کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۳۲۸
تاریخ خبر:

ازدواج پرماجرای آقای ژوزه

ازدواج پرماجرای آقای ژوزه

نگاهی به زاویه دید متفاوت رسانه‌ها درباره مسلمان شدن سرمربی سپاهان

هفت صبح| «بله مدتی قبل، با افتخار دینم را تغییر دادم‌»؛ با همین یک جمله که از دهان سرمربی سرشناس  تیم سپاهان بیرون آمد همه بازی‌های مهمی که جمعه برگزار شده بود به حاشیه رفت. هم رویارویی سپاهان مقابل استقلال ملاثانی و حتی شکست پرسپولیس در دیدار با آلومینیوم اراک. کنجکاوی فوتبالی‌ها و غیرفوتبالی‌ها درباره ازدواج آقای پرتغالی تا یک روز بعد ادامه یابد. از آن جالب‌تر نحوه مواجهه وب سایت‌های خبری با این موضوع بود. برخی روآوردن او به اسلام را برجسته کرده بودند و برخی دیگر مرکز ثقل خبر را روی ازدواج ژوزه مورایس با یک زن ایرانی گذاشتند.

 

 

مشاور مذهبی انگلیسی زبان مورایس

 

دو خبرگزاری اصولگرا بیشتر روی مسلمان شدن مورایس متمرکز شده و گزارش خود را از خاطره  تصادف شدید و سپس به کما رفتن او شروع کرده‌اند. طوری که بنا برگزارش این خبرگزاری‌ها ، نوع نگاه ژوزه بعد از به هوش آمدن تغییر می‌کند و احتمالا همین زمینه‌ای می‌شود برای مسلمان شدنش. این دو خبرگزاری نوشته‌اند که دو ماه قبل او به باشگاه سپاهان می‌رود و می‌گوید که قصد دارد مسلمان شود و این کار را در محضر یکی از علما انجام می‌دهد. در پایان حتی نوشته شده که او یک مشاور مذهبی هم داشته که زبان انگلیسی بلد است و پاسخگوی سوال‌‍‌هایش درباره مبانی اعتقادی تشیع بوده. یکی از این خبرگزاری‌ها گرویدن او به اسلام را روایت کرده و دیگری روی شیعه شدنش تاکید داشته.

 

 

شهادتین مرد طلایی اصفهان

 

وبسایت متعلق به شهرداری تهران که آن هم یک رسانه اصولگرا محسوب می‌شود بخش دیگری از جزئیات را اینطور از نگاه خود روایت کرده: آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و می‌گوید: «من می‌خواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟» به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است.

 

این را اینجا داشته باشید تا برویم سراغ یک وب سایت خبری که از نظر سیاسی در میانه طیف قرار دارد. در این خبرگزاری فارغ از اینکه چه حادثه‌ای مرد پرتغالی را مسلمان کرده، فقط به ادامه نشست خبری پرداخته. بعد از این سوال حاشیه‌‌دار خبرنگار اهوازی، با این که مورایس گفته بود « مسئله شخصی من از مسائل حرفه‌ای‌ام جداست و این یک موضوع خصوصی است» یک سوال دیگر هم از این مربی می‌شود که بحث ازدواج او را پیش می‌کشد. همان موضوعی که خیلی وقت است او را در مظان اتهام قرارداده.

 

از مورایس سوال می‌شود که آیا ازدواج شما در ایران روی افت سپاهان و روند نزولی تیمتان تاثیر داشته است؟ و مورایس جواب می‌دهد: «بازهم وارد زندگی شخصی من شدید. من مربی حرفه‌ای هستم و اتفاقا وقتی کسی که تشکیل خانواده می‌دهد و حرفه‌ای است، مسئولیتش بیشتر می‌شود. این موضوع تاثیری نداشته است.» از آن طرف یک سایت فوتبالی هم با تیتر «اتفاقی که مورایس را به اسلام مشرف کرد» از این خبر استقبال کرده و همزمان با جزئیات بیشتری در متن خبر به ماجرای ازدواج او در کنار مسلمان شدن هم پرداخته.

 

 

ماجرای همسر ایرانی و حملات

 

از خیلی وقت پیش تصاویر مرد پرتغالی و این زن ایرانی به نام شیدا مقصودلو در شبکه‌های اجتماعی دیده شده بود. این دو نفر در تئاتر یا در کنسرت علیرضا قربانی همراه هم دیده شده بودند.

 

بیست و پنجم بهمن ماه شیدا مقصودلو، استوری در اینستاگرام گذاشته بود که در آن نشان می‌داد به مناسبت روز عشق یک خرس عروسک بزرگ سفیدی هدیه گرفته.

 

از آن طرف ژوزه که روحیه شوخ طبعی دارد و در نشست خبری یکی از بازی‌ها طنازانه خطاب به خبرنگاری که خودش را  رادمهر معرفی می کند  می گوید :  «رادمهر؟ شادمهر...بلیت برای کنسرت شادمهر پیدا نمیشه »  کمی قبل‌تر یک ویدئو از گیتار زدنش منتشر شد که در حال نواختن آهنگ معروف لس‌آنجلسی « حالا وای وای» بود.

 

او به موسیقی ایرانی خیلی علاقه نشان می‌داد و پست‌های غیر رسمی در اینستاگرامش آپلود می‌کرد که نشان می‌‌‌‍‌داد در این میان یک نفر هست که او را به خوبی با عناصر فرهنگی کشور آشنا کرده. مثلا یک بار ویدئویی از رکاب زدن دوچرخه کنار زاینده رود و روی سی‌و سه پل منتشر کرده بود که پس‌‍‌‌زمینه آن آهنگ شجریان پخش می‌شد. ژوزه روز جمعه گفت که قرار بود که این خبر را آخر فصل بدهد اما ادامه داد : «حالا امروز یکی از شما هستم. حتی یکی از خانواده‌های شما.»

 

 

همیشه هم پای یک زن در میان نیست

 

زمانی که ژوزه مورایس به اصفهان آمد، بسیاری از اصفهانی‌ها از او استقبال کردند. همه چیز طبق مذاق آنها داشت پیش می‌رفت که کم کم شرایط سپاهان تغییر کرد و از صدر جدول لیگ خارج شد. از همان روز که طرفداران پی بردند سرمربی تیم محبوبشان با زنی ایرانی آشنا شده، همه شکست‌ها را به گردن او انداختند و گاه به طرز زننده‌ای از روی سکوهای تماشاچی این موضوع را فریاد می‌زدند. ولی چه کسی می‌تواند با قطعیت بگوید که حتما قصه یک آشنایی منجر به افت سپاهان شده! چه بسا بعد از استعفای ژوزه و نپذیرفتن این استعفا گفته می‌شد که شیوا مقصودلو تاثیر زیادی در نگه داشتن او در زمین داشته. شیدا مقصودلو کیست؟ او را به حرفه‌اش یعنی بازیگری می‌شناسند. در فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی نقش منشی خانم رادمهر(مدیر ان‌جی‌او) را داشته و قبل از فیلم قهرمان هم در چند نمایش روی صحنه حاضر شده. او متولد سال 1376 و تقریبا 30 سال کوچکتر از مورایس است.

 

بههرحال دوسال اقامت مورایس در اصفهان کمک چندانی به تیم سپاهان نکرد و آنها سال قبل ناباورانه دوم شدند و امسال هم حداکثر به جایگاه سوم برسند هرچند در جام حذفی در حال حاضر مهم تریم مدعی محسوب می شوند. اما هرچه بود آقای مورایس که یک کاتولیک پرتغالی بود،‌در اصفهان هم آواز خواند ، هم زن جوان زیبا گرفت و هم شیعه شد .

 

 

شرایط ازدواج خارجی با ایرانی

 

طبق قانون زن مسلمان نباید با مرد غیر مسلمان ازدواج کند. وقتی یک ایرانی و یک خارجی تصمیم به ازدواج می‌گیرند، باید فرد خارجی شهادتین بخواند و دینش را تغییر دهد. آنها برخلاف ایرانی‌ها دیگر دفتر ثبت ازدواج نمی‌روند. به جایش مدارک خود را به اداره اتباع وزارت امور خارجه می‌برند. گاهی همانجا یک روحانی نشسته و با یک شهادتین فرد را مسلمان می‌کند. گاهی هم کسی نیست و مرد یا زن خارجی باید صادقانه جواب دهد که دینش را تغییر داده یا نه. یعنی مدرک خاصی برای این کار از او گرفته نمی‌شود. آنها با این کار از وزارت امور خارجه یک پروانه زناشویی دریافت می‌کنند.

 

به جز مدارک هویتی، عدم سوءپیشینه و مدارک آزمایشگاه نیاز به کاری دیگر یا برگه و پرونده‌ای دیگر وجود ندارد. این را هم اضافه کنیم که قانون درباره ازدواج مرد ایرانی با زن غیر مسلمان چیزی نگفته ولی حکم آن در شرع این است که مرد ایرانی فقط اجازه ازدواج موقت با زن خارجی اهل کتاب (یعنی زن مسیحی یا یهودی) خواهد داشت و اگرچه ازدواج با زن ایرانی مشکلی ندارد اما نمی‌توان با مرد ایرانی ازدواج دائم کرد.

 

 

کدخبر: ۵۵۷۳۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر