصاویری از این نامه‌ها و نقاشی صاحبان نامه همراه شده و از این جهت، شاید بتوان آن‌ها را نوعی کارت‌پستال عاشقانه نامید.

 

حرفه رمان‌‌نویس

نویسنده: هاروکی موراکامی

مترجم: مهدی غبرائی

ناشر: نیلوفر

224 صفحه

100هزار تومان

موراکامی در یازده مقاله از ادبیات و چگونگی نویسنده‌شدن و جهان‌بینی‌اش و همچنین خلق‌وخوی خود و نظرش نسبت به موسیقی و رمان‌های برجسته سخن گفته.

او با اشراف تمام به رویدادهای جاری کشورش، نظیر اشکالات نظام آموزشی و چگونگی انتشار آثارش در کشورهای خارجی (به‌ویژه انگلیسی زبان)، همتش را در گشودن فضایی برای معرفی بین‌المللی کتاب‌هایش مصروف داشته و چنان صمیمانه حرف می‌زند که هم برای خواننده عام مفید است و هم نکات فراوانی دارد که به درد نویسندگان می‌خورد. نویسندگان و خوانندگان مشتاقی که آثار موراکامی را دوست دارند، مجذوب این کتاب خواهند شد.

 

دختر آن طرف دیوار

نویسنده و تصویرگر: ناگابه

مترجم: فرشته جودکی

ناشر: کیوی

84 صفحه

55هزار تومان

«دختر آن طرف دیوار» مجموعه‌ای چهار جلدی و کمیک (تصویر و متن) است. جلد اول این مجموعه به سرزمینی برمی‌گردد با دو قلمرو؛ قلمرویی خارجی که هیولاهای عجیب در آن سرگردان هستند و به هر کس دست می‌زنند، طلسم می‌شود و قلمروی داخلی که انسان‌ها در آنجا با آرامش و امنیت زندگی می‌کنند.

قصه پریان ما از جایی شروع می‌شود که هیولایی سر راه دخترکی سبز می‌شود. آن‌ها همدیگر را می‌بینند و در هوای گرگ‌ومیش و مه‌آلودی گیر می‌افتند که نه شب است و نه روز. داستان چهار جلدی فانتزی «دختر آن طرف دیوار»، مجموعه‌ای ماندگار درباره تاریکی و روشنی، عشق و کینه است.

 

مانگای پنج جلدی پرتقال

نویسنده: ایچیکو تاکانو

مترجم: فائزه محمدلو

ناشر: نگاه آشنا

1242 صفحه

630 هزار تومان

«مانگا» به کمیک‌های ژاپنی گفته می‌شود که روایتی داستانی با محوریت تصویرپردازی است. مجموعه‌ «پرتقال»، مجموعه‌ای پنج جلدی از یک داستان عاشقانه و علمی- تخیلی است که تا‌به‌حال به زبان‌های گوناگون ترجمه شده و در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفته است.

خلاصه جلد اول از این قرار است که ناهو، روز شروع سال تحصیلی جدیدش، یک نامه از 10 سال آینده دریافت می‌کند. ابتدا با خواندن متن نامه شوکه می‌شود اما بعد از اینکه تمام اتفاقات داخل نامه به ترتیب، شروع به رخ دادن می‌کنند به این نتیجه می‌رسد که این نامه واقعا از آینده آمده.

 

پوتین (زندگی و زمانه‌اش)

نویسنده: فیلیپ شورت

ترجمه: بیژن اشتری

ناشر: ثالث

918 صفحه

680 هزار تومان

این اثر یک بیوگرافی دقیق و عمیق از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است و به بررسی جنبه‌های مختلف زندگی شخصی، سیاسی و رهبری پوتین می‌پردازد و تلاش می‌کند تا چهره‌ای کامل و بی‌طرفانه از او ارائه دهد. کتاب با بررسی دوران کودکی و جوانی پوتین در شهر سن پترزبورگ شروع می‌شود، جایی که او در شرایط دشوار پس از جنگ جهانی دوم بزرگ شد. سپس به دوران کار او در سازمان امنیتی کا‌گ‌ب و انتقال او به دنیای سیاست می‌پردازد. شورت توجه خاصی به دوره تبدیل شدن پوتین از یک مقام کم‌اهمیت در شهرداری سن‌پترزبورگ به ریاست‌جمهوری روسیه دارد.

 

شهری در سکوت مرگبار (داستان‌هایی واقعی از ووهان)

نویسنده: مورونگ شویی چن

مترجم: مسعود یوسف حصیرچین

ناشر: ققنوس

280 صفحه

210 هزار تومان

ماجرای کتاب از اواخر سال ۲۰۱۹ شروع می‌شود، درست زمانی که ویروس کرونا در بزرگ‌ترین شهر مرکزی چین خود را نشان داد و یازده میلیون سکنه ووهان با وحشت به آینده چشم دوختند.

شایعاتی درباره بیماری جدید پخش شد و مردم در ورودی بیمارستان‌ها صف کشیدند. مقامات در ابتدا مباحث نگران‌کننده را رد کردند اما در مدت کمی، قرنطینه تمام شهر و حبس خانگی مردم آغاز شد. داستان مربوط به هشت نفر از ساکنان ووهان است. شویی‌ چن می‌گوید: «این‌کتاب فریاد ناشنیده کسانی است که یا نمی‌توانستند صحبت کنند یا از این‌کار واهمه داشتند.»

 

نامه‌ای به الیا

نویسنده: مارتین اسکورسیزی، کنت جونز

مترجم: سهند الهامی، سعید رحیمی

ناشر: دیبایه

41 صفحه

70هزار تومان

عنوان کتاب مربوط به فیلم مستندی به کارگردانی کنت جونز و مارتین اسکورسیزی است که در 2010 به بررسی زندگی و حرفه الیا کازان، کارگردان سینما و نحوه تاثیر او بر اسکورسیزی می‌پردازد. این کتاب بر اساس فیلم‌ها، عکس‌ها، خوانش‌هایی از زندگی کازان و همچنین سخنرانی او درباره شغل کارگردانی، یک مصاحبه ویدئویی مربوط به اواخر زندگی او و تفسیر اسکورسیزی از آثارش نوشته شده.

کازان در زندگی حرفه‌ای خود به مسیر شغلی افرادی که طرفدار استالین بود، آسیب وارد کرد؛ کاری که او کرد با لو دادن نام نازی‌ها تفاوتی نداشت.

 

آیا چین بر قرن بیست‌ویکم سیطره خواهد یافت؟

نویسنده: جاناتان فنبی

مترجم: شهریار خواجیان

ناشر: ققنوس

120 صفحه

85هزار تومان

رشد اقتصادی خیره‌کننده‌ چین در دو دهه‌ اخیر، این کشور را پس از ایالات متحده‌ آمریکا به بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا بدل کرده است. جاناتان فنبی به ارجحیت سیاست بر اقتصاد باور دارد. او معتقد است که این دموکراسی کارآمد و نه اقتصاد قدرتمند بوده که منجر به سیطره‌ جهانی و طولانی‌مدت جهان غرب شده است.  چین، اگرچه اقتصادی به راستی عظیم دارد، برای به زیر کشیدن غرب، یا به‌طور مشخص، ایالات متحده آمریکا چاره‌ای جز اصلاح ساختار سیاسی خود ندارد و این واقعیتی ا‌ست که بعید به نظر می‌رسد به مذاق حاکمان حزب کمونیست چین خوش بیاید. در هر صورت این کتاب، پژوهشی مستند، آموزنده و تامل‌برانگیز است.

 

راه و رسم سامورایی

نویسنده: یاماموتو تسونه‌موتو

مترجم: هاشم رجب‌زاده

ناشر: جهان کتاب

224 صفحه

190 هزار تومان

این کتاب شامل آموزه‌های هاگاکوره (آیین‌نامه سلحشوران ژاپن) در سال 1716 است که از سوی یاماموتوی جوان در مورد آیین سامورایی ثبت شده است. ترجیع‌بند سخن هاگاکوره، مرگ و اندیشه زوال است. کتاب، با این پیام آغاز می‌شود: «چنین یافته‌ام که طریقت سامورایی، مرگ است. آنجا که میان مردن و زنده ماندن سرگردان باشی، بی‌درنگ مرگ را برگزین».

اگر کتاب را کامل بخوانیم، نکته را در‌می‌یابیم و می‌بینیم که از مرگ، فلسفه زندگی ساخته و پیام آن زیستن راستین، ارزشمند و انسانی است. آنچه در فلسفه سامورایی ارزش دارد «زندگی در لحظه» است و حقیقتی جز لحظه‌به‌لحظه بودن زندگی نیست.

 

مزاح بی‌پایان

نویسنده: دیوید فاستر والاس

مترجم: معین فرخی

ناشر: برج

152 صفحه

100هزار تومان

این رمان که در سال ۱۹۹۶ منتشر شده، حول یک فیلم مفقوده می‌گذرد که خاصیت مرگ‌بار دارد و سازنده‌اش در دسترس نیست. این فیلم و سازنده‌اش به طرقی حلقه‌ اتصال چندین خط داستان می‌شوند: یک مرکز بازپروری اعتیاد، پر از آدم‌هایی که به ته خط رسیده‌اند و حالا می‌خواهند از نو شروع کنند، یک آکادمی تنیس و نوجوان‌هایی که باید آماده‌ حضور در نمایش شوند، یک گروهک‌ تروریستی و خانواده‌ای که نویسنده ساختارش را از رمان «برادران کارامازوف» داستایفسکی وام گرفته و شخصیت‌هایش را از «هملت» شکسپیر. «مزاح بی‌پایان»، کاوشی همه‌جانبه است درباره‌ لذت‌ها، وسواس‌ها و گره‌های روانی انسان در آستانه‌ قرن بیست‌ویکم.

 

 

میانسالی (یک راهنمای فلسفی)

نویسنده: کیرن سیتا

مترجم: سینا بحیرایی

ناشر: مهرگان خرد

188 صفحه

139 هزار تومان

این اثر یک کتاب راهنما است و پرسش‌های اساسی زندگی را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد؛ پرسش‌هایی که احساس شما را نسبت به زندگی می‌سنجند و کمتر به دنبال تغییرات بیرونی هستند. این کتاب تنها برای میان‌سال‌ها نیست، بلکه تمام کسانی که با ماهیت تغییرناپذیر زمان در تعامل هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند. هدف اصلی این کتاب بیان این نکته است که میان‌سالی برای شروع بسیاری از کارها مقطع سنی دیرهنگامی نیست، اما اکثر انسان‌ها با رسیدن به این دوره گمان می‌کنند دیگر زمان کافی برای رسیدن به اهدافشان ندارند. نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید، زمان دارید.

 

 

محله‌ای که بود(رویکردی تاریخی بر شناخت نظام زندگی محله‌ای تهران قدیم)

نویسنده: محمدعلی اکبری

ناشر: نی

167 صفحه

153 هزار تومان

تهران در روزگاری نه‌چندان دور، شهری کوچک بود در دامن سلسله‌جبال البرز. هم‌زمانی تحولات جهانی با پایتخت‌‌شدن تهران توسط قاجاریان، زندگی این شهر و مردمانش را دست‌خوش تحولات شگرفی کرد. شیوه‌ زندگی دیرپای ایرانیان در جوامع شهری از طریق سازه‌ اجتماعی تاریخ‌مندی که ما آن را «نظام زندگی محله‌ای» نامیده‌ایم، تعین می‌یافت. این نظام زندگی در دوره‌ ناصرالدین شاه قاجار، با ظهور اشکال نوین جوامع شهری، با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شد. در این کتاب، درباره‌ چندوچون زیست جمعی مردم تهران در قاب نظام زندگی محله‌ای به روزگار تاریخی قدمایی سخن گفته می‌شود و پیامدهای برآمدن نخستین اشکال جامعه‌ شهری مدرن.

 

فیزیک کوانتوم برای مبتدیان

نویسنده: دیوید کلارک

مترجم: مهسا سادات حسینیان

ناشر: سبزان

80 صفحه

84 هزار تومان

در این راهنما، اسرار ذرات، موج و نور را کشف خواهید کرد که به شیوهای جذاب ارائه شده‌اند. سرفصل‌هایی از قبیل: رونمایی از پیدایش مفاهیم کوانتومی؛ میراث ماکس پلانک: فیزیک کوانتومی پیشگام؛ انقلاب انیشتینی نسبیت؛ بررسی مرزهای علیت در فیزیک؛ رقص پیچیده بین قلمروهای کوانتومی و نسبیت عام و انبوهی از موضوعات جذاب دیگر.

به طور کلی این کتاب، علاوه بر آنکه نظریات بهترین دانشمندان این حوزه را بررسی میکند، بهترین راهنما برای کشف و درک جالب‌ترین مفاهیم فیزیک کوانتوم با تمرکز بر قانون جذب و نظریه نسبیت است.

 

 

مغز شما چگونه کار می‌کند (آزمایش‌های علوم اعصاب برای همه)

نویسنده: گرگ گیج، تیم مارزولو

مترجم: سید حمید آتشپور، آرش شهرام‌فر

ناشر: خزه

208 صفحه

160هزار تومان

این کتاب کمک خواهد کرد دنیای

الکتریکی پنهان در سیستم عصبی، درست زیر پوست و جمجمه خود را با استفاده از آزمایش‌های علمی، برای همه سنین کشف کنید. نویسندگان این کتاب، هر دو محقق علوم اعصاب هستند. آنها تکنیک‌های جدیدی برای ثبت سیگنال‌های ارسالی از نورون‌ها، ماهیچه‌ها، قلب، چشم‌ها و مغز ابداع کردند. خواننده می‌تواند با تبدیل کردن خودش به یک سوژه تحقیقاتی، برچسب‌های الکترودی را برای تشخیص سیستم عصبی روی بدنش نصب کند. هر فصل با توصیف پدیدارشناسانه حوزه‌ای خاص از علوم اعصاب آغاز می‌شود و در نهایت دانشمندان و خوانندگان کنجکاو را گام به گام با الکتروفیزیولوژی آشنا می‌کند.

 

درباره هوش مصنوعی (10 مقاله که باید خواند)

نویسنده: هاروارد بیزنس ریویو

مترجم: حمیدرضا خطیبی

ناشر: هنوز

190 صفحه

145هزار تومان

ماشین‌های هوشمند در حال دگرگونی حیطه کسب‌وکارند. آیا شرکت شما برای چنین تحولی آماده است؟ اگر به موضوع هوش مصنوعی و تحلیل داده، علاقه دارید؛ این 10 مقاله را بخوانید. کارشناسان و متخصصان سراسر جهان توصیه و آگاهی‌هایی را از میان صدها مقاله هاروارد بیزنس ریویو در این زمینه‌ها انتخاب کرده‌اند: علم داده با هوش مصنوعی و افزایش یادگیری کسب‌وکارها، ظرفیت بلاک‌چین در تغییر ساختار اقتصاد، ضرورت استفاده از پهبادها و وسایل نقلیه بدون راننده، چاپ سه‌بعدی و الگوی جدید کسب‌وکار، دگرگونی خرده‌فروشی و تولید از طریق واقعیت افزوده، تعریف مجدد بازاریابی با اسپیکرهای هوشمند، کار کردن انسان همراه با ماشین و سطوح جدید بهره‌وری.

کدخبر: ۵۵۸۵۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر