کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۹۲
تاریخ خبر:

پایان ۴ فصل افتخار و اعتصاب

پایان 4 فصل افتخار و اعتصاب

دومین دوره سرمربیگری یحیی در پرسپولیس با چند جام قهرمانی مهم و چند افتخار تمام شد‌ اما چند حاشیه بزرگ و مشابه اجازه نداد او به اندازه شایستگی‌اش مورد تحسین و تمجید قرار بگیرد.

روزنامه هفت صبح| فقط هفت ماه پس از کسب سه‌گانه‌ای تاریخی، یحیی گل‎محمدی از پرسپولیس رفت. حتی نتایج خیلی ضعیفی هم در میان نبود و پرسپولیس با یحیی در پایان نیم‌فصل اول فقط دو امتیاز از استقلال صدرنشین کمتر داشت.

در واقع اگر VAR و آن پنالتی وقت‌های تلف‌شده دربی نبود، امروز پرسپولیس صدرنشین نیم‌فصل بود اما اتفاقات به شکلی رقم خوردند که در نهایت یحیی با پرسپولیس خداحافظی کرد. به همین بهانه دوران باشکوه او در پرسپولیس را مرور می‌کنیم.


لیگ‌برتر (3 قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی) 
یحیی گل‌محمدی در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم، با حرف و حدیث‌های زیادی جانشین گابریل کالدرون در پرسپولیس شد. او توانست نتایج خوب مربی آرژانتینی را ادامه بدهد و در پایان هفته بیست و ششم قهرمانی پرسپولیس را با پیروزی مقابل نفت در مسجدسلیمان قطعی کند، آن هم با اختلافی 14 امتیازی نسبت به استقلال! در لیگ بیستم هم یحیی پرسپولیس را قهرمان کرد.

 

اما این بار خبری از اقتدار فصل پیش نبود و تیم او با فقط دو امتیاز اختلاف نسبت به استقلال قهرمان شد. در لیگ بیست و یکم نوار قهرمانی‌های پرسپولیس پاره شد و این تیم با هدایت یحیی گل‌محمدی با اختلاف 5 امتیاز نسبت به استقلال قهرمان، در رده دوم ایستاد. یک فصل بعد اما قهرمانی دوباره نصیب پرسپولیس و یحیی شد و این تیم توانست در رقابتی نزدیک با سپاهان، قهرمان لیگ بیست و دوم شود.


جام حذفی (یک قهرمانی) 
پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی فقط یک بار موفق به فتح جام حذفی شد و در سایر ادوار عملکرد خوبی نداشت و در نهایت فقط توانست تا نیمه‌نهایی صعود کند. تنها قهرمانی پرسپولیس در جام‌حذفی همین چند ماه پیش به دست آمد.


تیم یحیی توانست ون‌پارس، سپاهان، گل‌گهر و هوادار را حذف کند و به فینال برسد و در فینال بر استقلال رقیب سنتی خود با نتیجه 2 بر یک غلبه کند و قهرمان شود. این یکی از شیرین‌ترین قهرمانی‌های یحیی در پرسپولیس بود که باعث شد این تیم فاتح‌ سه‌گانه هم بشود.


سوپرجام (دو قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی) 
یحیی گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس 3 بار بازی در سوپرجام را تجربه کرد. در اولین تجربه، پرسپولیس توانست تراکتور را که با شکست دادن استقلال قهرمان جام حذفی شده بود، با یک گل مغلوب کند و قهرمانی سوپرجام را جشن بگیرد.


دومین قهرمانی هم بدون برگزاری بازی همین چند ماه پیش به دست آمد. جایی که این تیم هم فاتح لیگ‌برتر شد و هم قهرمان جام حذفی و در نهایت بدون برگزاری بازی با نایب‌قهرمان لیگ‌برتر، با رای سازمان لیگ، قهرمان سوپرجام هم لقب گرفت.

یحیی در سوپرجام‌ها، یک شکست را هم تجربه کرده است؛ جایی که به عنوان قهرمان لیگ‌برتر به مصاف قهرمان جام حذفی یعنی فولاد خوزستان رفت و بازی را با یک گل به شاگردان جواد نکونام واگذار کرد.


لیگ قهرمانان آسیا (یک نایب قهرمانی) 
یحیی گل‌محمدی یک بار هم پرسپولیس را تا فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند. این اتفاق در فصلی رخ داد که به دلیل شیوع کرونا، بازی‌ها دوپاره شد و پس از برگزاری دو هفته اول تعطیل و بعد از مدتی به صورت متمرکز در قطر ادامه پیدا کرد.


پرسپولیس از گروهی که الدحیل، الشارجه و التعاون در آن حضور داشتند به عنوان صدرنشین بالا آمد، السد، پاختاکور و النصر عربستان را هم شکست داد و به فینال رسید و این در حالی بود که عیسی آل‌کثیر را با رای ای‌اف‌سی برای 6 ماه در اختیار نداشت و وحید امیری و احسان پهلوان هم به دلیل محرومیت فینال را از دست داده بودند. این بازی با نتیجه 2 بر یک به سود اولسان کره به پایان رسید و پرسپولیس نایب‌قهرمان آسیا شد.

چرا یحیی پروفسور نشد؟ 
افتخاراتی که یحیی در پرسپولیس کسب کرد، با افتخارات برانکو ایوانکوویچ در این تیم قابل مقایسه است اما یحیی هرگز نتوانست به محبوبیت پروفسور کروات که همین حالا هم ظاهرا جدی‌ترین گزینه جانشینی اوست، دست یابد. دلیل این تفاوت را بی‌شک باید در رفتارها و تصمیمات عجیب یحیی در بزنگاه‌های بحرانی جستجو کرد.

او در دوران حضورش در پرسپولیس 6 بار استعفا کرد که بیشتر آنها نمایشی و برای گرفتن امتیاز از مدیران باشگاه‌ بود اما ضرباتی را به تیم زد و هواداران را عصبانی کرد. آخرین استعفای او اما خیلی زود با تصمیم مدیریت باشگاه تبدیل به یک جدایی با توافق دوطرفه شد و دومین دوران حضور یحیی در پرسپولیس به پایان رسید.

 

 

کدخبر: ۵۵۲۳۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر