کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۰۴
تاریخ خبر:

مربیان اسپانیایی با فوتبال ایران نمی‌سازند؛ از پاکو خمز تا ایگناسیو مارتینس

مربیان اسپانیایی با فوتبال ایران نمی‌سازند؛ از پاکو خمز تا ایگناسیو مارتینس

برخلاف مربیان کروات که موفقیت‌های قابل‌توجهی در فوتبال ایران داشته‌اند، مربیان اسپانیایی هرگز در ایران نتیجه نگرفته‌اند

هفت صبح| لیگ‌برتر فوتبال ایران در طول سالیان گذشته میزبان سرمربیان خارجی بوده و نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد که شمار سرمربیان ناموفق نسبت به سرمربیان موفق، بیشتر است. نکته جالب‌توجه در طول 2 فصل اخیر، استخدام سریالی سرمربیان اسپانیایی در فوتبال ایران است که حالا به تازگی مسئولان باشگاه پرسپولیس هم به سراغ جذب سرمربی با ملیت این کشور رفته‌اند و با خوان کارلوس گاریدو به توافق رسیده‌اند تا گاریدو در فصل آتی سکاندار سرخ‌پوشان پایتخت باشد.

 

گاریدو با وجود آنکه با مدیران باشگاه پرسپولیس به توافق رسیده، هنوز به تهران سفر نکرده و در طول 72 ساعت اخیر، موضوع مجوز کار او مورد بحث واقع شده بود. نکته مهم آنکه شورای برون‌مرزی وزارت ورزش‌وجوانان هنوز رسماً مجوز کاری خوان کارلوس گاریدو را صادر نکرده اما روز سه‌شنبه، رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس در مصاحبه‌ای با رد شایعات مطرح‌شده توضیحاتی داد که منعی برای فعالیت گاریدو در فوتبال ایران نیست و به‌زودی هم مجوز کارش صادر می‌شود و هم به تهران سفر می‌کند.

 

خوان کارلوس گاریدو در شرایطی قرار است به تهران سفر کند که فعلاً او در بین سرمربیان حاضر در لیگ‌برتر فوتبال ایران، تنها سرمربی اسپانیایی شاغل در رقابت‌های باشگاهی ایران محسوب می‌شود. چندی پیش از استخدام گاریدو، پاکو خمز آخرین سرمربی اسپانیایی‌ای بود که در فوتبال ایران فعالیت داشت و در میان سرمربیان اسپانیایی که به ایران سفر کرده‌اند، او بیشترین تجربه حضور روی نیمکت یک تیم را در لیگ‌برتر ایران دارد که خمس نتوانست انتظارات را برآورده کند.

 

پرنوسان مثل خمز

سرمربی اسپانیایی و سابق تراکتور تبریز که در نقش جانشین قربان بردیف روی نیمکت سرخ‌پوشان تبریزی حضور یافت، در 43 مسابقه در لیگ‌برتر و جام حذفی روی نیمکت تراکتور حضور پیدا کرد که 23 پیروزی، 8 تساوی و 12 باخت در کارنامه خمز دیده می‌شود و تراکتور همراه او نه در لیگ برتر و نه در جام حذفی موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد.

 

نکته مهم آنکه او یک‌بار هم روی نیمکت تراکتور در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا حضور یافت که با پذیرش شکست برابر شارجه نتوانست سرخ‌پوشان را به مرحله گروهی رقابت‌ها برساند. در کارنامه او علیرغم چند نتیجه خوب، شکست‌هایی تقریبا همیشگی مقابل مدعیان و چند باخت پرگل مثل شکست 7 بر یک برابر استقلال و حتی باخت خانگی 4 بر یک مقابل ذوب‌آهن هم دیده می‌شود. هواداران تراکتور، بعد از شروع نسبتا خوب او در تیم‌شان، امیدوار بودند طلسم ناکامی مربیان خارجی در این تیم شکسته شود اما خمز هم نتوانست انتظارات را برآورده کند و در نهایت قبل از پایان فصل از تراکتور رفت.

 

ناموفق مانند ایگناسیو

خوان ایگناسیو مارتینس در طول فصل اخیر که فولاد بارها تغییر و تحولات در کادرفنی‌اش داشت، در 12 مسابقه در لیگ برتر و جام حذفی روی نیمکت قرمزپوشان اهوازی حضور یافت. با وجود آنکه ایگناسیو در 2 بازی ابتدایی حضورش روی نیمکت فولاد موفق به کسب 2 برد پیاپی شد اما در ادامه، شرایط کاملاً تغییر کرد و در مجموع 12 مسابقه، تنها 4 برد در کارنامه سرمربی سابق فولاد دیده می‌شود و او 5 بار طعم شکست را در فوتبال باشگاهی ایران چشید و 3 بار هم به نتیجه تساوی رضایت داد. او سابقه هدایت چند تیم لالیگایی مثل رئال زاراگوزا، آلمریا، رئال وایادولید، لوانته و ... را در کارنامه داشت و انتظار می‌رفت به فولاد کمک کند اما نتایجش کاملا ناامیدکننده بود و خیلی زود از این تیم رفت.

 

آلکاراس و کارلوس، ناامیدکننده‌ترین‌ها

نساجی در فصلی که گذشت در مقطعی کوتاه، به سراغ استخدام سرمربی خارجی رفت و لوکاس آلکاراس جانشین مهدی رحمتی شد. آلکاراس فقط 4 مسابقه روی نیمکت نساجی نشست و پذیرش 3 باخت و کسب تنها یک تساوی و دریافت 6 گل باعث شد تا خیلی زود با شعارهای تند هواداران قائمشهری، پرونده این سرمربی اسپانیایی در فوتبال ایران بسته شود.

 

او هم روی نیمکت چند تیم متوسط و پایین جدولی لالیگا نشسته بود و به نظر می‌رسید سطحش از فوتبال ایران بالاتر باشد اما نتایج ضعیف در شروع، اجازه ادامه کار را به او نداد. پیش از انتخاب رحمتی به عنوان سرمربی جدید نساجی هم در فصل 02-1401، مدیران باشگاه قائمشهری به سراغ استخدام کارلوس هرناندس که این سرمربی جوان و جویای‌نام اسپانیایی هم در 7 مسابقه تنها یک برد به‌دست آورد و 4 شکست و 2 تساوی در کارنامه‌اش دیده می‌شود.

 

گاریدو امیدوار به جبران ‌مافات!

پاکو خمز، خوان ایگناسیو مارتینس و لوکاس آلکاراس بعد از پایان حضورشان در فوتبال ایران، فعلاً هدایت تیم جدیدی را برعهده نگرفته‌اند و جزو سرمربیان بدون تیم محسوب می‌شوند. با توجه به کارنامه پرنوسان و البته ناموفق سرمربیان اسپانیایی در فوتبال ایران، باید دید خوان کارلوس گاریدو در نقش سرمربی پرسپولیس چه عملکردی از خود به جای می‌گذارد و آیا می‌تواند خاطرات تلخ حضور سرمربیان اسپانیایی در فوتبال ایران را به‌دست فراموشی بسپارد یا خیر. اما واقعیت این است که کارنامه او شباهت زیادی به مربیان اسپانیایی ناکام لیگ برتر ایران دارد و این نگران‌کننده است.

 

کدخبر: ۵۶۲۲۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر