کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۲۴۲
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| اشرف در کارخانه بنز، مضفرالدین شاه در کاخ صاحبقرانیه، انقلاب فرهنگی در دانشگاه تهران و کلاس سنتور صبا

قاب تاریخ| اشرف در کارخانه بنز، مضفرالدین شاه در کاخ صاحبقرانیه،  انقلاب فرهنگی در دانشگاه تهران و کلاس سنتور صبا

عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، خودروهای نوستالژیک، عکس‌های فوتبالی و..

هفت صبح| با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

 

 

اشرف پهلوی در کارخانه مرسدس بنز

پیش از انقلاب‌ و در دهه 70 میلادی با بروز بحران مالی در غرب، بنز با مشکل مواجه می‌شود و رو به ورشکستگی می‌رود. در این شرایط دولت ایران سعی می‌کند 30 درصد از سهام بنز آلمان را بخرد. با این کار مدیریت شرکت مرسدس بنز در اختیار ایران قرار می‌گرفت اما دولت آلمان برای جلوگیری از این موضوع خود اقدام به خرید سهام مرسدس بنز می‌کند تا مالکیت این شرکت از دست آلمان‌ها خارج نشود. البته پس از این اتفاق محمدرضا پهلوی با پول ملت ایران بخشی از سهام بنز را برای خانواده‌اش می‌خرد.در تصویر بازدید اشرف پهلوی از کارخانه اتومبیل‌سازی مرسدس بنز در آلمان غربی را می‌بینید. (کافه تاریخ)

اشرف پهلوی

 

بازدید ورزشکاران از پالایشگاه نفت آبادان‌

تصویری ‌کمتر دیده شده از اردوی آمادگی تیم‌های ملی جهت حضور در پنجمین دوره بازی‌های آسیایی - اول آذر ماه 1345. 7 عضو از 9 بازیکن تیم ملی والیبال بانوان ایران در تصویر ‌‌حضور دارند. ‌به‌ترتیب از راست ایستاده‌: ناشناس، ‌ ماری تت‌، ‌ نسرین شکوفی، جواد مقامی (‌‌دو و میدانی‌)‌،  ‌ ژاله سیدهادی‌زاده‌، رضا مشحون (‌بسکتبال‌)،  ‌ روحی پند‌نواز، ‌ لیلا امامی‌، ‌ نادر کاشانی (بسکتبال )، حسین تهرانی (‌والیبال‌)، ‌ مینا فتحی، مهری خرازی، ابراهیمی، ناشناس، ‌ محمود عدل (‌بسکتبال‌) .  نشسته از راست : ابراهیم پوردژم (‌وزنه برداری‌) - ‌ پرویز جلایر (‌وزنه برداری‌)، تیمور غیاثی (‌دو‌و‌میدانی‌)، ناشناس، ناشناس،  ‌داوود اخلاقی (‌دوچرخه‌سواری‌)، ‌‌محمد نصیری (‌وزنه‌برداری‌)‌، ماشاالله امین‌سرور (‌دوچرخه‌سواری‌)، ‌روح‌الله رحمانی (‌مربی دو و میدانی‌) .(وب‌سایت جام تخت جمشید)

پالایشگاه نفت آبادان‌

‌ تصویر کمتر دیده شده از کلاس سنتور صبا

 ابوالحسن صبا موسیقیدان، آهنگساز، نوازنده و آموزگار موسیقی بود. از او به‌خاطر نوآوری‌ها و تحولاتی که در موسیقی ایران پدید آورد، با عنوانِ «نیمای موسیقی ایرانی» یاد می‌شود و مدتی که در این عرصه حضور داشته ‌است را «دوران طلایی موسیقی» نام گذاشته‌اند. ‌ در سال ۱۳۲۸، نخستین جلد کتاب ردیف سنتور ابوالحسن صبا به کوشش هوشنگ امیری به چاپ رسید. در این تصویر حسین ملک، نوازنده مشهور سنتور در کلاس درس صبا دیده می‌شود.

ابوالحسن صبا

لحظه امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین‌شاه در محوطه کاخ صاحبقرانیه

وقتی ناصرالدین‌شاه در سی‌ویکمین سالگرد سلطنتش، دستور داد عمارتی جدید در باغ نیاوران بسازند، کاخ صاحبقرانیه در دل باغ نیاوران متولد شد. داستان ساخت این کاخ را و فرمان یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ معاصر ایران را یه نقل از خبرآنلاین ‌ بخوانید. وقتی دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه وارد سی و یکمین سال خود شد، شاه قاجار سرمست از سالگرد پادشاهی‌اش دستور داد کاخی جدید در دل باغ زیبای نیاوران برای او بسازند. قرعه به نام حاجب‌الدوله افتاد تا عمارت دلخواه شاه را طراحی کند.‌

مظفرالدین‌شاه

سلطان صاحبقران اما در عمارت تازه‌اش هم از ساخت اندرونی و حرمسرا غافل نشد. او دستور داد علاوه بر شاه‌نشین، کرسی‌خانه، حمام و ۵۰-۴۰ دستگاه خانه هر کدام شامل ۴ اتاق و یک ایوان برای همسرانش بسازند. هرچند بعدها مظفرالدین‌شاه و احمدشاه قسمتی از حرمسرای این کاخ را تخریب کردند. کاخ صاحبقرانیه علاوه بر معماری آن، از جهات دیگر نیز حائز اهمیت است. در همین کاخ بود که یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران کلید خورد. مظفرالدین‌شاه در محوطه کاخ صاحبقرانیه بود که فرمان مشروطیت را امضا کرد.

 

این تصویر تاریخی که در محوطه باغ نیاوران و کاخ صاحبقرانیه ثبت شده است، مظفرالدین شاه را مشغول صدور فرمان مشروطه در کنار اعلم‌الدوله ثقفی، پزشک ویژه‌اش، نشان می‌دهد. اعلم‌الدوله در این تصویر مشغول کتابت این فرمان است تا به امضای شاه قاجار برسد. اکنون یک نسخه کپی از سند امضاشده فرمان مشروطیت در اتاق اسناد کاخ صاحبقرانیه نگهداری می‌شود.

 

 انقلاب فرهنگی در دانشگاه تهران

‌یک ماه بعد از تعطیلی رسمی دانشگاه‌ها در اردیبهشت ۱۳۵۹، امام‌خمینی در ۲۳ خرداد در پیامی فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کرد.  به گزارش رویداد۲۴‌، پس از انقلاب ایران، طبیعی بود که فضای دانشگاه با دوران پهلوی تفاوت کند و انقلابیون با همین ایده خواستار پاک کردن دانشگاه‌ها از اساتید و کتب و علوم فاسد شدند. ‌‌بیش از 50درصد از اعضای سازمان‌های چپ‌گرا از دانشگاه‌ها می‌آمدند و گروه‌های مختلفی چون حزب توده، فداییان، لیبرال‌ها و مجاهدین خلق در دانشگاه‌ها فعال بودند.

 

به همین دلیل پس از استعفای دولت وقت، تصفیه دانشگاه‌ها از عناصر مرتبط با شرق و غرب آغاز شد. امام خمینی در پیام نوروزی خود چنین گفت: «ایده انقلاب اسلامی در تمام دانشگاه‌های سراسر ایران به وجود آید تا اساتیدی که در ارتباط با شرق یا غرب‌اند، تصفیه گردند و دانشگاه محیط سالمی شود برای تدریس علوم عالی اسلامی.» ابوالحسن بنی‌صدر رئیس جمهور وقت که نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌های حکومت انقلابی داشت، جزو نخستین کسانی بود که در‌صدد اجرای ایده انقلاب فرهنگی برآمد.

 

او در روزنامه جمهوری اسلامی چنین نوشت: «بر شورای انقلاب است که از خود قاطعیت نشان دهد و تصمیم خود را بدون درنگ و تاخیر به اجرا گذارد. امروز نظم شرط تداوم انقلاب و بلکه حیات ملی ماست و باید با روحیه انقلابی و مصمم آن را برقرار کرد. دانشجویان مسلمان باید اجرای مصوب شورای انقلاب که در محضر امام اتخاذ شد را فریضه خود دانسته و نه‌تنها در برخورد‌ها پیشقدم نشوند بلکه مانع از هرگونه برخوردی بگردند تا اگر ظرف سه روز ستاد‌های گروه‌ها تعطیل نشدند، به ترتیبی که مقرر است عمل شود.

 

اندکی پس از این سخنان، درگیری خشونت‌آمیزی در روز ۲۶ فروردین ۱۳۵۹ در ‌‌تبریز رخ داد. در پی سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تبریز و درگیری در این دانشگاه، ‌دانشجویان ‌با اشغال ساختمان مرکزی اعلام کردند تا اخراج دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه انجام نشود، ساختمان مرکزی را ترک نمی‌کنند. اما انقلاب فرهنگی در چه تاریخی اجرا شد؟ در پی این درگیری، دانشگاه‌های سراسر کشور صحنه تظاهرات، درگیری‌ها و تحصن‌های گوناگون شده و برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیز به تصرف نیرو‌های دانشجویی ‌ درآمد.

 

این اتفاقات باعث ایجاد تظاهرات طرفداران وی در حمایت از اخراج استادان سکولار، چپ‌گرا و لیبرال شد و شورای انقلاب در دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ انقلاب فرهنگی را اعلام کرد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خاطراتش درگیری‌ها و نتایج‌شان را چنین توصیف می‌کند: «در اصل قضیه که نظام آموزشی دانشگاه‌ها باید اصلاح شود و این مکان‌ها از عناصر وابسته تصفیه گردد، اختلاف‌نظری نبود؛

 

به همین دلیل بحث بیشتر روی شکل و چگونگی انجام این کار بود که سرانجام با تایید امام قرار شد مهلت سه روزه‌ای به گروه‌های سیاسی داده شود که ستاد‌های عملیاتی خود را از دانشگاه‌ها برچینند و مسئولین دانشگاه‌ها هم ترتیبی دهند که امتحانات تا 14 خرداد پایان یابد و بعد از آن برنامه‌هایی برای تهیه نظام آموزشی جدید بر پایه معیار‌های اسلامی و انقلابی تدوین گردد و همچنین هرگونه استخدام در دانشگاه‌ها متوقف و بعدا نیز پذیرش دانشجو بر اساس موازین جدید صورت گیرد.»

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۶۴۲۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر