کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۸۶۲
تاریخ خبر:

کمپانیِ جدید بایرن!

کمپانیِ جدید بایرن!

سرمربی جدید باواریایی‌ها کیست؟

هفت صبح| بله، درست شنیده‌اید و به زودی خبر آن هم رسمی می‌شود: نام سرمربی جدید بایرن مونیخ «ونسان کمپانی» است! مرد سیه‌چرده 38 ساله‌ای با اصلیت کنگویی که در بلژیک معروف شد و به انگلیس رفت؛ حال قرار است او وارث تاج و تخت از دست رفته باواریایی‌ها شود تا این تیم را به فصل‌های بی‌رقیب خود در بوندس‌لیگای نه چندان رقابتی سرزمین ژرمن‌ها بازگرداند. هدفی که باور آن با مربی بلژیکی کمی سخت به نظر می‌رسد؛ او که از تیم سقوط‌ کرده برنلی قدم به مونیخ می‌گذارد تا ناجی تیمی باشد که با توخل به جایی نرسید.

 

 

کمپانیِ آلمانی

 

در جمع مدیران بایرن، آلمانی صحبت کردن سرمربی تیم یک اصل است. البته تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد؛ چون کمپانی در فاصله سال‌های 2006 تا 2008 در هامبورگ توپ زده و به زبان آلمانی تسلط دارد. او استعداد زیادی در فراگیری زبان دارد و به‌راحتی به زبان‌های فرانسه، هلندی، آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی و اسپانیایی صحبت می‌کند. کمپانی فوق‌لیسانس مدیریت از مدرسه عالی بازرگانی منچستر هم دارد و در مجموع فردی تحصیلکرده با کاریزمای بالای رهبری در سیستم‌های ورزشی و اقتصادی است. پس او از نظر شخصی ویژگی سرمربیگری بایرن را دارد؛ هر چند خیلی‌ها نسبت به این قضیه تردید دارند که معروف‌ترین این افراد اولی هوینس است؛ جایی که خبرنگاران از او درباره استخدام این مرد بلژیکی سوال می‌کنند و هوینس به طعنه می‌گوید: «خیلی ممنون از پیشنهاد شما، ولی ما دلیخت و دایر را داریم!»

 

 

چالشِ کمپانی

 

ونسان کمپانی 11 سال در منچسترسیتی بازی کرده و دستاوردهای شخصی و تیمی زیادی به‌دست آورده است؛ از جمله نشان بهترین بازیکن فصل لیگ برتر انگلیس در سال 2012 و ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر در سال 2022 که نشان از تفاوت‌های این مدافع میانی سابق آبی‌آسمانی‌های شهر منچستر با خیلی‌ها دارد؛ اما همه این ویژگی‌ها باعث نشده که نسبت به ایده استخدام کمپانی توسط مکس ابرل ابراز تردید نکنیم. آیا این مربی بلژیکی توان مدیریت رختکن پُرستاره تیم جدیدش را دارد؟ آیا اصلاً در این موقعیت قرار گرفته تا بتوان قضاوت درستی از توانایی‌های او در رهبری یک تیم بزرگ داشت؟

 

مکس ابرل که پیش‌تر مدیر ورزشی لایپزیش بوده، در این تیم کم‌سابقه سال‌های اخیر بوندس‌لیگا دستاوردهای بزرگی داشته، اما قضیه بایرن متفاوت است و تجربه سرمربی شرط لازم برای اهداف دور و نزدیک تیم برآورد می‌شود.

 

 

کمپانیِ فصیح

 

دوباره به نگاه خوشبینانه قبلی برگردیم؛ جایی که این تغییر باید لزوماً نزد باواریایی‌ها اتفاق می‌افتاد. بایرن نیاز به هوای تازه‌ای دارد و باید الگوهای قبلی را کنار بگذارد؛ از چند یار قدیمی بگذرد و با فکری جدید به رقابت با تیم‌های رقیب بپردازد؛ کاری که در لورکوزن جواب داده تا سرمشقی برای دیگران شود. حال انتصاب ونسان کمپانی با دید مثبت می‌تواند قدم اولیه استراتژی جدید بایرن باشد؛ با تاکید دوباره که او ویژگی شخصی و شاید فنی لازم را برای رهبری مونیخی‌ها دارد. به این مدافع سابق 38 ساله عناوینی چون فصیح Eloquent داده‌اند که نشان از توان ذهنی و کاریزمای او دارد؛ کمپانی با دانش و سخنران خوبی است و رابطه خوبی هم با رسانه‌ها برقرار می‌کند. او سفیر فیفا در آموزش و مسکن امن برای کودکان آفریقایی که در فقر زندگی می‌کنند نیز هست.

 

حال کمپانی قدم به تیمی می‌گذارد که 33 عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا، 20 جام حذفی، 6 قهرمانی اروپا و 2 جام جهانی باشگاه‌ها را کسب کرده و قرارداد سه‌ساله او نشان از صبر مدیریتی در این دوره گذار دارد تا سرمربی بلژیکی قدرت تیم را بازیابی کند و بایرن را به افتخارات گذشته نزدیک کند.

 

 

بایرنِ کمپانی

 

کمپانی احتمالاً این روزها مشغول بررسی نفرات موجود و تهیه فهرست بازیکنان مورد نظرش است. او باید چند بازیکن را کنار بگذارد تا فرصت بازسازی بایرن را پیدا کند؛ نفراتی چون مولر، گورتسکا، گنبری، کومن، اوپامکانو، گوئررو، چوپوموتینگ و چند یار کم‌اثر دیگر مثل اولرایش، زاراگوزا، بوناسار و... ضمن این که او باید تیمش را روی محور فعلی نویر، دلیخت، کیمیش، موزیالا، پاولوویچ، سانه و هری کین ببندد و طبعاً به چند بازیکن جدید هم نیاز خواهد داشت؛ یک خرید رویایی مثل فلورین ویرتز، بازگرداندن استانیسیچ از لورکوزن یا جذب نفراتی نظیر تئو هرناندز و نیکو ویلیامز که احتمال خرید آنها می‌رود.

 

سرمربی بلژیکی به سیستم 1-3-2-4 علاقه دارد؛ پس کیمیش نیاز به یک هافبک همراه دارد که لایمر یا گورتسکا شانس بازی ثابت پیدا می‌کنند. جذب هرناندز هم به معنای خداحافظی با دیویس کانادایی است که دوست دارد در رئال مادرید بازی کند. در دو بال کناری هم اگر گنبری و کومن جدا شوند، کمپانی نیاز به جذب بازیکنانی در کلاس جهانی دارد؛ نه بازیکنی مثل برایان زاراگوزا که فقط یک بازی خوب در لاس‌پالماس از او سراغ داریم. حفظ اریک دایر که کمپانی شناخت خوبی از او دارد و نقش‌آفرینی بیشتر دلیخت زیر نظر مربی بلژیکی، زنجیره دفاعی بایرن را محکم خواهد ساخت و کیم مین جائه هم ذخیره خوبی برای آنها خواهد بود. درخشش پاولوویچ صرب‌تبار در مرکز میدان که به تیم ملی آلمان هم دعوت شده، در کنار بازی همیشه درخشان جمال موزیالا در پست مهاجم سایه و سرعت ویرانگر لروی سانه، ابزارهای مهم سرمربی جدید بایرن است؛ اما این تیم در این پست‌ها نیاز به نفرات جایگزین خوب دارد که شاید یکی از آنها ماتیاس تل باشد؛ مهاجمی که به سبک بردلی بارکولا پاری‌سن‌ژرمن بازی می‌کند و شاید زیر نظر کمپانی، فرصت بیشتری برای بازی و درخشش پیدا کند.

 

کدخبر: ۵۵۹۸۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر