کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۵۹۵۳
تاریخ خبر:

این کانادا‌ ‌آن کانادای سابق نیست

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| نهم اسفند مهلت امتیازی که کانادا برای آسان شدن ویزای ایرانیان داده بود به پایان می‌رسد. همین موضوع باعث شده که سرعت خروج متقاضیان هم این روزها روی دور تند برود. حالا کنار همه این اتفاق‌ها، بسیاری از ایرانیان ساکن این کشور هم گلایه‌های زیادی از افزایش نرخ مسکن در کانادا دارند.

نه فقط ایرانی‌ها بلکه منتقدان دولت جاستین ترودو می‌گویند دولت قبل از اینکه برای مهاجران خانه بسازد، در را به روی آنها باز کرده و باعث شده که شرایط برای سکونت در این کشور سخت‌تر از سال‌های قبل شود. چقدر سخت؟ اینطور که نرخ اجاره و خرید مسکن در هشت سال گذشته دو برابر بیشتر شده.

سورپرایز عجیب دولت کانادا برای ایران
درباره کدام طرح کانادا برای مهاجران ایرانی حرف می‌زنیم؟ اسفند ماه سال گذشته دولت کانادا از طرح خود برای ایرانی‌ها رونمایی کرد. کانادا که با مشکل کمبود نیروی کار روبه‌رو بود یک پیشنهاد روی میز گذاشت تا چه آنهایی که با ویزای موقت در این کشور سکونت دارند و چه آنهایی که هنوز عازم نشده‌اند راحت‌تر ویزای خود را تمدید و تبدیل به ویزای تحصیلی یا گردشگری کنند (که امتیازهای بیشتری نسبت به یک گردشگر دارد).

البته این تنها سیاست دولت ترودو نبوده که تعداد مهاجران را بالا برده. سال 2022 حدود 430 هزار مهاجر وارد این کشور شدند و سال قبل دولت اعلام کرد این عدد به مرور افزایش پیدا می‌کند طوری که امسال 460هزار نفر و سال 2025 حدود 500هزار مهاجر به این کشور اضافه خواهد شد. همه این اتفاق‌ها باعث شد تا دولت که می‌خواست مشکل نیروی کار را حل کند، با بحران مسکن روبه‌رو شود و اگر طبق برآوردی که فعالان بازار مسکن داشته‌اند تا سال 2030، دو میلیون مسکن دیگر برای اجاره نسازد مشکل تورم مسکن را نمی‌توان کنترل کرد.

دانشجویان، آدرس غلط دولت کانادا
دولت کانادا همین هفته پیش مطرح کرد که قصد دارد تعداد ورود دانشجوی خارجی را محدود کند. البته کاهش سقف ویزای دانشجویی برنامه فوری نیست و فعلا فقط در حد پیشنهاد است. استدلال دولت این است که دانشگاه‌های کانادایی به دلیل کمبود خوابگاه، دانشجوها را مجبور به اجاره مسکن می‌کنند و این ماجرا به مشکل کمبود مسکن برای خانواده‌ها دامن زده.

اما سی‌بی‌سی، سایت خبری مهم این کشور در واکنش به این خبر نوشته بود که طبق داده‌های رسمی کانادا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰۰ ویزای دانشجویی داشته، در حالی که این رقم یک دهه پیش، ۲۷۵ هزار ویزا بوده است که یعنی افزایش نرخ مسکن را نباید به دانشجویان ربط داد.

مسکن چقدر گران‌تر شده؟
حالا این همه اعتراض بر سر چقدر افزایش نرخ اجاره است؟ هشت سال پیش یکی از وعده‌های ترودو که برای نخست‌وزیری نامزد شده بود این بود که هزینه‌های مسکن را کاهش دهد. اما حالا اینطور که رهبر حزب محافظه‌کار کانادا می‌گوید هزینه‌های اجاره، ودیعه و بهره وام مسکن در این هشت سال تقریبا دوبرابر شده. نرخ اجاره مسکن در مقایسه با سال گذشته با 20درصد افزایش همراه بوده. تورم ماهانه نرخ اجاره در ماه گذشته هم 21درصد محاسبه شده است. بر اساس آخرین آمار اگر امروز شما بخواهید یک خانه در این کشور اجاره کنید، به طور میانگین باید ماهی دو هزار دلار کرایه بدهید.

اینطور که رهبر حزب محافظه‌کار کانادا اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود بدهی خانوارهای کانادایی از ارزش کل اقتصاد این کشور بیشتر شده که تقریبا سه چهارم آن بدهی وام مسکن آنهاست. این گزارش را صندوق بین‌المللی پول هم تایید کرده و گفته خانواده‌های کانادایی بیشترین بدهی را در بین کشورهای سران G هفت دارند طوری که از هر 10 مالک، سه نفر در پرداخت اقساط به مشکل برخورده‌اند.

از طرفی همین موضوع باب اعتراض طیف‌های نژادپرست و ضد مهاجر را هم باز کرده. گروه‌های راستگرایی که معتقدند دولت نباید اجازه ورود پناهجویان را صادر می‌کرد و در بیشتر حوادث روز هندی‌ها و پاکستانی‌ها را عامل جرم و جنایت در کشور می‌دانند.

این کانادا کانادای قدیم نیست
اخیرا یک ویدئو تیک تاکی از زبان یک دانشجوی 24 ساله اهل کانادا بسیار داغ شد. ویدئویی که در آن این تیک تاکر می‌گفت کانادا دیگر آن کانادای سابق نیست: «من 24 سالم است و توانای مهاجرت ندارم. هزینه زندگی بالاست و دستمزدها همان است که باقی‌مانده. می‌دانید چقدر طول می‌کشد که متخصص پوست پیدا کنید؟ یک‌سال. چقدر طول می‌کشد که از یک متخصص روان وقت بگیرید؟ یک‌سال. لیست انتظار خیلی طولانی است و دست آخر هم درمانی که نیاز دارید نمی‌گیرید.»

کدخبر: ۵۳۵۹۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر