کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۷۱۴
تاریخ خبر:

نکته‌بازی| هیبرید فورمیشن؟ دفاع ساده را بلد نبودیم استاد!

نکته‌بازی| هیبرید فورمیشن؟ دفاع ساده را بلد نبودیم استاد!

دفاع به سبک گواردیولا‌ با روش قلعه‌نویی و دستیاران و مشاورانش

روزنامه هفت صبح| واقعا شانس آوردیم که در جام ملت‌های آسیا توانستیم سوریه را در ضربات پنالتی شکست دهیم و به مراحل بعد صعود کنیم وگرنه اگر نتیجه برعکس رقم می‌خورد و در پنالتی‌ها مقابل سوریه حذف می‌شدیم، باید تا چند سال سرکوفت می‌شنیدیم و منت سرمان می‌گذاشتند که باز هم در جام ملت‌ها بدون باخت بودیم و کنار رفتیم و ما را محاکمه کردند!

 

سرمربی تیم ملی بعد از باخت به قطر درباره ضعف دفاعی تیم مدعی شده که این همان خط دفاعی بود که برابر ژاپن خوب کار کرد! واقعا این چه جوابی است؟‌ اصلا مگر مسئله نفرات هستند؟‌ هرچند ‌‌می‌توان به نفرات تیم ملی در خط دفاع هم نقد داشت اما مشکل اصلی سیستم و نوع دفاع است.

 

یک مربی مبتدی هم می‌داند که سبک دفاع برابر ژاپن با سبک دفاع برابر قطر باید فرق داشته باشد. ژاپن  امثال اوئدا و مائدا و دوان را در خط حمله داشت و قطر هم معز علی و اکرم عفیف را. نباید مقابل قطر همان جوری دفاع کرد که در برابر ژاپن دفاع کرده بودیم.

 

حالا شما بیا هی از «هیبرید فورمیشن» و دفاع به سبک گواردیولا حرف بزن و ادای مربیان مدرن و صاحب سبک را در بیاور و رخ عقاب بگیر! وقتی بازیکنانت در دفاع اولین و ابتدایی‌ترین اصول دفاع را رعایت نمی‌کنند و دو بار در حالی گل می‌خوریم که برتری عددی زیادی نسبت به حریف داریم، واقعا حرف زدن از «هیبرید فورمیشن» و دفاع گواردیولایی چیزی جز فرار به جلو نیست. لطفا مردم را جگر فرض نکنید.

 

با این کادر فنی، ما خیلی پرتوقع بودیم! 
درباره کیفیت و وزن کادر فنی تیم ملی اعم از سرمربی و دستیاران و مشاوران قبلا بارها نوشته‌ایم. جام ملت‌ها هم که تمام شد و به جایی نرسیدیم. اما دوستان در فدراسیون خیلی شیک و مجلسی اعلام کردند که تیم ملی با همین سرمربی تا جام‌جهانی 2026 ادامه خواهد داد. به همین بهانه بیایید یک بار دیگر رزومه دوستان را مرور کنیم.

 

امیر قلعه‌نویی که با وجود فعالیت مدام در لیگ‌برتر، نزدیک به 10 سال است هیچ جامی نبرده. سعید الهویی در خیلی از تیم‌ها دستیار قلعه‌نویی بوده و در مقطعی هم جانشین او در گل‌گهر شد و نتایجی فاجعه‌بار گرفت. حمید مطهری چند سالی دستیار یحیی گل‌محمدی بود و در تنها فصلی که سرمربی نساجی مازندران شد، به دلیل کسب نتایج ضعیف از این تیم کنار گذاشته شد.

 

رحمان رضایی سرمربی رایکا بابل، برق جدید شیراز و ذوب‌آهن بوده و در هر سه تیم نتایج خوبی نگرفته است. آندو تیموریان بدون سابقه یک روز مربیگری دستیار امیر قلعه‌‎نویی در تیم ملی شده است. هومن افاضلی که یکی از دو مشاور قلعه‌نویی در تیم ملی است، در چند تیم مثل امید ایران، صبای قم، نفت تهران، کارون اروند، نفت مسجدسلیمان، پارس جنوبی و ماشین‌سازی کار کرده

 

و دریغ از یک نمره خوب در این کارنامه عریض و طویل! تنها کسی که در کادر فنی تیم ملی کارنامه خوبی دارد، آنتونیو مانیکونه است که او هم در اینترمیلان، لاتزیو، تیم ملی سوئیس و بوردو دستیار بوده ‌. خودمانیم! باید از چنین کادر انتظار موفقیت می‌داشتیم؟

 

کدخبر: ۵۵۳۷۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر