کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۰۵۹
تاریخ خبر:

این چه کاری بود سیما جان؟

این چه کاری بود سیما جان؟

درباره سانسور عجیب نسخه تلویزیونی سریال «سرزمین مادری»‌

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | نه، شب یلدا واقعا یک اتفاق معمولی برای تلویزیون بود و آنچه می‌تواند مایه افتخار مدیران سیما در این روزها باشد، محبوبیت سریال «سرزمین مادری» است. دو دیگر سریال جدید یعنی «مستوران» و «رحیل» هم قابل دفاع هستند اما فعلا کت تن سریال کمال تبریزی است.

 

این را هم می‌دانیم که خیلی‌ها «سرزمین مادری» را از طریق تلوبیون پلاس دنبال می‌کنند؛ جایی که حذفیات سریال کمتر است. کارگردان گله خود از پخش ناقص سریال را عمومی کرده و از آن سو در نسخه تلویزیونی یک دیالوگ حذف شده. این اتفاقات به همراه اطلاعات اختصاصی هفت صبح درباره وضعیت فعلی علی عبدی‌نژاد، دستمایه گزارش امروز شده است.


مورد اول| اعتراض تبریزی
 کمال تبریزی در صفحه اینستاگرام خود، نسبت به شیوه پخش «سرزمین مادری» گله کرده و نوشته:«متاسفانه پس از اتمام نمایش فصل اول، نمایش فصل دوم با عجله و بدون اطلاع من از سوی تلویزیون و تهیه‌کننده با نواقصی شروع شد که ماه‌ها قبل به آنها اشاره کرده بودم اما اقدامی در رفع نواقص نشده بود و حالا قصد دارند در فرصت کوتاه باقی مانده و در حد امکان انجام دهند!

 

قسمت‌های اول و دوم سریال از تلوبیون پخش شد که منهای نواقص، یکی از ایرادهای مهم آن استفاده از قطعات موسیقی آقای علیقلی در کنار قطعات آقای پژمان و بدون ذکر نامی از آقای علیقلی است. مضاف بر اینکه اساسا استفاده ترکیبی از قطعات مختلف، از دو آهنگساز متفاوت برای یک اثر نمایشی، کار کاملا اشتباهی است!

 

چون تقریبا ارتباط من با تلویزیون و تهیه‌کننده برای پخش سریال قطع شده است، از این به بعد سعی خواهم کرد که به نواقص موجود در قسمت‌ها و البته حذفیات در پخش اشاره داشته باشم.» او به خاطر «این بی‌مبالاتی» از مخاطبان عذرخواهی کرده است.


مورد دوم| دیالوگ حذف شده 
کمال تبریزی مدت زیادی ساکت بود و درباره «سرزمین مادری» حرف نمی‌زد. در چند وقت اخیر اما تن به مصاحبه داده و حالا نیز مصمم به بیان حذفیات سریال است. همزمان با اشاره او به نواقص فصل جدید، کاشف به عمل آمد که شبکه سه یکی از دیالوگ‌ها را حذف کرده است.

این کشف بعد از پخش قسمت اول فصل جدید «سرزمین مادری» در تلوبیون مشخص شد. این قسمت جمعه گذشته روی آنتن شبکه سه رفت اما دیالوگ رهی(شهاب حسینی) خطاب به اوس حسین(حسین محجوب) سانسور شده. دیالوگ این است: « تا حالا شده من سر بذارم روی پای نه‌نه منیر...»


مورد سوم| عجایب دامنه‌دار 
این نخستین‌بار نیست که یک سریال تلویزیونی با وجود داشتن مجوز، ممیزی می‌شود. افشاگری درباره سانسور عموما توسط سازندگان آثار رسانه‌ای می‌شود اما این‌بار مخاطبان، خود پی به تفاوت نسخه تلویزیونی و خانگی «سرزمین مادری» بردند. اگر دیالوگ مذکور بد! است، چرا از نسخه تلوبیون حذف نشده؟ دوستان هماهنگ باشید لطفا.

در فصل اول اما شبکه سه با مهربانی بیشتر، سریال را پخش کرد و مواردی که در نگاه سخت‌گیرانه تلویزیونی مجوز نمی‌گیرند، روی آنتن رفت. «سرزمین مادری» سریالی است در راستای منویات تلویزیون که با زیرکی، جریان‌های سیاسی پیش از انقلاب و در راس آن‌ها، حزب توده را نقد می‌کند. پس، لااقل اجازه دهید جذابیت سریال حفظ شود تا مخاطب از طریق تماشای یک قصه خانوادگی، متوجه پیام واقعی سریال بشود.


مورد چهارم| عبدی‌نژاد کجاست 
دو هفته پیش گزارشی منتشر کردیم درباره عملکرد درخشان بازیگران کودک و نوجوان فصل اول «سرزمین مادری». این مطلب واکنش توام با مهر اغلب آن‌ها را به همراه داشت. علی عبدی‌نژاد بازیگر نقش کریم، پسر ناصر قصاب هم اطلاعاتی تازه از وضعیت فعلی خود در اختیار هفت صبح قرار داد.

حالا که صحبت از «سرزمین مادری» است، خوب دیدیم نتیجه گپ‌وگفت‌مان با این بازیگر را منتشر کنیم. عبدی‌نژاد در نقش کریم، پسر بچه‌ای بدجنس که مدام رهی را آزار می‌داد، درخشان بود. او به هفت صبح می‌گوید: «من به هیچ وجه بازیگری و هنر را کنار نگذاشته‌ام.

از سن 10 تا 13 سالگی مشغول بازی در «سرزمین مادری» بودم و مدتی بعد به کلاس‌های بازیگری زنده‌یاد امین تارخ رفتم در همین حین وارد گروه‌های تئاتر شدم.» عبدی‌نژاد یادمان آورد که او در سریال «آنام» نقش سهیل را بازی کرد که با وجود کوتاه بودن نقش، مورد توجه قرار گرفت.

این بازیگر بعد از «سرزمین مادری» در نمایش‌های مختلف مثل «رمئو و ژولیت»، «گِتُو» ، «رُمُولیت» بازی کرد. عبدی‌نژاد همزمان با شیوع کرونا و توقف پروژه‌های هنری، تصمیم به مهاجرت برای ادامه‌ تحصیل در رشته‌ هنر، بازیگری و کارگردانی گرفت و مترصد انجام فعالیت دوباره در ایران است.

او در خارج از کشور فعالیت حرفه‌ای را ادامه می‌دهد و اولین فیلم کوتاه خود را هم کارگردانی کرده. علی عبدی‌نژاد همچنین تصمیم به اجرای یک نمایش با بازی خود و دیگران هم دارد. این بازیگر و حالا کارگردان، در «سرزمین مادری» استعداد خود را نشان داد و امیدواریم بیش از پیش بدرخشد.  

 

کدخبر: ۵۵۲۰۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر