کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۴۶۶
تاریخ خبر:

۲۰ گل برتر‌ تاریخ فوتبال ملی ایران در ۵۶ سال گذشته

۲۰ گل برتر‌ تاریخ فوتبال ملی ایران  در ۵۶ سال گذشته

وقتی توماژوفسکی مات شد

هفت صبح| این گزارش مرور دارد بر ۲۰ گل برتر تاریخ فوتبال ملی ایران که در ۵۶ سال گذشته به ثمر رسیدند.

 

وقتی حسن روشن دروازه‌بان لهستان را غافلگیر کرد

1- گل حسن روشن به لهستان در المپیک مونترآل. ایران مقابل لهستان کار سختی در پیش داشت. لهستان دوسال قبل به مقام سوم جهان رسیده بود و با تمام ستارگان مشهور آن دوران یعنی لاتو و دینا و ژارماخ و توماژوفسکی مقابل شاگردان عموما جوان حشمت مهاجرانی ایستاده بود. گل ایران توسط علی پروین را لهستانی‌ها با سه گل که عموما حاصل اشتباهات مرحوم حجازی هم بود پاسخ دادند و در اواخر بازی توپی پشت هجده قدم به حسن روشن رسید و او پس از یک کنترل و حرکت اریب به سمت محوطه جریمه با یک شوت کات دار و غافلگیر کننده بیرون پا دروازه توماژوفسکی را گشود. بسیار شبیه گلی که رونالدینیو از پشت هجده قدم و با لباس بارسا وارد دروازه پیتر چک دروازه‌بان چلسی کرده بود.

 

گل مهدوی‌کیای ۱۹ ساله برابر چین

 

2- مهدی مهدوی کیا به عنوان پیستون راست در ترکیب تیم ملی قرار گرفته است‌. در نوزده سالگی. ایران نیمه اول را دو بر یک واگذار کرده اما در نیمه دوم مهدوی کیا توپی را در همان سمت راست کنترل می‌کند و با کمی حرکت به سمت مرکز از فاصله‌ای بعید شوتی شگفت‌انگیز را راهی دروازه چینی‌ها می‌کند و یک گل خارق‌العاده را به ثمر می‌رساند.

 

پرویز قلیچ‌خانی و دروازه اسرائیل

 

3- گل پرویز قلیچ خانی به اسرائیل. در فینال جام ملت‌های آسیا در تهران و در حالیکه بازی جنجالی ایران و اسرائیل با تساوی یک بر یک در حال اتمام است، قلیچ خانی که درآن سال یک جوان  23 ساله بود توپی را پشت هجده قدم کنترل می‌کند و پس از چند گام سریع با شوتی فوق‌العاده سقف دروازه اسرائیل را هدف می‌گیرد.

 

شوت ۳۵ متری کریم باقری 

 

4- کریم باقری در جام ملت‌های آسیا در سال 2000 از یک فاصله بسیار بعید  که سی و پنج متر برآورد می‌شود با شوتی فوق‌العاده سنگین دروازه کره جنوبی را گشود. افسوس که در دقیقه پایانی روی اشتباه علی دایی، ‌این گل تلافی شد و در نهایت ایران نتوانست به نیمه نهایی راه پیدا کند.

 

علی دایی و استیصال کره‌جنوبی

 

5- در میان چهار گلی که علی دایی در جام ملت‌های 1996 وارد دروازه کره جنوبی کرد مطمئنا یکی از گل‌ها رنگ و بوی دیگری دارد. توپی از سمت راست برایش فرستاده می‌شود. با پای چپ و در پشت هجده قدم کنترل می‌کند و ناگهان با پای راست یک شوت سنگین و زیبا را راهی دروازه کره جنوبی می‌کند و دروازه‌بان حریف فرصت تکان خوردن پیدا نمی‌کند.

 

گل خاطره‌انگیز وحید هاشمیان به کره‌جنوبی

 

6- گل وحید هاشمیان به کره جنوبی در سال 2006. وقتی که از حریف یک بر صفر عقب هستیم و هاشمیان با اشتباه مدافع حریف توپی را پشت هجده قدم به دست می‌آورد و در حالیکه پشت به دروازه حریف دارد با چرخشی عالی و یک چیپ زیبا گلی خاطره برانگیز را وارد دروازه حریف می‌کند .

 

درخشش سردار آزمون جوان

 

7- ایران و قطر در جام ملت‌های آسیا در سال 2014. اشکان دژآگه توپی را از سمت راست به داخل هجده قدم می‌برد و سردار آزمون بسیار جوان در حالیکه از سوی دفاع حریف در فشار است و پشت به دروازه دارد در حین کنترل توپ یک چرخش بی‌نظیر هم انجام می‌دهد و با مهارت توپ را در مواجهه با دروازه‌بان  وارد دروازه می‌سازد.

 

کار تیمی و برد ژاپن

8- ایران و ژاپن در بازی‌های آسیایی پکن. یک همکاری تیمی عالی از سمت راست بین پیوس و  نامجو مطلق در نهایت توپ را به شاهرخ بیانی می‌رساند و سانتر زیبای این یکی را صمد مرفاوی با ظرافت و دقت وارد دروازه حریف می‌کند. ایران یک - ژاپن صفر.

گل ماندگار سیروس قایقران به تایلند

9- ایران و تایلند در مقدماتی جام جهانی در سال 1988. تیم تحت هدایت پرویز دهداری. محمد حسن انصاری‌فرد از سمت چپ مدافعان حریف را درو می‌کند وتوپ را به سمت بیرون هجده قدم می‌فرستد. قایقران از راه می‌رسد و باشوتی سرضرب و دیدنی گلی زیبا را به ثمر می‌رساند. این بازی را سه بر صفر می‌بریم.

 

ضربه ایستگاهی ناصر محمد خانی

 

10- جام ملت‌های آسیا در سال 1984. پشت دروازه  چین یک ضربه کاشته شکل می‌گیرد. ناصر محمدخانی پشت توپ قرار می‌گیرد و با ضربه‌ای موذی و فنی گلی بسیار زیبا را به ثمر می‌رساند‌. این بازی را ایران دو بر صفر از حریف می‌برد‌. ناصر محمدخانی یک کاشته بسیار زیبا را هم در مرحله انتخابی وارد دروازه اندونزی کرده بود.

 

خاطره‌سازی غزال تیزپا برابر عربستان

 

11- جام ملت‌های آسیا در سال 1996. ایران و عربستان. در مرحله مقدماتی. خداداد عزیزی توپی را داخل هجده قدم حریف پیدا می‌کند و با دو سه حرکت زیبا دو مدافع سعودی‌ها را به هم می‌پیچاند و یک گل انفرادی درخشان به ثمر می‌رساند.

 

جام جهانی، روزبه چشمی و دروازه ولز

 

12- ایران و ولز در جام جهانی 2023 . بازی قفل شده است و بدون گل در جریان است که روزبه چشمی توپ سرگردانی را دقیقه 91 پشت هجده قدم به دست می‌آورد و با کمی پیشروی با یک شوت زمینی حیرت‌انگیز طلسم دروازه ولزی‌ها را می‌شکند.

 

گل شاهرخ بیانی به کره شمالی 

 

13- ایران و کره شمالی در سال 1990. بازی با نتیجه یک بر یک در جریان است که شاهرخ بیانی با شوتی زیبا از پشت هجده قدم کلی به یاد ماندنی را به ثمر می‌رساند. ایران دو – کره شمالی یک.

 

برد استرالیا با گل قلیچ‌خانی  

 

14- ایران و استرالیا در بازی برگشت مرحله انتخابی جام جهانی 1974. بازی یک بر صفر به سود ایران است. برای پیدا کردن شانس صعود نیاز به سه گل داریم که پرویز قلیچ خانی با شوتی بسیار زیبا از فاصله سی‌متری دروازه‌بان استرالیا را مات می‌کند. دقیقه سی: ‌ایران دو استرالیا صفر. دیگر گلی نمی‌زنیم و بازی با همین نتیجه تمام می‌شود.

 

شیرجه معروف علی دایی

 

15- بازی رده بندی ایران و کویت در جام ملت‌های آسیا در سال 1996. سانتر تند و تیز و کم ارتفاع میناوند و شیرجه خطرناک و جسورانه علی دایی  و ثبت یک گل فوق‌العاده جذاب.

 

قوچان‌نژاد و گل صعود به جام جهانی

16- ایران و کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی 2014. در بوسان کره. قوچان‌نژاد توپ سرگردانی را از مدافع کاهل و مغرور حریف می‌رباید و با فراری زیبا و ضربه‌ای قوس‌دار ایران را به یک پیروزی حیاتی رهنمون می‌سازد. سلام بر جام جهانی.

 

قهرمانی با ضربه کات‌دار علی پروین

17- ایران و کویت در فینال جام ملت‌های آسیا در سال 1976. بازی گره خورده است و حریف در ورزشگاه صدهزار نفری دندان گردی می‌کند. یک ضربه کاشته پشت هجده قدم و ضربه کات دار علی پروین و گلی که سند قهرمانی ایران را امضا می‌کند.

 

آزمون و یکبار دیگر قطر 

 

18-  سردارآزمون گل‌های زیبایش را برای قطری‌ها در نظر می‌گیرد. در دقیقه دوم بازی نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا در سال 2024،‌ در یک فعل و انفعال، ‌آزمون با حرکتی نیمه آکروباتیک توپ را با یک شبه قیچی به گوشه دروازه قطر می‌فرستد و حیف که این گل در انتهای بازی پرپر می‌شود.

دایی و یک گل ماندگار دیگر 

 

19- ایران و عراق مقدماتی جام جهانی 2002 در بغداد. بازی یک بر یک در جریان است که علی دایی توپی را در گوشه هجده قدم به دست می‌آورد و در حالیکه به شدت تحت فشار مدافع حریف است با استفاده از قدرت بدنی خود او را دور می‌زند و با یکی ازآن بغل پاهای مشهورش ایران را برنده این بازی بزرگ می‌سازد.

فنونی‌زاده و دروازه عربستان 

20- گل بسیار زیبای مهدی فنونی‌زاده با شوتی غیرقابل مهار به عربستان سعودی در انتخابی جام جهانی 1994.

 

چند گل زیبای دیگر

 

 کاشته رامین رضاییان به هنگ کنگ در آبان 1402 ،‌ گل‌های علی دایی در مقدماتی جام جهانی در دوبازی رفت و برگشت به عربستان. گل بهتاش فریبا در آخرین بازی مقدماتی جام جهانی به کویت در پاییز 1356. گل حسن روشن به عراق در جام ملت‌های آسیا در سال 1355. گل جواد نکونام روی یک ضربه کاشته دیدنی به کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی 2010 ،‌ضربه سر حمید استیلی به آمریکا در جام جهانی 1998،‌گل علیرضا جهانبخش به قطر در تهران در مقدماتی جام جهانی 2018، گل احسان حاج صفی به بحرین در جام ملت‌های 2015،‌گل فرشاد پیوس به بنگلادش در بازی‌های آسیایی 1986 ،‌گل فرشاد پیوس به کره شمالی در جام ملت‌های آسیا در سال 1992.

 

گل های برتر تاریخ فوتبال ایران

و گل حسن روشن به پرو در جام جهانی 1978(عکس)

 

کدخبر: ۵۵۵۴۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر