۱۰۰فیلمساز برتر تاریخ سینما| قسمت هفتم: ۴۰ تا ۳۱
روزنامه هفت صبح| طی هفتههای گذشته شش قسمت از صد فیلمساز برتر تاریخ سینما را منتشر کردهایم. شمارش معکوس از صد به یک. در اولین بخش بهترتیب از رده 100 تا 91؛ نامهای دیوید فینچر، میلوش فورمن، ژاک دمی، بلا تار، کارول رید، آندره وایدا، استنلی دانن، موریس پیالا، مایکل کورتیز و کلینت ایستوود معرفی شدند.
در بخش دوم هم در فاصله 90 تا 81 نامهایی مثل: میازاکی، فون تریه، نولان، آنجلو پولوس، ژیگا ورتوف، وندرس، فلاهرتی، دی پالما، مارسل کارنه و هانکه. در سومین قسمت بهنامهایی مثل: ورنر هرتزوگ، ترنس مالیک، ادوارد یانگ، کیشلوفسکی، جان هیوستن، کلر دنی، ریدلی اسکات، دیوید کراننبرگ، الیا کازان و رائول والش پرداختیم. در قسمت چهارم هم به برناردو برتولوچی، وونگ کاروای، پل تامس اندرسون، ویلیام وایلر، سام پکینپا، جوزف فن اشترنبرگ، کریس مارکر، پییر پائولو پازولینی، رینر ورنر فاسبیندر و لیو مککری پرداختیم.
در قسمت پنجم از نیکلاس ری، میکیو ناروسه، کوئنتین تارانتینو، پرستن استرجس، ژان ویگو، شانتال اکرمن، جورج کیوکر، برادران کوئن، وینسنت مینهلی و ژان پییر ملویل گفتیم و در قسمت ششم که هفته پیش بود به معرفی دیوید وارک گریفیث، وودی آلن، سرجیو لئونه، فرانک کاپرا، رابرت آلتمن، داگلاس سیرک، آلن رنه، ساتیا جیترای، اریک رومر و ژاک ریوت پرداختیم. امروز هم بخش هفتم را میخوانید. از شماره 40 تا 31.
40- عباس کیارستمی . سینماگر صاحب سبک ایرانی که بر بستری از واقعگرایی افراطی روایتهای دراماتیک خود را روانه میکرد و خودآگاهیاش بر مسئله تصویر و فیلم گرفتن و نقش بازی کردن به فیلمهایش معنای مضاعفی بخشید.
مهمترین فیلمها: کلوزاپ (1990)، طعم گیلاس (1997)، کپی برابر اصل (2010)، خانه دوست کجاست (1987)
39- هو هشیائو شین. فیلمساز ممتاز تایوانی که طی چهل سال گذشته به یکی از مهمترین سینماگران شرق آسیا بدل شده است. تسلط تکنیکی و تنوع ژانر در فیلمهایش جایگاه منحصر بهفردی به او بخشیده است.
مهمترین فیلمها: استاد عروسکگردان (1994)، گلهای شانگهای (1998)، شهر اندوه (1989)، مامبوی هزارساله (2001)
38- جان کاساوتیس. بهعنوان یک ستاره هالیوودی طبعی متفاوت و روشنفکرانه در فیلمسازی داشت. سینماگری صاحب سبک که دوست داشت به درونیات و تمایلات پنهان قهرمانهایش نقب بزند و از قرائت هالیوودی تا سر حد امکان فاصله بگیرد. فیلمهایش پر هستند از مردان و زنانی که در سر حد آشفتگی و فروپاشی ذهنی و روانی قرار دارند.
مهمترین فیلمها: زنی تحتتاثیر (1973)، شب افتتاح (1978)، جریانهای عشق (1984)، کشتن دلال چینی (1976)
37- باستر کیتون. سینماگر و کمدین دوران صامت که در دهه بیست شماری از بهیادماندنیترین کمدیهای تاریخ سینما را خلق کرد. فیلمهایی که امروزه نشانههای ملموس جریان مدرنیته اصیل محسوب میشوند.
مهمترین فیلمها: ژنرال (1926)، کشتی بخار بیل جونیور (1928)، شرلوک جونیور (1924)، فیلمبردار (1929)
36- مایکل پاول و امریک پرسبورگر. سینماگران درجه یک سینمای انگلیس در دهه چهل که با همکاری یکدیگر مجموعهای از آثار متفاوت را به جهان سینما هدیه کردند. با ذائقهای خاص در عرصه رنگ، شخصیت و شیوه روایت. همکاری این زوج در دهه پنجاه قطع شد و هیچکدام نتوانستند دوران درخشان همکاریشان را تکرار کنند. در این میان یکی از فیلمهای مایکل پاول بهعنوان تام چشمچران از شهرت نابهجایی برخوردار شده است.
مهمترین فیلمها: کفشهای قرمز (1948)، نرگس سیاه (1947)، زندگی و مرگ سرهنگ بلیمپ (1943)، میدانم کجا میروم (1944)
35- رومن پولانسکی. سینماگر تکرو و جنجالی لهستانیالاصل که یکبار از کشورش به آمریکا مهاجرت کرد و یکبار هم از آمریکا به فرانسه و در سالهای اخیر هم به اجبار در سوئیس ساکن شده است. استاد بلافصل درامهای روانشناختی که در ژانرهای متنوع، امضای شخصی خود را حک کرده است.
مهمترین فیلمها: محله چینیها (1974)، بچه رزماری (1968)، پیانیست (2000)، دوشیزه و مرگ (1994)
34- ژاک تاتی. کمدین مولف و نابغه فرانسوی که در طول سی سال فیلمسازی فقط 6 فیلم ساخت. او سنت کمدیهای صامت را با نگاه خاص و مدرن خود ترکیب کرد و آثار بینظیری خلق کرد.
مهمترین فیلمها: زنگ تفریح (1967)، تعطیلات موسیو اولو (1953)، دایی من (1959)
33- ویتوریو دسیکا. استاد بزرگ سینمای نئورئالیسم که بعدها نشان داد در سینمای کمدی هم مهارت قابل ذکری دارد. دسیکا بهجز یک کارگردان خوشذوق و ماهر، بازیگر بسیار خوبی هم بود و کارنامهای درخشان از بازیهای درجه یک دارد.
مهمترین فیلمها: دزد دوچرخه (1948)، اومبر تو. دی (1952)، معجزه در میلان (1953)
32- فرانسوا تروفو. از بانیان موج نوی سینمای فرانسه و از چهرههای دوستداشتنی و نوستالژیک که به همین خاطر گاه جایگاهش در تاریخ سینما فراتر از شایستگيهای حقیقیاش ارزیابی میشود. متخصص به تصویر کشیدن لحظات خاص زندگی. پرسهزنیها، عشقهای لحظهای، حس غربت، مواجهه با بلوغ و… او از دلبستگی تام و تمام به سینمای آمریکا شروع کرد و بهتدریج سبک خاص خود را پیدا کرد اما مرگ زودهنگامش، راه تجربههای متنوعتر را مسدود کرد.
مهمترین فیلمها: چهارصد ضربه (1959)، ژول و ژیم (1962)، شب آمریکایی (1973)، آخرین مترو (1982)
31- دیوید لین. استاد بزرگ سینمای انگلیس و خالق شماری از معروفترین و مردمپسندترین و عظیمترین تجربههای سینمایی. متعلق به سنت داستانگویی انگلیسی و با تکنیکی که میتواند آرزوی فیلمسازان بزرگ هالیوودی باشد. در مهمترین دوران فعالیتش با ترشرویی منتقدان سینمایی روبهرو شد و جایگاهش توسط آنان به رسمیت شناخته نشد اما کمکم ارزش پایدار فیلمهایش مشخص شدند.
مهمترین فیلمها: لارنس عربستان (1962)، دکتر ژیواگو (1965)، برخورد کوتاه (1945)، پل رودخانه کوای (1957)