کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۰۲۰۸
تاریخ خبر:

همه چیز درباره بحران در مرز آمريکا و مکزیک

روزنامه هفت صبح| منتقدان عملکرد دولت جو بایدن در قبال معضل ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور را به اهمال در انجام وظایفش در حفاظت و حراست از مرزهای این کشور متهم می‌کنند. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان ورود بایدن به کاخ سفید، ۷ میلیون مهاجر غیرقانونی در مرزهای آمریکا رصد شده‌اند و بخش قابل توجهی از آن‌ها نیز توانسته‌اند از مرز عبور کنند و اکنون پاهای‌شان را در جایی از خاک آمریکا بر روی زمین بگذارند.

این روند طی هفته‌های اخیر، آهنگی افزایشی به خود گرفته و هزاران پناهجو و مهاجر غیرقانونی به مرزهای آمریکا و مکزیک هجوم آوردند و سیل عظیمی از این افراد نیز به امید زندگی بهتر و امیدوارانه‌تر با عبور از موانعی مانند سیم خاردار، باتلاق و … خود را به آمریکا رسانده‌اند.‌بنابر اعلام رسمی مقامات، تنها در روز شنبه هفته گذشته، بیش از ۹هزار نفر توانسته‌اند از مرز بگذرند و وارد شهرهای جنوبی تگزاس شوند. گفتنی است جمعیت این شهر ۶۷۰هزار نفر است.

اسکار لیسر، شهردار سیاه‌پوست شهر مرزی ال‌پاسو که با ورود حجم عظیمی از مهاجران، عنان مدیریت و رتق و فتق امور از دستش خارج شده، اعلام کرد که «روزانه بیش از ۲ هزار درخواست پناهندگی در این شهر کوچک به ثبت می‌رسد.» لیسر ابتدا حدود ۶۵۰۰ نفر از پناهجویان را در پناهگاه‌های موجود در ال‌پاسو جای داد اما با ورود تعداد بیشتر مهاجرانی که اغلب از گرسنگی و فقر فرار کردند، او خواستار کمک‌های دولت برای مدیریت این بحران شد.

البته دولت در این موضوع دخالتی نکرد و لیسر از روی عصبانیت ۵ اتوبوس تدارک دید و تعدادی از مهاجران را در آن‌ها سوار کرد و این افراد را به مقصد شهرهایی مانند نیویورک و شیکاگو راهی کرد تا بلکه بتواند با این کار نظر دولت و افکار عمومی را به این بحران جدی و بزرگ جلب کند. البته دیر یا زود دولت بایدن، به ویژه آلخاندرو مایورکاس، وزیر میهن آمریکا باید با تمام قوا به میدان بیایند و این بحران را پیش از ضربه زدن اساسی به کمپین انتخاباتی بایدن مدیریت کنند.

در حال حاضر هیچ موضوعی به اندازه بحران مهاجران غیرقانونی و شاید بتوان گفت حتی مهاجران قانونی، عرصه سیاست آمریکا را تحت تاثیر خود قرار نداده است. مانور و پوشش رسانه‌ای جمهوری‌خواهان روی این موضوع کم‌نظیر و بی‌سابقه بوده و حالا این معضل نه تنها یک بحران در شهرها و ایالت‌های جنوبی بلکه یک معضل و بحران ملی است.

ورود بخشی از این مهاجران به نیویورک و کالیفرنیا سبب شده است تا اختلافات دولت بایدن و اریک آدامز، شهردار دموکرات نیویورک عمیق‌تر شود و رگه‌هایی از اختلاف نیز در رابطه گوین نیوسام، فرماندار دموکرات و حامی دولت بایدن به چشم بخورد. تنها اقدام دولت بایدن توافق با مکزیک و گفت‌وگو با دولت مستقر در هندوراس بوده است.‌مکزیکوسیتی و واشنگتن توافق کردند که مهاجران از شهر‌های مرزی مکزیک اخراج و به کشور‌های خود بازگردانده شوند.

همچنین به‌عنوان بخشی از این توافق، مکزیک موافقت کرد که ورود مهاجران به شهر‌های شمالی خود را که هم‌مرز با شهرهای ال‌پاسو، سن دیگو و ایگلپس آمریکا هستند، کنترل کند. مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کردند که وزارت دفاع این کشور در حال افزایش منابع در مرز دو کشور است و حداقل ۸۰۰ پرسنل جدید را به مرز اعزام می‌کند. دو هزار و ۵۰۰ عضو گارد ملی آمریکا در حال حاضر در مرز حضور دارند. به گفته یک مقام وزارت میهن آمریکا، عبور مهاجران از مرز‌ها، همچنان در حال افزایش است.

این مقام همچنین گفت که این هفته در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته، تعداد مهاجران عبوری از ۸ هزار و ۶۰۰نفر گذشت.‌ذکر این نکته ضروری است که بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، مرز بین آمریکا و مکزیک «خطرناک‌ترین مسیر مهاجرت زمینی در جهان» در سال ۲۰۲۲ با ۶۸۶ مورد مرگ یا مفقود شدن نام گرفته است. از این ۶۸۶ نفر، ۱۰۰ نفر زن، ۴۵۴ نفر مرد، ۳۱ خردسال و ۸۳ نفر نیز از جنس و سن نامشخص بودند.

به علاوه علت اصلی مرگ و میر در امتداد مرز وسیع ایالات‌متحده و مکزیک نیز غرق شدن (۲۱۲ مورد)، تصادفات وسایل نقلیه یا مرگ و میر ناشی از حمل و نقل ناامن (۷۱ مورد) و شرایط آب و هوایی شدید و کمبود سرپناه، غذا و آب (۱۵۶ مورد) ذکر شده است. ایلان ماسک، کارآفرین و میلیاردر معروف آمریکایی طی روز پنجشنبه به مرز «ایگلپس» (گذرگاه عقاب) سفر کرد. ماسک تصاویری از این بازدید را در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشت.

او در بخش اول ویدئوی خود توضیح داد که او و خانواده‌اش مهاجرند و به طور کامل موافق مهاجرت قانونی است اما معتقد است که مهاجرت‌های بی‌قاعده و بدون مدیریت باعث ایجاد بحران در شهرهای بزرگ از جمله نیویورک شده است. تونی گونزالس، نماینده این منطقه مرزی در کنگره آمریکا که ماسک را همراهی می‌کرد، با اشاره به انفعال کاخ سفید درباره مسئله مهاجران غیرقانونی گفت: «آن‌ها می‌گویند این یک مسئله سیاسی است .

اما این ربطی به جمهوری‌خواه و دموکرات ندارد. این یک بحران ناشی از کمبود سیاست صحیح است.» روز چهارشنبه نیز بخش عمده‌ای از مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواهان به این مسئله اختصاص یافت. گفتنی است آمار روزانه عبور غیرقانونی از مرز آمریکا و مکزیک بین سه تا هشت هزار نفر گزارش شده است.

کدخبر: ۵۴۰۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر