درباره حواشی هفته اخیر موسیقی ایران
روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | از حاشیههای این هفته حضور شروین حاجیپور در نمایش «بک تو بلک» سجاد افشاریان بود . بعدتر شایعهای مبنیبر مجاز شدن شروین دهان به دهان چرخید که نهایتا هم توسط خود او در توئیتر تکذیب شد. این هفته صفحه اینستاگرام دورچی یا همان خواننده معروف بالای پشتبام هم از دسترس خارج شد.
پستهای پیج او حذف شده و تنها یک پست روی صفحه اوست که روی آن نوشته شده:«حسب دستور مقام محترم قضایی این صفحه به علت انتشار محتوای مجرمانه مسدود شد». تتلو هم باز خبر ساز شده. شماری از ایرانیان ساکن آلمان کارزاری راهاندازی کردند تا کنسرت «امیر تتلو» را در این کشور به دلیل توهینهای جنسیتی و… لغو کنند.
این کارزار در چند روز گذشته حدود ۶ هزار امضا شده است. خبر دیگر هم اینکه بلیتهای کنسرت مجید رضوی هم در دوبی با رقم نجومی 10میلیون برای فروش گذاشته شده بود که سروصدای خیلیها را در آورد. البته خوانندههای غیررسمی بلیت کنسرتهایشان با رقمهای نجومیتر از این هم به فروش رسیده اما واقعا برای یک لحظه پیش خودتان فکر کنید. واقعا چه خبر است؟
چرا مجید رضوی 10میلیون یا اصلا چرا محمدرضا شایع بالای 100میلیون؟ اساسا ارزشش را دارد اینقدر هزینه کنیم؟ آن هم برای کنسرتهایی که کیفیت لازم را ندارند. اساسا کنسرت در همه جای دنیا بهطور میانگین یک تفریح ارزانقیمت است اما در کشور ما به ویژه در ماههای اخیر این ماجرا به یک معضل تبدیل شده.
شما الان برای یک کنسرت در سالنهای داخل ایران تقریبا باید یک میلیون تومان هزینه کنید و اگر یک خانواده 4 نفره باشید این رقم چیزی بین 3 تا 4 میلیون تومان میشود و این یعنی اساسا طبقه متوسط جامعه باید قید این تفریح را بزند. شما حسابش را بکنید ورود رونالدو به ایران روی قیمت بلیتهای کنسرت تاثیر گذاشته.
در همین راستا توجه شما را به قسمتی از گزارش مهسا بهادری جلب میکنم که چند روز پیش منتشر شد. او نوشته:« حضور ۳۶ساعته کریستیانو رونالدو در ایران برای بازی النصر مقابل ایران، چنان هیاهویی را در کشور به پا کرد که همه را به حیرت وا داشت، اما این ورود و خروج پس لرزههایی را هم به همراه داشت و آن بالا رفتن قیمت سالن «اسپیناس پالاس» در آغاز دور جدید کنسرتها بود که آوردهاش برای مخاطبان بلیتهای میلیون تومانی بود.
از امروز موج جدید کنسرتها و بازگشت خوانندگان به روی صحنه آغاز میشود. دو ماه تابستان همزمان شده بود با محرم و صفر و کنسرتها تعطیل بودند و همه چیز هم عادی بود تا اینکه رونالدو پایش را به هتل اسپیناس گذاشت جایی که سالن همایش یکی از مراکز اصلی برگزاری کنسرت به شمار میآید و حالا نکته اساسی ماجرا این است که این سالن بعد از حضور رونالدو و طبق خبری که بهمن بابازاده فعال رسانهای و خبرنگار حوزه موسیقی منتشر کرده، قیمت برگزاری کنسرت برای یک شب یعنی دو سانس از ۴۲۰ میلیون تومان به ۷۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و با بحران کمبود سالنهای کنسرت در تهران این اتفاق بسیار نگرانکننده تلقی میشود.
سالن وزارت کشور پس از حواشی حجاب در کنسرتها درهای خود را برای برگزاري کنسرت بست. برج میلاد نیز پس از اتفاقات برگزاری جشنواره لیدوما و انتشار ویدئوهایی از این مراسم، با تردید مدیرانش در واگذاری سالن برای برگزاری کنسرت مواجه شده است. در این بین سالن اسپیناس پالاس با افزایش ۵۰درصدی تعرفه سالن کنسرتش، معادلهها را بر هم زده و باعث شده برگزارکنندگان برنامه مشکلات بزرگی در رزرو سالن و آغاز کنسرتها داشته باشند. تالار وحدت هم با ممنوعیتهایی عجیب بازگشته و اجراهای محلی شاد اجازه برگزاری ندارند و بایستی «تراک لیست» شان پیش از برنامه به تایید مدیران تالار برسد.»
همین است. کل خبرهای یک مارکت 85 میلیونی به وسعت ایران. حالا اگر بخواهید بگویم تولید موسیقی در یکی دو هفته اخیر چقدر بوده باید بگویم رقمی ناچیز. از خوانندههای شاخص مارکت پاپ در دو هفته گذشته تنها آرمین زارعی آهنگ جدید منتشر کرده و محسن ابراهیمزاده، یک آهنگ تیتراژ از چاوشی و همین. باید گفت مارکت این روزها بر اساس تولید موسیقی پیش نمیرود و حاشیهها بر آن چیره شده.
شما حسابش را بکنید، وقتی یک میم 15 ثانیهای که رپر قدیمی در آن میگوید:« مشکل داری؟ ما داریم اینجا زحمت میکشیم» میلیونها بار بیشتر از کل آهنگهایش دیده میشود دیگر چه میتوان گفت؟ شاید بگویید طبیعی است و همه جای دنیا همین است. درست میگویید. طبیعی است اما همچنان عجیب است.