کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۹۵۹
تاریخ خبر:

اعداد سیاه| وضعیت استقلال ‌بحرانی‌تر از همیشه

اعداد سیاه| وضعیت استقلال ‌بحرانی‌تر  از همیشه

با باخت در دربی، حالا عملکرد و آمارهایی که استقلال در این فصل از خود به‌جا گذاشته، بیشتر به چشم می‌آید

هفت صبح| استقلال دربی رفت را با یک نمایش ضعیف به پرسپولیس واگذار کرد و حالا با 11 امتیاز در رده یازدهم جدول قرار دارد. به جز انتقادهای بجایی که به نمایش این تیم در دربی وارد است، حالا عملکرد کلی این تیم در فصل جاری بیشتر زیر ذره‌بین قرار گرفته و آمارهای مختلفی منتشر می‌شود که وضعیت استقلال را بحرانی‌تر نشان می‌دهد.

 

‌خداحافظی با آمار استثنایی فصل قبل

کارنامه دفاعی استقلال در این فصل نسبت به دوره گذشته گردشی ۱۸۰ درجه‌ای داشته است. تیمی که گل نمی‌خورد و آمار کلین‌شیت بالایی داشت، همچنان موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش نشده است. یکی از آمار دفاعی که در این فصل زیر و رو شده، آمار ارتکاب خطای پنالتی است. استقلال فصل گذشته تنها مرتکب ۲ خطای پنالتی شد و کمتر از هر تیمی علیه این تیم پنالتی اعلام شد ولی حالا این تیم پس از ۵ بازی بیش از کل فصل قبل پنالتی داده است!

 

استقلالی که آسان پنالتی می‌خورد

یکی از آمارهای استثنایی دوره قبل استقلال، تعداد گل خورده از روی نقطه پنالتی بود. حسین حسینی هر ۲ پنالتی شلیک شده به سمت دروازه استقلال را مهار کرد که یک پنالتی در بازگشت تبدیل به گل شد و استقلال تنها تیمی بود که در فصل گذشته از روی نقطه پنالتی گل نخورده بود.  استقلالی‌ها در لیگ بیست‌ودوم مرتکب ۲ خطای پنالتی شدند که هر ۲ ضربه پنالتی به تور دروازه این تیم نشست. استقلال از هفته پانزدهم لیگ بیست‌ویکم تا پایان فصل، مرتکب ۲ خطای پنالتی شد که ضربه پنالتی سعید صادقی به تیرک خورد و پنالتی گئورگی گولیسانی تبدیل به گل شد تا استقلال در ۷۶ بازی فقط ۳ مرتبه دروازه‌اش از روی نقطه پنالتی باز شود و حالا تنها در ۵ دیداری که از لیگ گذشته ۳ مرتبه با پنالتی گل خورده است!

 

۴ بازی و تنها ۲ امتیاز

استقلال پس از گذشت ۵ بازی، ۵ امتیاز کسب کرده و تنها ۳ امتیاز با رده آخر جدول فاصله دارد. این شروع بدترین آمار استقلال در ۵ بازی نخست از لیگ نوزدهم است. استقلال در آن فصل تا هفته پنجم تنها ۳ امتیاز به دست آورده بود. استقلال در ۴ بازی گذشته متحمل ۲ شکست و ۲ تساوی شده و تنها ۲ امتیاز به‌دست آورده است. آخرین بار که استقلال چنین عملکردی از خود به جای گذاشت باز هم به لیگ نوزدهم باز می‌گردد. استقلال در آن دوره از هفته بیست‌ویکم تا بیست‌وچهارم فقط ۲ امتیاز گرفت.

 

روزهای دور از کلین‌شیت

استقلال فصل گذشته بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار داشت ولی در این دوره به‌‌رغم ثابت ماندن بسیاری از عناصر دفاعی آمار دفاعی این تیم به نحو عجیبی ضعیف شده است. استقلال تنها یک گل کمتر از بدترین خط دفاع لیگ دریافت کرده است. این تیم یکی از ۳ تیمی است که همچنان کلین‌شیت نداشته است. آخرین‌بار که استقلال در ۵ هفته آغازین فصل کلین‌شیت نداشت باز هم به لیگ نوزدهم مربوط می‌شود. استقلال بعد از ۵ بازی آخر ریکاردو سا‌پینتو در لیگ سابقه نداشته که در ۵ بازی پیاپی گل بخورد.

 

 اختلاف دو امتیازی با قعر جدول

استقلال با دو شکست و دو تساوی و فقط یک برد با ۵ امتیاز و به طور میانگین یک امتیاز در هر مسابقه، در فاصله دو امتیازی قعر جدول است و همچنین ۸ امتیاز با صدر جدول اختلاف دارد. در واقع از نظر ریاضی این احتمال وجود دارد که استقلال در پایان هفته بعدی لیگ‌برتر، به رده شانزدهم هم سقوط کند اما بالاترین رده‌ای که آبی‌ها می‌توانند در پایان هفته بعد به آن برسند، رده پنجم است. این نکته را هم فراموش نکنید که پیروزی استقلال در برابر شمس‌آذر قزوین با گلی که در وقت‌های تلف‌شده به ثمر رسید به دست آمد و اگر آن گل نبود، استقلال امروز دو امتیاز کمتر داشت و ‌ فقط با 3 امتیاز مثل نساجی، شمس‌آذر و هوادار در رده‌های انتهایی جدول قرار می‌گرفت.

 

طلسمی 6 سال و 6 ماهه

آبی‌پوشان پایتخت در طول 6 سال اخیر هیچگاه موفق به کسب پیروزی در د‌ربی (در وقت قانونی) نشده‌اند و 2 پیروزی به‌دست آمده برای آبی‌ها در مراحل یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی جام حذفی در طول 2 فصل پیاپی (1400-1399 و 99-1398) در ضربات پنالتی به‌دست آمده است. مرور آمار و ارقام د‌ربی نشان می‌دهد که از آخرین برد استقلال در د‌ربی، 2403 روز می‌گذرد و 6 سال و 6 ماه و 26 روز است که استقلالی‌ها نتوانسته‌اند برابر حریف سنتی‌شان پیروز شوند که با توجه به عدم برنامه‌ریزی نیم‌فصل دوم، مشخص نیست حداقل چند روز دیگر قرار است این طلسم تمدید شود.

 

توقف روی عدد 23

استقلالی‌ها در د‌ربی‌های رسمی تا اسفندماه 1396، 23 برد داشتند و پرسپولیس 22 برد اما حالا، شمار بردهای پرسپولیس در د‌ربی‌های رسمی به عدد 28 رسیده و بردهای استقلال روی عدد 23 ثابت‌مانده است.

 

کدخبر: ۵۶۶۹۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر