کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۳۷۰۲
تاریخ خبر:

قانون درباره ‌پیامک کشف حجاب چه می‌گوید؟

روزنامه هفت صبح| نیروی انتظامی اعلام کرده از روز 26 فروردین دور جدیدی از برخورد با بی‌حجابی را آغاز کرده است. آن‌طور که یک مقام استانی در کهگیلویه و بویراحمد گفته طرح پلیس چهار مرحله دارد و ناظر یک تا چهار نام دارد:

یک: طرح ناظر یک مربوط به برخورد با بی‌حجابی در خودرو است. آن‌طور که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرده است، در صورتی که گزارش کشف حجاب در خودرو به پلیس مخابره شود برای بار اول پیامکی با سرشماره POLICE به شماره موبایل صاحب خودرو ارسال می‌شود. در انتهای این پیامک هم لینکی قرارداده شد که افراد در صورت اعتراض می‌توانند روی آن کلیک کرده و اعتراض خود را ثبت کنند. اعتراضی که پیش از فرمانده فراجا اعلام کرده بود که برای بار اول مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

اما اگر برای بار دوم کشف حجاب در خودرویی مشاهده شده و پلیس از آن مطلع شود، پیامکی برای صاحب خودرو ارسال می‌شود که بر اساس آن خودرو به شکل سیستمی توقیف می‌شود. توقیف سیستمی یعنی خودرو نمی‌تواند از خدمات اداری مانند نقل و انتقال و … بهره‌مند شود. بر اساس آنچه پلیس اعلام کرده است، توقیف سیستمی به مدت ۱۵ روز بوده و اگر چنانچه در این مدت کشف حجابی در خودرو ثبت نشود، خودرو بعد از مدت ۱۵ روز رفع توقیف می‌شود.

اگر برای سومین بار گزارشی از کشف حجاب در خودرو در سامانه پلیس ثبت شود، باز هم پیامکی برای صاحب پلاک ارسال می‌شود. در این پیامک از صاحب خودرو خواسته می‌شود که منتظر تماس ماموران بماند. ماموران پلیس در اولین فرصت با صاحب خودرو تماس گرفته و از مالک خودرو می‌خواهند که میان توقیف در پارکینگ یا توقیف با قفل چرخ در محل پارکینگ خانه و… یکی را انتخاب کند. در صورت انتقال خودرو به پارکینگ، باید قبض پارکینگ نیز به ماموران تحویل داده شود. مدت زمان توقیف خودرو برای بار سوم نیز حدود یک هفته اعلام شده است.

دو: ناظر دو مربوط به اماکن عمومی است که باید صنوف به آن عمل کنند. به گفته پلیس، اقدام نیروی انتظامی در مرحله اول تذکر بوده، اگر پذیرفت مشکلی نیست و در ادامه اگر رعایت نکرد به مدت یک هفته صنف پلمب خواهد شد و در مرحله سوم معرفی به مرجع قضایی خواهیم داشت. (قبلا در همین صفحه در خصوص حقوق پلمب واحدهای صنفی توضیح دادیم)

سه: ناظر سه مربوط به برخورد در معابر عمومی بوده که به گفته پلیس، بیشتر متکی به استفاده از سامانه‌های الکترونیکی است و صورت و چهره افراد را مشخص می‌کند و بار اول پیامک برای آنها ارسال و در بار دوم پرونده به صورت الکترونیکی به مقام قضایی ارجاع داده خواهد شد.

چهار: ناظر چهار نیز ظاهرا مربوط به مقابله با کشف حجاب در فضای مجازی است.
اما اگر در هر یک از این موارد شکایتی داشتیم باید چه کنیم؟

* نکته اول این است که در مورد طرح خودرویی، خود پلیس سازوکاری برای شکایت در مرحله اول پیش‌بینی کرده است.

* اما در صورتی که در مرحله دوم نیز شکایتی وجود داشت و پلیس آن را قبول نکرد چه؟ یا اگر در مورد سه مرحله طرح دیگر شکایتی داشتیم، باید چه کنیم؟

* در این صورت یا شما از یک مامور خاص شکایت خواهید داشت و یا اینکه نمی‌دانید که چه کسی گزارش بی‌حجابی را برای شما رد کرده است. توضیح اینکه پلیس در طرح ناظر از افرادی غیر از پلیس نیز استفاده می‌کند و این افراد نیز می‌توانند گزارش بی‌حجابی را به پلیس ارائه کنند. به طور مثال فرمانده نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد گفته: «در حال حاضر ۹۵ ناظر درون و برون سازمانی داریم که در خصوص شناسایی افراد به ما کمک خواهند کرد.»

* در صورتی که نام مامور را بدانید می‌توانید به بازرسی ناجا در محل اقامت خود مراجعه کنید. در گام اول می‌توانید از شماره 197 استفاده کنید و شکایت خود را در آنجا نیز مطرح کنید.

* همچنین می‌توانید به دادسرای نظامی محل اقامت خود نیز مراجعه کنید. در این شرایط پس از رجوع به دادسرا و ثبت شکایت، می‌بایست تمبر باطل کنید و پس از آن شکایت را ثبت نمایید.اطلاعاتی که شکایت لازم است قید شود شامل: نام و نام خانوادگی، اسم پدر، سال تولد، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل، دین، تابعیت، شماره‌ شناسنامه، شماره‌ ملی، آدرس دقیق، در صورت لزوم آدرس ایمیل، شماره‌ تلفن ثابت و موبایل، کدپستی فرد شاکی، عنوان شکایت، تاریخ و مکانی که جرم اتفاق افتاده توسط مامور انتظامی، مقدار آسیب وارد شده به شاکی و مورد مطالبه‌ او، علل وقوع جرم اعم از نظر کارشناس مبنی بر کوتاهی و تخلف مامور، اطلاعات و آدرس شاهدان و مطلعان در صورت امکان، اطلاعات و آدرس مامور متخلف یا مظنون در صورت امکان.

* اما ممکن است که شما اطلاعی نیز از مشخصات مامور متخلف نداشته باشید و حتی ندانید که چه کسی در نیروی انتظامی یا بیرون از این نیرو، گزارشی در خصوص کشف حجاب برای شما رد کرده است. در این صورت می‌توانید از اقدامی که نیروی انتظامی انجام داده، به صورت مثال از توقیف خودروی خود شکایت کنید و در آنجا ادله خود مبنی بر بلا وجه بودن این اتهام را مطرح کنید.

ذکر این نکته ضروری است که شهروندان حتی در صورت ارتکاب جرم، دارای حقوقی هستند و این نمی‌تواند دلیلی برای عدم رعایت حقوق آنان باشد بنابراین حتی در صورت ارتکاب جرم نیز می‌توانید نقض حقوق احتمالی را در دادگاه مطرح کنید. از سوی دیگر باید دانست در صورتی که یک مامور نیروی انتظامی در مواردی غیر از ماموریت اقدام به ارتکاب جرم کرده باشد؛ باید شکایت از او در دادسرای عمومی مطرح شود. مثلا اگر یک فرد به شما توهینی کرد بدون اینکه در ماموریت پلیس باشد یا لباس پلیس را پوشیده باشد.

کلام آخر اینکه طبق ماده 570 قانون مجازات اسلامی، هر یک از مقامات و مامورین وابسته به نهادها و دستگاه‌های حکومتی که برخلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب کند یا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم نماید علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت یک‌ تا پنج سال از مشاغل حکومتی به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

کدخبر: ۵۱۳۷۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر