کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۳۷۵
تاریخ خبر:

این یازده متر فاصله نحس

این یازده متر فاصله نحس

مهمترین پنالتی‌های از دست رفته فوتبال ایران به بهانه ناکامی امیری در پنالتی زدن مقابل آلومینیوم

هفت صبح| خراب شدن پنالتی وحید امیری مقابل آلومینیوم اراک که منجر به حذف این تیم از جام حذفی شد، فوتبالی‌ها را به یاد پنالتی از دست رفته او در برابر عراق در جام ملت‌های آسیای 2015 انداخت.

 

به همین بهانه مهم‌ترین پنالتی‌های از دست رفته فوتبال ایران در یکی دو دهه اخیر را مرور می‌کنیم.

  

دایی و خاکپور و یزدانی، مقابل عربستان

 

بعد از یک شروع بد و باخت مقابل عراق در مرحله گروهی، تیم ملی ناگهان پوست انداخت‌ و تایلند را 3 بر یک و عربستان را 3 بر صفر برده بود. در مرحله یک‌چهارم نهایی هم کره‌جنوبی را با نتیجه وحشتناک 6 بر 2 تحقیر کرده بود. شاگردان محمد مایلی‌کهن در نیمه‌نهایی یک بار دیگر مقابل عربستان قرار گرفتند و با وجود ارائه یک بازی برتر نتوانستند در جریان بازی به گل برسند و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. پنالتی اول ما را علی دایی زد که ستاره ایران در آن تورنمنت بود. همه منتظر بودند که او به راحتی این پنالتی را گل کند اما ضربه او با برخورد به تیر دروازه به بیرون رفت و چهره بهت‌زده او، تبدیل به آینه تمام‌نمای ایران در این بازی شد. پنالتی اول عربستان را عابدزاده مهار کرد اما بعد از گل شدن ضربه پیروانی، این داریوش یزدانی بود که پنالتی‌اش را خراب کرد. حمید استیلی هم پنالتی‌اش را گل کرد و عابدزاده یک پنالتی دیگر حریف را گرفت و بازی مساوی شد. باقری هم گل زد اما الدعایه پنالتی خاکپور را گرفت و آخرین ضربه عربستان هم گل شد و ایران از راهیابی به فینال جام ملت‌ها بازماند.

  

مهدوی‌کیا و خطیبی مقابل کره‌جنوبی

 

در جام ملت‌های آسیای 2007 با گام‌هایی لرزان به عنوان صدرنشین از گروه صعود کردیم. قلعه‌نویی به عنوان سرمربی علی دایی را کنار گذاشته بود و فهرست و ترکیب اصلی عجیبی را برای تیم ملی تدارک دیده بود. ازبکستان را به سختی با نتیجه 2 بر یک بردیم. بازی 2 بر صفر باخته مقابل چین را با تساوی 2-2 عوض کردیم و مالزی میزبان را هم با دو گل شکست دادیم. در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کره‌جنوبی قرار گرفتیم که قلعه‌نویی مدعی بود تیم چهارم جهان است اما تفاوت‌های زیادی با تیم چهارم جام‌جهانی 2002 داشت! بازی در پایان 120 دقیقه بدون گل مساوی شد و البته قبل از سوت پایان، وحید طالب‌لو که پنالتی‌گیر بود، جانشین حسن رودباریان شد.

 

فریدون زندی پنالتی اول ما را گل کرد و طالب‌لو در مهار دو پنالتی اول کره ناکام بود اما پنالتی دوم ما را مهدی مهدوی‌کیا از دست داد و تا همین امروز هم از قلعه‌نویی سرکوفت این پنالتی را می‌شنود! طالب‌لو پنالتی سوم کره را گرفت و عنایتی پنالتی‌اش را گل کرد اما رسول خطیبی ضربه‌اش را از دست داد تا ایران از مسابقات حذف شود.

  

مبعلی و گل‌محمدی مقابل چین

 

در جام ملت‌های 2004 چین، تیم پرستاره‌ای در اختیار برانکو ایوانکوویچ قرار داشت اما شروع او هم خیلی تعریفی نداشت. مرحله گروهی را با پیروزی‌ مقابل تایلند آغاز کردیم اما مقابل عمان با گل دقیقه 94 نصرتی از شکست 2 بر یک فرار کردیم. با ژاپن هم به تساوی 2-2 رسیدیم تا به عنوان تیم دوم گروه مقابل کره‌جنوبی قرار بگیریم. در یک بازی به‌یادماندنی این تیم را با نتیجه 4 بر 3 شکست دادیم و به بازی نیمه‌نهایی مقابل چین رسیدیم. با روندی که در تیم می‌دیدیم، به نظر می‌رسید می‌توانیم پیروز شویم اما اخراج ستار زارع  و محمد علوی که گل تساوی ما را زده بود، باعث شد 9‌نفره شویم و تا دقیقه 120 با یک یار کمتر مقابل میزبان بازی کنیم و کار به ضیافت پنالتی‌ها بکشد.

 

ابراهیم میرزاپور پنالتی‌گیر نشان نداده بود و باید به گل شدن پنالتی‌های‌مان امید می‌بستیم. چینی‌ها از 3 پنالتی اول، یک ضربه را خراب کردند و هر 3 پنالتی ما گل شد. اما ابتدا ایمان مبعلی پنالتی‌اش را به تیر زد تا بازی مساوی شود و سپس یحیی گل‌محمدی آن پنالتی چیپ عجیب را زد که گل نشد و از رسیدن به فینال محروم ماندیم.

  

امیری و حاج‌صفی مقابل عراق

 

در جام ملت‌های آسیای 2015 شروع قدرتمندانه‌ای داشتیم. هر 3 بازی مرحله گروهی را مقابل بحرین، قطر و امارات با پیروزی پشت سر گذاشتیم، بدون اینکه حتی یک گل بخوریم. در مرحله یک‌چهارم نهایی باید مقابل عراق قرار می‌گرفتیم. خیلی زود گل اول را زدیم اما چند دقیقه بعد گل مساوی را خوردیم و قبل از سوت پایان نیمه اول مهرداد پولادی اخراج شد! با اینکه گل دوم را زدیم اما گل مساوی را خوردیم و بازی به وقت‌های اضافه رفت. گل سوم را هم خوردیم اما در آخرین دقیقه و با وجود 10 نفره بودن گل مساوی را به هر زحمتی که بود زدیم تا بازی به ضیافت پنالتی‌ها برسد.

 

اولین پنالتی ما را احسان حاج‌صفی به بیرون زد اما خراب شدن پنالتی اول عراق ما را به ادامه رقابت امیدوار کرد. 6 پنالتی بعدی ما و عراق هم گل شد و پنالتی هشتم به وحید امیری رسید. او با اینکه دروازه‌بان حریف را فریب داد اما ضربه‌اش به پایه تیر عمودی خورد و گل نشد و عراقی‌ها آخرین ضربه‌شان را گل کردند تا این بار با هدایت کارلوس کی‌روش و قبل از رسیدن به مرحله نیمه نهایی حذف شویم.

 

کدخبر: ۵۵۷۳۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر