کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۲۱۱
تاریخ خبر:

کدام موبایل‌ها امسال پرطرفدارترند؟

کدام موبایل‌ها امسال پرطرفدارترند؟

هفت ویژگی ضروری برای گوشی‌های تلفن همراه که هنگام خرید باید به آنها توجه کنید

هفت صبح| کسانی‌که امسال می‌خواهند گوشی موبایل بخرند، گزینه‌های نسبتا متفاوتی مقابل خود دارند. برخی از این گزینه‌ها، آن‌قدر جذاب است که خریداران را وسوسه می‌کند، موبایل‌های قدیمی خود را بفروشند و هر طور شده نسل جدید گوشی‌های تلفن همراه را که ویژگی‌هایی مانند دسترسی به هوش مصنوعی یا دوربین بسیار بهتر در مقایسه با نسل قبل دارند را بخرند. مثلا موبایل گلکسی اس‌۲۴ اولترا هم هوش‌مصنوعی دارد و هم اندروید آن تا پنج سال خریداران را ساپورت می‌کند. اگر می‌خواهید یک موبایل جدید برای خودتان بخرید، بهتر است پولتان را صرف مدل‌هایی که کارایی لازم را ندارند، نکنید.

 

امروز با قیمت نسبتا متوسط هم می‌توان قابلیت‌های قابل‌قبولی را از یک گوشی موبایل توقع داشت. مثلا شما با پرداخت حدود 7میلیون تومان می‌توانید به بخشی از خواسته‌های خود در زمینه گوشی موبایل برسید. در کنار موارد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که ما اینجا برایتان ردیف کرده‌ایم، گزینه‌های دیگری هم وجود دارند. مثلا خیلی از کاربران ترجیح می‌دهند، موبایل‌هایی با صفحه نمایش حداقل ۶/۶اینچ داشته باشند که باتری آنها سریع شارژ می‌شود و وزن متوسط و نسبتا کمی دارند. چنین توقعاتی از موبایل‌های نسل جدید چندان زیاد نیست و لزوما برای داشتن آن‌ها نیازی به پرداخت پول هنگفتی ندارید.

 

 

نمایشگر؛ حداقل ۱۲۰هزار هرتز

 

صفحه نمایش،‌ یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود که عمده تعامل کاربر با گوشی از طریق آن صورت می‌گیرد. یکی از عباراتی که چند سالی است در رابطه با گوشی‌های هوشمند زیاد به گوشمان می‌خورد، نرخ تازه‌سازی یا رفرش‌ریت است. رفرش‌ریت به این معناست که چند وقت یکبار و با چه سرعتی محتوا روی نمایشگر بروزرسانی می‌شود.

 

نمایشگر 60هرتز 60بار درثانیه، 90هرتز 90بار در ثانیه، 120هرتز 120بار در ثانیه، 144هرتز 144بار در ثانیه و 165هرتز 165بار در ثانیه به‌روز می‌شود. مهم‌ترین مزیت رفرش‌ریت بالا در هنگام اجرای بازی‌ها به چشم می‌آید. اگر صفحه نمایش دستگاه شما، رفرش‌ریت بالایی داشته باشد و همچنین سخت‌افزار گوشی هوشمند شما توانایی اجرای بازی‌ها با فریم‌های بالا را داشته باشد، بازی‌ها خیلی روان‌تر روی گوشی هوشمند شما اجرا می‌شوند.

 

برای داشتن گوشی با چنین مشخصه‌ای باید سراغ میان‌رده‌ها یا پرچم‌دارهای بازار بروید. مثلا ردمی نوت ۱۳ که با ظرفیت ۲۵۶گیگابایت نزدیک به ۱۰میلیون تومان قیمت دارد، یکی از ارزان‌ترین نمونه‌هایی است که از نمایشگر ۱۲۰هرتزی برخوردار شده. همچنین گوشی اس۲۳ اف‌ای هم که با حافظه داخلی ۲۵۶گیگابایت نزدیک به ۲۵میلیون تومان است، در میان چنین موبایل‌هایی قرار گرفته است. اگر مشکلی با پرداخت پول بیشتر ندارید، موبایل‌هایی چون اس‌۲۴ اولترا هم نمایشگر ۱۲۰هرتز دارند که قیمتشان بیش از ۷۸میلیون تومان است.

   

دوربین؛ سه لنزی

 

زمانی‌که ماژول دوربین از لنزهای متعددی تشکیل شده باشد، برای فیلم‌برداری و عکس‌برداری دست باز‌تری خواهید داشت و در موارد پیچیده‌تر هم عکس‌های بهتر و حرفه‌ای‌تر می‌گیرید. این روزها اغلب برندها تلاش می‌کنند، هرطور شده دوربین قابل‌قبولی برای موبایل‌ها ارائه کنند. بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار و رده‌بالا از دوربین اصلی بسیار خوبی بهره می‌برند اما در این میان دوربین اولترا واید و تله‌فوتو هم باید کیفیت بالایی داشته باشد. یکی از تفاوت‌های اصلی گوشی‌های پرچم‌دار و میان‌رده، همین کیفیت بالای تمام دوربین‌ها است.

 

با این‌حال، اگر به دنبال یک گوشی میان‌رده هستید، انتخاب یک گوشی هوشمند با سیستم دوربین دوگانه قابل‌قبول است. لنز دوم می‌تواند تله‌فوتو یا فوق عریض باشد، بنابراین بسته به نوع عکس‌هایی که قصد دارید با گوشی خود بگیرید، انتخاب کنید. در حال‌حاضر، بهترین دوربین را موبایل‌های اس‌۲۴ اولترا و آیفون‌های ۱۵ دارند. البته انواع آیفون ۱۳ که قیمتشان از ۴۰میلیون تومان شروع می‌شود هم دوربین‌هایی دارند که در نور کم و وضعیت خاص هم تصاویر خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. حتی موبایل آیفون ۱۳ که دو دوربینه است، در آن دسته از گوشی‌هایی می‌گنجد که به دلیل کیفیت بالای عکس‌های گرفته شده ارزش خرید را دارد.

 

در میان میان‌رده‌ها کماکان اس‌۲۳‌اف‌ای ۲۵میلیون تومانی با سه دوربین نظر خریداران را جلب می‌کند. حتی گلکسی A05 به عنوان موبایلی که ارزان‌قیمت و بین 5 تا 6میلیون تومان است از سه ماژول بهره برده که کیفیتی قابل‌قبول در مقایسه با قیمت در دسترس کاربر قرار می‌دهد. شیائومی X6 پرو جزو موبایل‌های جدید است که با حافظه داخلی ۵۱۲گیگابایت نزدیک به ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد و با داشتن سه ماژول دوربین، عکس‌های نسبتا خوبی می‌گیرد.

   

نوع نمایشگر؛ OLED

 

نمایشگر OLED یا AMOLED حداقل توقعی است که می‌توانید از یک گوشی جدید داشته باشید. این یعنی برخلاف پنل های LCD که دارای منبع نور پس زمینه هستند، نمایشگرهای OLED همیشه خاموش هستند؛ مگر اینکه پیکسل‌ها جداگانه روشن شوند.

گوشی‌هایی با صفحه نمایش OLED رنگ مشکی بسیار تمیزتر و عمیق‌تری دارند و وقتی رنگ‌های سیاه یا تیره روی صفحه نمایش داده می‌شوند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. با این‌حال، نشان دادن رنگ‌های روشن در صفحه‌هایAMOLED  به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از LCD انرژی مصرف می‌کنند.

 

بد نیست بدانید کهSuper AMOLED  نامی است که سامسونگ به نمایشگرهای خود داده است و قبلا فقط در مدل های رده بالا مانند سری S یا نوت دیده می‌شد، اما اکنون به دستگاه‌های با عیار متوسط هم راه پیدا کرده است. نمایشگرهای Super AMOLED نور خورشید را بهتر از نمایشگرهای AMOLED کنترل می‌کنند و همچنین به انرژی کمتری نیاز دارند و همانطور که از نامش پیداست، Super AMOLED نسخه بهتری از AMOLED است. نوع نمایشگر آیفون‌ها البته متفاوت است. مثلا آیفون ۱۳ از SUPER RETINA استفاده کرده که از نوع  OLEDاست.

 

نمایشگر اس۲۴ اولترا از نوع DYNAMIC LTPO AMOLED2 است که جدیدترین نسل نمایشگرهای سامسونگ را شامل می‌شود. ارزان‌ترین موبایلی که از صفحه نمایش AMOLED استفاده کرده، شیائومی پوکو M5s است که نزدیک به 6میلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

  

تراشه قدرتمند؛ اسنپ دراگون

 

در سال ۲۰۲۴، اگر به دنبال خرید گوشی اندرویدی جدید هستید، بهتر است به سراغ تراشه اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۳ بروید و در صورت تمایل به جدیدترین آیفون‌ها، تراشه A17 پرو اپل را انتخاب کنید. طبیعتا زمانی‌که برای خرید گوشی می‌خواهید هزینه زیادی را متحمل شوید، نباید به تراشه‌های معمولی بسنده کنید.

 

از سوی دیگر، اگر می‌خواهید یک گوشی میان‌رده مناسب بخرید، بهتر است تراشه موردنظر قدرتی در حد تراشه‌های پرچم‌دار یک نسل قبل داشته باشد. هرچقدر چیپست قوی‌تر باشد، سال‌های بیشتری با خیال راحت می‌توانید از گوشی استفاده کنید و برای انجام کارهای سنگین با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شوید. اسنپدراگون نام برند تراشه‌های موبایل شرکت آمریکایی کوالکام است. این چیپست‌ها بخش زیادی از بازار تلفن‌های هوشمند را در دست دارند.

 

اگر گوشی‌های اپل را فاکتور بگیریم، به احتمال زیادی گوشی اندرویدی شما هم از یک پردازنده اسنپ دراگون تغذیه کند. اگر سراغ اسنپ‌دراگون نسل سه هم نرفتید حواستان باشد که موقع خرید گوشی‌های میان‌رده و قیمت بالا، حداقل روی نسل‌های قبلی آن پافشاری کنید. مهم‌ترین ویژگی گوشی‌های پرچمدار مجهز به اسنپدراگون 8، سی‌پی‌یو (CPU) یا قدرت پردازنده آن‌ها است. طوری که شما به راحتی می‌توانید با آن‌ها برنامه‌های چندوظیفه‌ای، گیمینگ و ...، را با سرعت بالا تجربه کنید. گوشی‌های پرچمدار اسنپدراگون 8 به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند Adreno مجهز هستند. سامسونگ‌های اس۲۳ به‌بعد از اسنپ‌دراگون استفاده کرده‌اند. پوکو۵ و پوکو۶ هم جزو گوشی‌هایی با این مشخصات هستند.

  

حافظه موقت؛ حداقل ۸ گیگابایت

 

دورانی که با ۴گیگابایت رم در یک گوشی هوشمند سر و کار داشتیم دیگر گذشته است. اگر در سال ۲۰۲۴ می‌خواهید یک گوشی جدید بخرید، گوشی موردنظر باید حداقل ۸گیگابایت رم داشته باشد. البته اگر آیفون باشد، ۶گیگابایت رم هم کافی است زیرا iOS مدیریت حافظه رم را بهتر انجام می‌دهد. زمانی‌که گوشی، رم بیشتری داشته باشد، چند اپ را با خیال راحت باز می‌کنید و به راحتی قادر به سوئیچ بین آن‌ها خواهید بود.

 

برخی از پرچم‌داران اندرویدی با حداقل رم ۱۲گیگابایتی راهی بازار شده‌اند اما واقعیت این است که رم ۸گیگابایتی برای اکثریت کاربران کافی محسوب می‌شود. تاثیر رم در گوشی به این صورت است که در گوشی‌های هوشمند با حافظه رم بالاتر و سرعت بیشتر، قابلیت اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین بهبود داده می‌شود. همچنین، اغلب گوشی‌های هوشمند دارای قابلیت مدیریت حافظه رم هستند که با استفاده از آن می‌توانید عملکرد دستگاه خود را بهبود بخشید. به‌طور کلی رم یا همان حافظه موقت، باعث بهبود عملکرد دستگاه می‌شود.

 

یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های مجهز به حافظه موقت 8گیگابایتی که می‌توانید در بازار پیدا کنید؛ موتورولا جی ۱۴ است که حافظه داخلی ۲۵۶گیگابایت و رم 8گیگابایت داشته و با قیمت نزدیک به 6میلیون تومان فروخته می‌شود. در بین گوشی‌های شیائومی مدل ردمی ۱۳ سی، از رم 8گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶گیگابایت برخوردار است که برای خریدش به نزدیک 7میلیون و ۲۰۰هزار تومان نیاز دارید. برخی از گوشی‌های گرانقیمت جدید دارای رم ۱۲گیگابایت هستند که البته برای داشتن آنها باید خیلی بیش از این حرف‌ها هزینه کنید.

   

باتری؛ حداقل ۵ هزار میلی‌آمپر

 

فرقی نمی‌کند که بخواهید سراغ خرید موبایل‌های ارزان بروید یا میان‌رده و یا گران‌قیمت. مسئله باتری خیلی‌حیاتی است. اگر به آن توجه نکنید ممکن است خیلی زود دست شما را در پوست گردو بگذارد و از خرید پشیمانتان کند. معمولا گوشی‌های اندرویدی با ظرفیت باتری ۵۰۰۰میلی‌آمپر ساعت یا بالاتر، نیازها را برآورده می‌کنند.

 

در مورد آیفون‌ها هم مدل‌های پرو مکس و پلاس، عمر باتری بهتری در اختیار شما قرار می‌دهند. در کل در این زمینه گوشی‌های بزرگ‌تر، بهتر ظاهر می‌شوند. مثلا در بین گوشی‌های نسبتا گران‌قیمت می‌توانید سراغ سامسونگ گلکسی اس‌۲۳ اولترا بروید که باتری آن عملکرد خوبی دارد. قیمت این گوشی در‌حال‌حاضر بین ۵۵ تا ۵۶ میلیون تومان است.

 

گوشی‌های شیائومی ردمی ۱۲ هم که مدل ۲۵۶گیگابایتی آن با قیمت 7میلیون و ۶۰۰هزار تومان در بازار پیدا می‌شود، جزو موبایل‌هایی هستند که با وجود قیمت کم، دارای باتری 5هزار میلی‌آمپر ساعت هستند. بد نیست بدانید باتری گوشی مانند آیفون ۱۳ اولترا که گران‌ترین موبایل آیفون در بازار فعلی ایران است و قیمتش گاهی به بالای ۱۰۰میلیون تومان می‌رسد، ۳۰۹۵میلی‌آمپر بوده و آیفون ۱۵پلاس باتری ۴۳۲۸میلی‌آمپر دارد.

   

 

حافظه داخلی؛ حداقل ۱۲۸ گیگابایت

 

بسیاری از فروشندگان به شما توصیه می‌کنند که امسال سراغ موبایل‌هایی با حافظه داخلی حداقل ۲۵۶گیگابایت بروید که البته توصیه‌ عاقلانه‌ای است. اما کماکان نسخه‌های ۱۲۸گیگابایتی به‌ویژه بین موبایل‌های آیفون به‌دلیل قیمت معقول‌تر خوب فروش می‌رود. مثلا آیفون ۱۳، با ظرفیت داخلی ۱۲۸گیگابایت یکی از موبایل‌های پرفروش و محبوب در بازار است که برای خریدش باید ۴۰میلیون تومان هزینه کنید.

 

گوشی‌های هوشمند امروزی قادر به ثبت عکس‌ها و ویدئوهای باکیفیت بالا هستند که به سرعت فضای ذخیره‌سازی داخلی باارزش شما را اشغال می‌کنند. برای مثال، آیفون ۱۵ پرو، به طور پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۲۴مگاپیکسل می‌گیرد و قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت  4kو سرعت ۶۰فریم بر ثانیه را دارد. اگر از فرمت‌های ProRes و ProRAW اپل نیز استفاده می‌کنید، حتی ۲۵۶گیگابایت فضای ذخیره‌سازی هم کافی نخواهد بود.

 

برنامه‌ها با گذشت زمان حجیم‌تر و کارآمدتر می‌شوند؛ بنابراین، باید مطمئن شوید که بدون نگرانی از کمبود فضا، بتوانید برای سال‌ها از گوشی خود استفاده کنید. در غیر این صورت، مجبور خواهید شد برای سرویس ذخیره‌سازی ابری مانند iCloud یا Google One، هزینه ماهیانه بپردازید و بخشی از داده‌های خود را به فضای ابری منتقل کنید. البته اگر کاربر معمولی هستید که به ندرت عکس می‌گیرید و برنامه‌های زیادی نصب نمی‌کنید، می‌توانید با ۱۲۸گیگابایت فضا نیز کار خود را راه بیندازید. وجود درگاه کارت حافظه SD نیز می‌تواند یک امتیاز مثبت باشد.

 

کدخبر: ۵۵۹۲۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر