کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۶۰
تاریخ خبر:

همکاری با غول‌ها

همکاری با غول‌ها

درباره چند بازیکن ایرانی که به شکلی عجیب با بهترین‌های فوتبال جهان همبازی یا همکار شدند

روزنامه هفت صبح| در سال‌های دور و نزدیک، چند فوتبالیست ایرانی این شانس را داشتند که به عنوان همبازی یا شاگرد با چند تن از بهترین‌های فوتبال جهان همکار شوند. البته نه در تیم‌های بزرگ بلکه در تیم‌هایی کاملا معمولی و شاید کم‌نام و نشان. در شماره امروز جذاب‌ترین این همکاری‌ها را مرور کرده‌ایم:


میلاد محمدی با ماریو بالوتلی
یک هفته پیش بود که میلاد محمدی مدافع چپ تیم ملی ایران به باشگاه آدانا دمیر اسپور ترکیه پیوست، تیمی که در سوپرلیگ ترکیه جزو تیم‌های معمولی و پایین جدولی به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد انتقال او از آاک قهرمان یونان به تیم دهم لیگ ترکیه یک قدم بزرگ رو به عقب باشد اما یکی از جالب‌ترین نکات درباره این تیم، حضور ماریو بالوتلی در آن است.

 

مهاجم همیشه جنجالی و پرحاشیه سابق تیم ملی ایتالیا که برای منچسترسیتی، اینترمیلان، آث‌میلان، لیورپول و ... هم بازی کرده و در 33 سالگی و سال‌های آخر فوتبالش ترجیح داده، خارج از سطح اول فوتبال جهان، برای یک تیم معمولی ترکیه‌ای بازی کند. میلاد همین 3 روز پیش برای اولین بار  در ترکیب تیم جدیدش هم به میدان رفت اما هم او و هم بالوتلی در نیمه دوم تعویض شدند. البته نانی پرتغالی با سابقه بازی در منچستریونایتد هم عضو این تیم است.

 

خلعتبری با مارادونا
چقدر ممکن بود یک بازیکن ایرانی زیر نظر دیگو آرماندو مارادونا و در تیم تحت هدایت او بازی کند؟ این اتفاق به شکلی عجیب برای محمدرضا خلعتبری ریزنقش و تکنیکی رخ داد. او که به خاطر گل فوق‌العاده‌اش در ابومسلم به پرسپولیس لقب «دیه‌گو خلعتبری» را هم گرفته بود، در سال 1390 به قطر رفت و پس از مدتی بازی در تیم الغرافه، به امارات رفت و به تیم الوصل پیوست که در آن مقطع مارادونا را روی نیمکت داشت.

1-2

خلعتبری شروع خوبی با مارادونا داشت و در دو بازی اول یک گل زد و 3 پاس گل داد و خیلی زود تبدیل به بازیکن محبوب اسطوره فوتبال آرژانتین شد. اما نتایج الوصل به سرعت افت کرد و خلعتبری در 9 بازی بعد فقط توانست دو گل بزند. گل قیچی برگردان او به الجزیره و دویدن مارادونا به سوی خلعتبری و در آغوش گرفتن او، احتمالا یکی از به یادماندنی‌ترین لحظات دوران فوتبال این بازیکن ایرانی است.

 

سیروس دین‌محمدی و سرژیک تیموریان با یورگن کلوپ
پس از جام‌جهانی 1998 و نمایش خوب ایران، چند بازیکن تیم ملی به لیگ‌های خوب اروپا و عمدتا آلمان راه پیدا کردند. سیروس دین‌محمدی هم به تیم ماینتس در بوندسلیگای 2 پیوست. در آن مقطع سرژیک تیموریان فقید هم عضو ماینتس بود.

 

دین‌محمدی یک فصل برای این تیم بازی کرد و خبر نداشت که یکی از هم‌تیمی‌هایش سال‌ها بعد، تبدیل به یک مربی طراز اول در فوتبال جهان خواهد شد. در آن تیم یورگن کلوپ هم بود که در خط دفاع بازی می‌کرد و بعدها سرمربی ماینتس هم شد و به تدریج آنقدر پیشرفت کرد که به هدایت لیورپول انگلیس هم رسید و به حسرت حدودا 30 ساله این تیم در قهرمانی لیگ‌برتر انگلستان پایان داد. نکته عجیب اینکه کلوپ پس از سال‌ها هم‌تیمی‌های ایرانی‌اش را در تیم ماینتس به خاطر داشت و نام فامیلی دشوار هر دو بازیکن ایرانی را به زبان آورد.

 

طارمی با وسلی اسنایدر
هافبک دونده و خوشفکر تیم ملی هلند در دهه گذشته، سال‌هایی فوق‌العاده را در رئال مادرید و اینترمیلان پشت سر گذاشته بود و با اینتر سه‌گانه را شامل سری A، کوپا ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا فتح کرد و در همان سال با هلند به فینال جام‌جهانی 2010 رسید و حتی به گفته بسیاری از کارشناسان و منتقدان شایسته دریافت توپ طلای همان سال بود اما این عنوان و جایزه به لیونل مسی رسید.

1-1

اسنایدر در اواخر دوران فوتبالش به قطر رفت و پیراهن الغرافه را پوشید. در همان مقطع مهدی طارمی هم به این تیم پیوست و در نهایت ناباوری خیلی زود هماهنگی فوق‌العاده‌ای با اسنایدر پیدا کرد. هافبک هلندی پاس گل‌های زیادی به طارمی داد و یکی از عوامل موفقیت و درخشش مهاجم تیم ملی در قطر بود. بعدها وقتی از اسنایدر درباره تیم منتخب 5 نفره همبازیانش سوال شد او مهدی طارمی را به عنوان بهترین مهاجمی که در کنارش بازی کرده معرفی کرد.

 

پورعلی‌گنجی با ژاوی
مدافع ملی‌پوش ایران در سال 2015 از تیم «تیان جین چه‌دا» جدا شد و به تیم السد قطر پیوست. در اتفاقی عجیب، همزمان با او ژاوی اسطوره تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلونا هم پس از 20 سال بازی برای کاتالان‌ها از این تیم جدا و راهی همین تیم قطری شد. این دو نفر از همان ابتدا رابطه خوبی با هم برقرار کردند و در زمین هم همبازیان خوبی بودند.

 

در دومین فصل حضور پورعلی‌گنجی در السد، او 4 گل زد که پاس 3 گلش را ژاوی به او داده بود! این دو نفر 3 فصل و نیم با هم در السد همبازی بودند و چند گل مهم این تیم در لیگ ستارگان و لیگ قهرمانان آسیا با همکاری این دو نفر به ثمر رسید. پورعلی‌گنجی از دوران همبازی بودن با ژاوی در السد به عنوان بهترین دوران فوتبالش نام برده و همواره به صراحت گفته که از این بازیکن بزرگ چیزهای زیادی یاد گرفته است.

 

کدخبر: ۵۵۳۹۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر