کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۸۴۸
تاریخ خبر:

ثانیه‌شماری برای پایان یورو ۲۰۲۴؛ اسپانیا قهرمان می‌شود یا انگلیس؟

ثانیه‌شماری برای پایان یورو 2024؛ اسپانیا قهرمان می‌شود یا انگلیس؟

اسپانیا می‌خواهد جام ملت‌های اروپا را از دست ​​انگلیس شلخته و متوسط نجات دهد، اما فوتبال به کسی بدهکار نیست

چندساعت دیگر فینال یورو 2024 بین انگلیس و اسپانیا برگزار می‌شود. هیچ تیمی اندازه تیم دلافوئنته در کل مسابقات یورو 2024 زیبا بازی نکرده است اما انگلیسی‌ها قرعه ساده‌تری داشتند و با وجود تیم کسالت‌آورشان حالا در فینال حاضر شده‌اند. اسپانیا پنجمین فینال جام ملت‌های اروپای خود را برگزار می‌کند. در یکی از آنها، پاریس 84، جام را با شکست از میزبان از دست داد و در سال‌های 64 (مادرید)، 2008 (وین) و 2012 (کیف) قهرمان شد.

اسپانیا زیبا قهرمان می‌شود یا فوتبال نامرد است؟

این روزها هر تحلیلی به نفع تیم تحت رهبری لوئیس دلافوئنته است که عملکردش بسیار بالاتر از رقیبش انگلیس بوده است. در سوی دیگر تیم تحت هدایت گرت ساوتگیت که هرگز عنوان قاره‌ای را کسب نکرده، به حماسه، به شعار برگرداندن فوتبال به خانه و به انتقام شکست فینال سه سال قبل چسبیده است اما بحث فوتبال، چیز دیگری است و به‌سادگی می‌توان گفت فوتبال به کسی بدهکار نیست. 

خیلی وقت‌ها هوادار از عدالت در فوتبال صحبت می‌کند، اما چه چیزی عادلانه‌تر از توپی که به داخل دروازه می‌رود یا توپی که در آستانه ورود به تیر می‌خورد و برمی‌گردد؟ فوتبال همین است.

اما یک چیز دیگر بحث هواداری و کسانی است که عاشق فوتبال خوب هستند، و آنها برای همیشه از اسپانیا سپاسگزار خواهند بود اگر بتواند امشب انگلیس را شکست دهد. آنها می‌گویند: «اسپانیا، یورو را از دست انگلیس کسالت‌بار نجات بده.» 

ما وارد بحث‌های مبهم در مورد سبک بازی نخواهیم شد. نکته مهم البته مثل همیشه پیروزی است. اما در ورزشی مانند فوتبال، ایده‌ها نیز مهم هستند. 

دفاعی بازی می‌کنید؟ بگذارید تیم شما بهترین دفاع را داشته باشد. آیا شما به دنبال استفاده از ضدحملات هستید؟ اجازه نده هیچکس بیشتر از تو بدود. آیا آرزوی ارائه یک فوتبال کامل دارید؟ اثباتش کن. 

انگلیس پس از ارائه نمایش‌هایی متوسط و گاه حتی ضعیف به فینال رسیده، علی‌رغم اینکه احتمالاً بااستعدادترین ترکیب را دارد.

به طور کلی، هواداران انگلیسی نمی‌خواهند ساوتگیت پس از رسیدن به دو فینال متوالی قهرمانی اروپا و حتی با قهرمانی، در جایگاه خود باقی بماند. با این حال در روزهای قبل از این رویداد بزرگ، FA (اتحادیه فوتبال انگلیس) قصد خود را برای متقاعد کردن سرمربی برای ماندن تا جام جهانی 2026 فاش کرد، اما نتیجه مقابل اسپانیا برای آینده او بسیار مهم خواهد بود

این دوگانگی فوتبال است. اگر انگلیس امشب اسپانیا را شکست دهد و برای اولین بار قهرمان اروپا شود، ساوت‌گیت در تاریخ فوتبال انگلیس سربلند خواهد شد. از میم بودن در کشور تا تبدیل شدن به یک قهرمان. 

لوئیس آراگونس، مردی که اولین سنگ بنای اسپانیایی مدرن را گذاشت و آن را به باشکوه‌ترین دوران فوتبال اسپانیا تبدیل کرد، همیشه می‌گفت: «هیچکس تیم دوم را به خاطر نمی‌آورد.»

احتمالاً سال‌ها طول خواهد کشید تا نسلی از فوتبالیست‌های سطح بالایی مانند ایکر کاسیاس، جرارد پیکه، ژاوی هرناندز، آندرس اینیستا، سرخیو راموس و... داشته باشیم. اما اسپانیای دلافوئنته یک تیم متشکل از سربازان فداکار و بااستعداد و بدون فوق ستاره است. تعادل کامل‌تر از حد انتظار بین استعداد، نفس و همبستگی. آنها با هم می‌دوند، با هم فشار می‌آورند و علاوه بر این، خوب نیز هستند، بسیار خوب و انگار همین هم کافی نبود چون جوجه‌هایی در لاروخا حالا تبدیل به اژدها شده‌اند. 

از نیکو ویلیامز و لامین یامال می‌شد انتظار یک گام رو به جلو داشت، اما این فوتبالیست‌های جنون آمیز با دریبل زدن و اعتماد به نفس و گل‌های عالی، همه تصورات را بر هم زدند. سایر کهنه سربازان نیز در سطح بسیار خوبی بوده‌اند، مانند رودری، دنی کارواخال یا آیمریک لاپورت. همچنین آنهایی که در جبهه دوم هستند، مارک کوکوریا یا فابین روئیز هم عالی هستند.

ستایش ویژه برای دنی اولمو، فوتبالیستی که احتمالاً مطابق لیاقتش، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. او بازی‌ها را روی نیمکت شروع کرد، زیرا مربی متوجه شد که تاثیرگذاری پدری مهمتر است. پس از انجام بازی‌های بزرگ به عنوان یک تعویضی، مصدومیت پدری او را تبدیل به یک استارتر کرد. او این توانایی را دارد که بهترین گلزن مسابقات باشد (او و کین سه گله‌اند)، علاوه بر این که اولمو دو پاس گل نیز داده است. اولمو یکی از برگ برنده‌های فینال خواهد بود.

مسیری تاریخی انگلیس برای رسیدن به فینال

متوسط ​​بودن انگلیس به سختی قابل توجیه است. نه تنها به خاطر کیفیت بازیکنانش، بلکه به خاطر مسیری که آنها را به فینال رسانده است. برای شروع، آنها در یک گروه ساده، همراه با اسلوونی، دانمارک و صربستان قرار گرفتند. در یک هشتم نهایی اسلواکی چیزی نمانده بود در همین ابتدا تقریبا سه شیرها را از جام ملت‌های اروپا بیرون کند، ولی گل نجات‌بخش و تماشایی جود بلینگام از درام انگلیسی جلوگیری کرد. 

و سپس سوئیس در یک چهارم نهایی؛ قهرمان این بازی بوکایو ساکا بود که در دقیقه 80 گل تساوی را زد و پنالتی‌ها حکم به صعود انگلیس دادند.

در نیمه نهایی، انگلیس در برابر اولین رقیب بزرگ خود در یورو، هلند را با گل دقیقه آخر اولی واتکینز برد، نتیجه پایانی 2-1 بود. انگلیس تیمی بدون بحث فوتبالی، وابسته به فردیت‌ها، اما مراقب، عمل‌گرا، قاطع و حماسه‌ساز نشان داده است.

مقایسه با آن طرف فینال مثل یک شوخی است. هیچ جام اروپایی با مسیری پیچیده‌تر از امسال برای اسپانیا وجود نداشته است: کرواسی، ایتالیا، آلبانی، گرجستان، آلمان، فرانسه و انگلیس. نزدیک‌ترین در یورو 2012 بود که لاروخا به قهرمانی رسید. فینال برابر ایتالیا و قبل از آن با گذر از کرواسی، ایرلند، فرانسه و پرتغال. 

 

 

 

منبع: ورزش سه
کدخبر: ۵۶۲۸۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر