کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۷۶۷
تاریخ خبر:

آمار دلهره‌آور الهلال مقابل نمایندگان فوتبال ایران

آمار دلهره‌آور الهلال مقابل نمایندگان فوتبال ایران

الهلال در شش بازی قبلی تمام حریفان‌ ایرانی را شکست داده‌؛ ۱۲ گل زده و فقط یک مرتبه دروازه‌اش باز شده است

تیم‌های سپاهان ایران و الهلال عربستان از ساعت 19 و 30 دقیقه فردا (پنجشنبه) باید در چارچوب دور رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف یکدیگر بروند. شاگردان ژوزه مورایس برای صعود به دور بعدی باید از سد تیمی بگذرند که در اوج آمادگی به سر می‌برد و مدت‌هاست نه تنها به تیمی نباخته، بلکه به تساوی هم قناعت نکرده و تنها در قامت تیم برنده از میدان خارج شده است.

الهلال عربستان در شرایطی به مصاف سپاهان می‌رود که در 23 بازی رسمی و غیررسمی اخیر خود به 23 پیروزی دست یافته است.

سپاهان، چهاردهمین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند. آمار آن‌ها در 31 تقابل با تیم‌های عربستانی 11 برد، 6 تساوی و 14 باخت بوده است. آن‌ها در همین فصل با تیم الاتحاد در یک گروه قرار گرفتند که بازی رفت با حکم انضباطی 3 بر صفر به سود نماینده عربستان تمام شد و در دیدار برگشت نیز زردومشکی‌ها موفق شدند با حساب دو بر یک از سد نماینده ایران بگذرند. 

سپاهان تا به حال چهار مرتبه مقابل الهلال صف‌آرایی داشته‌اند که ماحصل آن دو برد، یک تساوی و یک باخت بوده است. دو تیم در سال‌های 2011 و 2014 در یک گروه قرار گرفتند. در سال 2011 سپاهان به رقیب سرشناس خود نباخت و پس از پیروزی دو بر یک در عربستان با گل‌های ابراهیم توره و فابیو جانواریو، در اصفهان نیز به تساوی یک بر یک قناعت کرد و سرِ آخر به همراه الهلال و البته بالاتر از این تیم به دور بعدی راه یافت. سه سال بعد مجددا این تیم ایرانی بود که فاتح دیدار رفت شد و با نتیجه سه بر دو از سد آبی‌پوشان گذشت. اروین بولکو، مهدی شریفی، جواهیر سوکای گل‌زنان سپاهان در این پیکار بودند. در مسابقه برگشت اما سرانجام الهلال به نخستین پیروزی خود برابر تیم ایرانی دست یافت.

سپاهان پس از 12 سال بار دیگر از دور گروهی صعود کرد و به دور حذفی رسید. نکته غم‌انگیز ماجرا این‌جاست که نماینده ایران در 9 رویارویی قبلی خود برابر تیم‌های عربستانی بردی نداشته و آمار ضعیف هشت شکست و یک تساوی را بر جای گذاشته است. در واقع آخرین پیروزی سپاهان مقابل نمایندگان عربستان، به 21 اسفند سال 1392 برمی‌گردد. جایی که آن‌ها موفق شدند دومین و آخرین برد خود در جدال با الهلال را در دور گروهی سال 2014 جشن بگیرند. پیروزی سه بر دو که نهایتا منجر به صعود سپاهان از گروه خود هم نشد. حالا باید دید پس از قریب به 10 سال این طلسم در ورزشگاه نقش جهان شکسته می‌شود یا شاهد دهمین بازی بدون برد سپاهان در مصاف با تیم‌های عربستانی خواهیم بود.

36 بازی، 17 برد، هفت تساوی و 12 باخت. در ظاهر عملکرد الهلال برابر تیم‌های ایرانی چندان حیرت‌انگیز نبوده است. آن‌ها در سال‌های ابتدایی لیگ قهرمانان آسیا نمایش پرنوسانی برابر نمایندگان ایران داشتند و در مصاف با تیم‌هایی چون مس کرمان و یا ذوب‌آهن اصفهان شکست خوردند اما طی سال‌های اخیر ورق برگشته و زعیم آسیا در مصاف با رقبای ایرانی‌اش دستِ بالا را داشته است. آن‌ها در 6 بازی قبلی تمام حریفان‌ ایرانی‌شان را شکست داده‌اند و به جز ۱۲ گلی که به‌ثمر رسانده‌اند، فقط یک مرتبه به حریفان اجازه گل‌زنی داده‌اند که آن هم سهم تیم نساجی و محمود قائدرحمتی بوده است. 

تیم فوتبال استقلال تهران در دیدار رفت دور گروهی سال 2019 موفق شد با نتیجه دو بر یک در شهر دوحه قطر از سد الهلال بگذرد و آخرین تیم ایرانی نام بگیرد که توانسته از سد این تیم قدرتمند بگذرد. هلالی‌ها همچنین از مصاف با تیم‌های ایرانی در دور اول حذفی خاطرات خوبی دارند و به ترتیب در سال‌های 2015، 2017 و 2021 موجبات حذف تیم‌های پرسپولیس، استقلال خوزستان و استقلال تهران را مهیا کرده‌اند. البته نباید فراموش کرد که سپاهان نیز آمار 100 درصد موفقیت در دیدارهای اول دور حذفی داشته است.

الهلال در حال سپری کردن فصلی باورنکردنی است. آن‌ها به جز سرگروهی مقتدرانه در دور نخست لیگ قهرمانان آسیا با 16 امتیاز، در لیگ حرفه‌ای کشورشان نیز نمایشی بدون نقص داشته‌اند و با 17 برد، دو مساوی و صفر باخت و البته 53 امتیاز صدرنشین هستند و با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده خود یعنی النصر هفت امتیاز فاصله دارند. همین چند روز پیش بود که آبی‌ها در حاشیه افتتاح ورزشگاه فوق مدرن خود موفق شدند تیم‌های اینترمیامی و النصر را شکست دهند و قهرمانی تورنمنت سه‌جانبه ریاض شوند.

شاگردان ژرژ ژسوس در 23 دیدار اخیر رسمی و غیررسمی خود 23 پیروزی به دست آورده‌اند و در 31 مسابقه اخیرشان هیچ باختی را متحمل نشده‌اند و به 28 برد دست یافته‌اند. آن‌ها در این فصل فقط دو شکست داشته‌اند که هر دو در مسابقات ابتدای فصل جام باشگاه‌های عرب بود که ابتدا در دور گروهی به السد و سپس در فینال به النصر باختند و پس از آن، دیگر به هیچ تیمی باج ندادند. آمار پرافتخارترین تیم قاره کهن در دیدارهای رسمی این فصل اما همچنان بدون شکست است. 25 برد، سه تساوی و صفر باخت. آن‌ها در ۱۸ مصاف اخیر خود حداقل دو گل در هر بازی به‌ثمر رسانده‌اند و تنها در دیدار نخست جام باشگاه‌های عرب نتوانستند دروازه حریف خود را باز کنند. حالا اما یک جدال دشوار پیش روی آن‌هاست. سپاهانِ ژوزه مورایس نشان داده به این راحتی برابر رقبا پا پس نمی‌کشد

کدخبر: ۵۵۳۷۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر