کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۸۶۳۸
تاریخ خبر:

رقابت برای خرید ریش‌تراش،‌ همزن و چند قلم‌ دیگر

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| بعد از خودروهای قاچاقی که در یک‌سال گذشته سازمان اموال تملیکی با عدد و رقم میلیاردی به فروش رساند، یکی دو ماهی می‌شود که نوبت به لوازم خانگی رسیده. برای مثال اتوبرقی فیلیپس، مایکروویو سامسونگ، لباسشویی بوش و همه کالاهای خارجی که ورودشان به کشور خیلی وقت است ممنوع بوده، الان می‌شود مستقیم و قانونی از خود دولت خرید؛ آن هم به شکل مزایده و در قالب یک حراجی.

خیلی وقت پیش قوه قضائیه دستور مستقیم داد که هرچه سریع‌تر سازمان اموال تملیکی انبارهای خود را خالی کند. در انبارهای این سازمان چه خبر بود؟ آنها به صورت قانونی اجناسی که از قاچاقچیان ضبط شده بود نگه می‌داشتند که سال‌های سال همانجا خاک می‌خورد. این شامل ماشین‌های خود این قاچاقچیان، ماشین‌هایی که وارد کرده بودند، لوازم خانگی، اسلحه و خلاصه هرچیزی که غیرقانونی به کشور رسیده می‌شد.

سازمان هم که يكي از شركت‌هاي دولتي تابعه وزارت امور اقتصادي و دارايي است دستور قوه قضائیه را با فروش خودروهای رسوب شده شروع کرد. حتی برخی از خودروها آنقدر از عمرشان گذشته بود که در هوای آزاد یا خراب شده بودند و یا یکی دو قلم از اجناسشان به سرقت رفته بود.

امسال سازمان اموال تملیکی مرحله جدیدی را شروع کرد و آن هم فروش لوازم خرد بود که باید برایش فکر مجزایی می‌شد. تیر ماه یک وبسایت به اسم خرده‌فروشی راه افتاد. اول داخل آن برنج، روغن، خوراکی‌های دیگر از کالاهای اساسی عرضه شد ولی جالب‌تر اینکه آنجا چه چیزی فروخته می‌شد، این بود چگونه فروخته می‌شد. کالاها در این خرده‌فروشی بر اساس رقابت به فروش می‌رسند. یعنی ما با کد ملی وارد سایت می‌شویم و بعد مثلا اگر یک جنس با قیمت پایه 100 هزار تومان عرضه شده باشد، در قالب حراجی با آخرین قیمت به فروش می‌رود.

‌الان در این سایت چه کالاهایی می‌شود خرید؟
در زمان نوشتن این گزارش این لوازم خانگی به فروش گذاشته شده: کولر، لباسشویی، غذاساز، توستر، اسپرسوساز، جاروبرقی، مایکروویو، گوشتکوب برقی، اتوبخار، همزن، خردکن، سرخ کن و ریش‌تراش.

آیا قیمت این اجناس ارزان‌تر از بازار است؟
بله. برای مثال قیمت یک مدل لباسشویی بوش در بازار حدود 40میلیون تومان است ولی اینجا فعلا تا لحظه نوشتن این گزارش به 23میلیون و 600 هزار تومان رسیده که 400 هزار تومان از پیشنهادی که نفر دیگر یک ساعت قبل ثبت کرده بود بیشتر است. یا یک اتوبخار فیلیپس که در بازار 3میلیون و 500هزار تومان قیمت دارد، همین امروز سه پیشنهاد قیمتی دیگر داشته که 100هزار تومان، 100هزار تومان بالا رفته و فعلا به یک میلیون و 600 هزار تومان رسیده.

حداقل پیشنهاد افزایش قیمت چقدر است؟
هر کالا یک حداقل مبلغ برای افزایش پلکانی دارد. مثلا نمی‌توان 100هزار تومان به پیشنهاد قبلی یک لباسشویی اضافه و عدد جدیدی ثبت کرد. برای یک لباسشویی حداقل مبلغ افزایشی پلکانی 400 هزار تومان و این عدد برای اجناس مختلف متفاوت است.

قیمت نهایی یک کالا از کجا مشخص می‌شود؟
اول قیمت پایه این کالاها را کارشناس‌های رسمی دادگستری مشخص می‌کند. هر کالا یک تاریخ نهایی برای فروش دارد. پیشنهادهای جدول قیمتی بالا می‌روند در آن ساعت و آن روز خاص بسته می‌شود. گاهی کل فرصت خرید این اجناس فقط 12ساعت است. برای مثال ساعت 20 دیروز، تاریخ خرید از دسته‌ای از این لوازم خانگی‌ها به پایان می‌رسید و آخرین پیشنهاد روی میز برای هرکدام، به عنوان نفر برنده اعلام می‌شد.

این کالاها حلال هستند؟
این دغدغه‌ای بود که اتفاقا روز گذشته مدیرکل سازمان اموال تملیکی استان تهران به آن اشاره کرد. دولت می‌گوید که این اموال از افرادی ضبط شده که از طریق تخلف به این دارایی‌ها رسیدند و ایراد قانونی و شرعی به فروش آنها وارد است.

کدخبر: ۵۳۸۶۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر