کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۸۱۳
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| روزی که یک پرستار، حاج قاسم را دزدید

قاب تاریخ| روزی که یک پرستار، حاج قاسم را دزدید

درباره اردشیر زاهدی و جون فونتین، سلما کویومجیان و محسن مقدم و کمال تبریزی.

روزنامه هفت صبح،‌ مرتضی کلیلی ‌| ‌با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست. عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، خودروهای نوستالژیک، عکس‌های فوتبالی و... برای دیدن تصاویر و شرح آن ادامه مطلب را بخوانید.

 

‌قاب مشاهیر 1 
اردشیر زاهدی در کنار جون فونتین هنرپیشه آمریکایی - دهه 1350.

1

‌قاب مشاهیر 2 
روزی که یک پرستار، حاج قاسم را دزدید؛ احمد کاظمی در خاطراتش از شهید سردار سلیمانی چنین نقل می‌کند: قاسم در جنگ فرمانده گردان بود و از ناحیه شکم مورد اصابت ترکش قرار گرفت. برای درمان او را به مشهد اعزام کردند، چون شکمش ترکش خورده بود. از زیر قفسه سینه‌ تا پایین را باز کرده بودند و وضع بدی داشت. ۴۵ یا ۴۶ روز کسی نمی‌دانست قاسم زنده است یا شهید شده.
2

سرانجام شهید موحدی کرمانی پسر آقای موحدی کرمانی، قاسم را در طبقه سوم یک بیمارستان در مشهد پیدا کرد. پزشک حاج قاسم از منافقان بود و می‌خواست او را بکشد، به همین دلیل شکم قاسم را بخیه نزده بود و او دچار عفونت شده بود. یک پرستار باشرف کرمانی به خاطر حس ناسیونالیستی‌اش قاسم را شب دزدیده بود، جایش را با دو مریض در طبقه‌ای دیگر عوض کرد و به دکتر گفته بود قاسم را از اینجا بردند.

قاسم یک دوره دیگر از ناحیه دست مجروح شد تا می‌گفتیم برو بیمارستان در می‌رفت، فضای ما در جنگ اینگونه بود. من از هویت ملی و اعتماد به نفسی صحبت می‌کنم که جنگ با خودش آورد و این ملت را آبدیده کرد.(ایرنا)

 

‌قاب مشاهیر 3 
داستان سلما، منشی انجمن مطالعات ایرانی در فرانسه؛ سلما کویومجیان ‌ باستان‌شناس ارمنی‌تبار اهل بلغارستان بود که از سال ۱۳۱۴ ساکن ایران شد. او رئیس کتابخانه موزه ملی ایران بود و همزمان ماموریت‌های مهم باستان‌شناسی را در ایران انجام می‌داد‌.
3

روزی کاردار سفارت‌، دعوتنامه جشن ایران را به سلما داد. سلما چون سخنران را نمی‌شناخت‌، قصد شرکت در این مراسم را نداشت. این داستان می‌توانست در همین جا به پایان برسد اما سرنوشت باعث شد سلما به مراسم برود. او مجذوب سخنران و طراوتی که از مشرق‌زمین می‌وزید شده بود. این عشق یکطرفه نبود. ‌


محسن مقدم، فرزند محمدتقی‌خان احتساب‌الملک، در اواخر دوران قاجار در سال ۱۲۷۹ در تهران زاده شد.  او از بنیانگذاران پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. دوستی سلما و محسن با عشق مشترک به ایران‌، به عشق بین دو انسان تبدیل شد. به دنبال مخالفت والدین سلما با ازدواج‌، وی با اعصابی مریض به درد سیاتیک شدیدی مبتلا شد‌ که به درمان نیاز داشت؛

پس از آن خانواده رضایت خود را اعلام کردند. محسن ‌‌پس از ازدواج با سلما برای خدمت به مملکت خود بازگشت و هر دو به استخدام وزارت فرهنگ درآمدند. سلما اولین زن در ایران بود که به سمت بازرس فنی اداره باستان‌شناسی رسید. محسن نیز از اولین استادان دانشگاهی رشته باستان‌شناسی در ایران به‌شمار می‌آید.

 

سلما و محسن تصمیم گرفتند هیچ وقت بچه‌دار نشوند! آنها اشیای تاریخی موجود در خانه‌شان را فرزندان خود می‌پنداشتند که باید برای نسل‌های بعد نگهداری می‌شدند. تمامی فرزندان این آب و خاک وارث یک عمر زندگی عاشقانه سلما و محسن به فرهنگ و هنر ایران شدند.موزه خانه مقدم‌، عمارتی قاجاری است که منزل خاندان احتساب‌الملک رئیس احتسابیه‌ (شهرداری) تهران و وزیر مختار سوئیس بوده که بعدها در اختیار فرزندش، محسن مقدم قرار گرفت.‌

 

محسن مقدم اولین ایرانی است که به دریافت نشان لژیون دو نور فرانسه مفتخر شده ‌.او در سال 1351 خانه پدری خود را وقف دانشجویان دانشگاه تهران برای آموزش و پژوهش کرد.‌ مقدم از بنیانگذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و استاد ممتاز این دانشگاه بود. ‌‌

 

سلما بیشتر از هر ایرانی عاشق تاریخ و هنر این مملکت بود‌ و زمانی که محسن مقدم یک کاشی ایرانی را به یک همکار آمریکایی هدیه داد، بسیار عصبانی شد و خواستار عودت این کاشی باستانی شد.‌مطالعات سلما در مورد دوره ساسانیان بود و مطالعات محسن در زمینه باستان‌شناسی ایران‌.(asheet_of_history)

 

‌قاب مشاهیر 4 
تصویری ‌‌از کمال تبریزی، کارگردان سینما‌ با پرچم یک گروه مسلح فلسطینی؛ سازمان فتح، سازمان مبارز فلسطینی به رهبری یاسر عرفات بود که پس از انقلاب ارتباط گسترده‌ای با انقلابیون داشت. از جمله ارتباط با دانشجویان پیرو خط امام در سفارت آمریکا که در این تصویر پرچم سازمان فتح با عکس یاسر عرفات را در دست دانشجویان می‌بینیم.
4

حاضران در عکس آقایان کمال تبریزی، محمد نعیمی‌پور و شیخ‌الاسلام هستند. کمال تبریزی‌ بعد‌ها به کار کارگردانی پرداخت. نعیمی‌پور عرصه‌‌ سیاست را دنبال کرد و به مجلس ششم راه یافت. او سال‌ها در عرصه‌های مدیریتی و عمرانی فعال بوده است. شیخ‌الاسلام توانست پس از تسخیر سفارت به وزارت خارجه راه یابد و در سمت معاون وزیر، سفیر ایران در سوریه و مشاور وزیر امور خارجه فعالیت کند. او در دوره هفتم مجلس نیز حضور داشت و در سال ۹۸ درگذشت. (انتخاب)

 

‌قاب تاریخ ‌ 
آموزش نحوه نجات از حمله شیمیایی در یک مدرسه دخترانه - سال ۱۳۶۷؛ با شروع جنگ‌‌ ایران و عراق،  آموزش‌های نظامی و دفاعی در مدارس و ادارات آغاز شد. پس از آنکه عراق اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ کرد؛ آموزش استفاده از ماسک شیمیایی نیز به آموزش‌ها اضافه شد. در این عکس که اثر کاوه کاظمی است؛ دانش‌آموزان نحوه استفاده از ماسک شیمیایی را آموزش می‌بینند. عراق، نخستین بار در مهر ماه ۱۳۵۹ اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی کرد و از سال ۶۶ به بعد روند آن افزایش یافت.

5

 

 

کدخبر: ۵۵۲۸۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر