کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۰۳۴
تاریخ خبر:

حکم ۱۸ سال زندان برای پناهجوی ایرانی

حکم ۱۸ سال زندان برای پناهجوی ایرانی

درباره مردی که دخترش ادعا می‌کند به اشتباه زندانی شده و دستگیری دو ملوان در آب‌های آذربایجان

هفت صبح| در روزهای اخیر رسانه‌های خارجی دو خبر از دستگیری و دادگاه ایرانیان در خارج از مرزهای کشور منتشر کردند. خبر اول مصاحبه دختر یک مرد ایرانی با رسانه الجزیره است که ادعا می‌کند پلیس یونان پدرش را به اشتباه به جرم قاچاق انسان دستگیر کرده و در دادگاه اول حکم سنگینی برایش بریده است. خبر دوم هم مربوط به دستگیری دو شهروند ایرانی در آب‌های دریای خزر به دست پلیس مرزی آذربایجان است.

 

همایون ثابت‌آرا، پدر مهتاب، که در ایران یک مغازه کامپیوتری و خرید و فروش خودرو در تهران داشت، در سال 2021 تصمیم می‌گیرد برای درمان سرطان خود به پیش دخترانش در آلمان برود. برخی منابع گفته‌اند که او از طریق پرواز وارد استانبول شده و به یک قاچاق‌بر 2500 دلار پول داده تا او را به یونان ببرد. ثابت‌آرا به همراه گروهی دیگر از پناهجویان با کمک قاچاقچیان از مرز یونان و ترکیه عبور می‌کند.

 

به گفته دختر این مرد ایرانی بعد از یک ساعت پیاده‌روی در جنگل، چهار روز را آنجا بدون آب و غذای مناسب می‌گذرانند. ثابت آرا که پول قاچاقچیان را کامل پرداخت نکرده بوده از سمت قاچاقچیان تهدید می‌شود که باید هفت نفر را سوار یک ماشین کرده و آن‌ها را با خود به شهری در یونان برساند. دختر او می‌گوید پدرش ابتدا مخالفت کرده اما به خاطر عدم آگاهی از عواقب این کار و تهدید قاچاقچیان قبول می‌کند تا پشت فرمان بنشیند.

 

در نزدیکی شهر تسالونیکی در شمال یونان پلیس امنیت به این خودرو مشکوک می‌شود و خودرو را متوقف می‌کند. افسر پلیس در دادگاه شهادت داده است که به محض اینکه به خودرو علامت داد راننده آن را متوقف کرده، موتور را خاموش و همکاری می‌کند.

 

این افسر پلیس همچنین شهادت داده است: «به نظر می‌رسید جاده‌ها را نمی‌شناسد.» بعد از متوقف کردن ماشین همه سرنشینان ماشین به خاطر نداشتن مدارک اقامت بازداشت می‌شوند. اما ثابت‌آرا به دلیل اینکه پشت فرمان ماشین بوده به اتهام قاچاق انسان روانه زندان می‌شود. بعد از یک سال بازداشت او در زندان و در اولین دادگاه او به 18 سال زندان محکوم می‌شود.

 

در گزارش الجزیره آمده است که فعالان حقوق بشر اروپا و کارشناسان حقوقی معتقدند این مرد ایرانی به اشتباه زندانی شده است. مهتاب ثابت‌آرا کمپینی برای آزادی پدرش در آلمان تشکیل داده است تا شاید در دادگاه تجدید نظر حکم پدرش تغییر کند.

 

روز گذشته رسانه المانیتور گزارش داد که در روز دوشنبه، مقامات آذربایجانی ملوانان ایرانی را به اتهام عبور غیرقانونی از مرز و حمل مواد مخدر دستگیر کرده‌اند. سرویس مرزی دولتی آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد یک قایق را که دو شهروند ایرانی سوار آن بوده‌اند متوقف کرده است. این دو ایرانی در حال حرکت به سمت جنوب در دریای خزر و در نزدیکی منطقه آزاد آلات واقع در جنوب باکو بودند. به گفته مقامات این کشور آن‌ها غیرقانونی وارد آب‌های آذربایجان شده بودند. آن‌ها همچنین ادعا کردند این دو شهروند بیش از 20 کیلوگرم ماریجوانا همراه خود داشتند که بعد از اینکه متوقف شدند سعی کردند آن‌ها را به داخل آب بیاندازند.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۷۰۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر