چرا میگوییم موسیقی پاپ امروز ایران از گذشته بهتر شده
![ چرا میگوییم موسیقی پاپ امروز ایران از گذشته بهتر شده](https://cdn.7sobh.com/thumbnail/CWPuSijez8FG/mplrKFaRlbMrw__LR0BO23SAIhAOCfR1Ma8tLslqfPKzyfq9rrHbLiyFd47s988b/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86+%D8%AE%D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C.jpg)
اولین قدمهای موسیقی پاپ بعد از انقلاب، پر از احتیاط بود
هفت صبح| موسیقی پاپ ایران بعد از انقلاب، مسیر پیچیدهای را پشت سر گذاشت؛ یک جاده طولانی که از روزهای تاریک و محدودیتهای سخت شروع شد و تا امروز، به یک دنیای شلوغ و پر از تنوع رسیده. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، موسیقی پاپ ایران در سالهای ابتدایی یک روایت آرام و محتاطانه بود.
ترانهها بیشتر درباره عشقهای آرام، دلتنگیهای ساده و مفاهیمی بودند که از هرگونه چالش فاصله داشتند. آن زمان، سازبندی قطعات موسیقی خیلی ساده بود. ملودیها معمولاً خطی و قابل پیشبینی بودند، در حالی که تنظیمها با سازهای سنتیتر یا نهایتاً یک سری سینتیسایزر ساده شکل میگرفت.
اولین قدمهای موسیقی پاپ بعد از انقلاب، پر از احتیاط بود. مثلاً در کارهای هنرمندانی مثل ستارگان دهه هفتاد، خیلی کم پیش میآمد که صداهای متفاوت یا موضوعات غیرعاشقانه وارد موسیقی بشود. این محدودیت شاید برای خیلیها یک قید آزاردهنده به نظر برسد، ولی از دل همین محدودیتها، موسیقی خاص آن دوران خلق شد؛ موسیقیای که برای نسلهای بعدی تبدیل به نوستالژی شد.
مثلاً عشق در ترانههای آن دوره همیشه یک حس دستنیافتنی داشت. انگار یک دیوار شیشهای بین عاشق و معشوق بود که هیچوقت کامل برداشته نمیشد. این باعث میشد ترانهها به جای روایت مستقیم و صریح، بیشتر استعاری باشند و نوعی از معصومیت و لطافت را با خودشان بیاورند.
اما حالا اگر یک پرش بزنیم به امروز، میبینیم که دنیای موسیقی ایران خیلی متحول شده. پاپ امروز ایران پر از رنگ و لعاب است. دیگر خبری از آن خجالت و معصومیت قدیمی نیست. خوانندههای امروز خیلی راحتتر از احساساتشان میگویند و حتی به جنبههای تاریکتر زندگی هم سرک میکشند. ترانهها رکتر و بیپردهتر شدهاند. اگردرپاپ دهه هفتاد یک ترانه درباره تنهایی بود، شاید فقط با کنایه و اشاره میگفت «دلم گرفته»؛ ولی الان خوانندهها با ظرافت و دیتیلهای بیشتری حس دلتنگیشان را ابراز میکنند.
در سبکهایی مثل هیپهاپ، این بیپروایی حتی بیشتر به چشم میآید. هیپهاپ از همان روزهای اول حضورش در ایران، یک مسیر کاملاً متفاوت را دنبال کرد. برخلاف پاپ که درگیر حسهای لطیف و آرام بود، هیپهاپ به فریادهای نسل جدید تبدیل شد. اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، رپ فارسی راه خودش را پیدا کرد و تبدیل شد به صدای اعتراض. این سبک خیلی زود توانست طرفدارهای جوان پیدا کند، چون حرفهایی میزد که هیچ سبک دیگری نمیتوانست به این راحتی بگوید.
هیپهاپ ایران با ترکیب موسیقی الکترونیک و ریتمهای سنگین، عملاً یک دنیای جدید ساخت. موضوعاتی که درترانههای رپ مطرح میشود، از دغدغههای اجتماعی گرفته تا روایتهای شخصی و انتقادهای تندوتیز، نشان میدهد که این سبک چقدر با پاپ کلاسیک آن سالها متفاوت است. مثلاً اگر در پاپ دهه هفتاد کسی از عشق خیابانی حرف میزد، حتماً یک حاشیه امن در شعرش پیدا میکرد که به کسی برنخورد. ولی در رپ، خواننده خیلی راحت از خیابان، فقر، خشم و ... میگوید.
یکی دیگر از تفاوتهای بزرگ موسیقی امروز ایران با پاپ بعد از انقلاب، نقش تکنولوژی و فضای مجازی است.آن موقع انتشار یک آهنگ یک ماجرای سخت و زمانبر بود. خوانندهها باید از هزارتا فیلتر رد میشدند تا بتوانند صدایشان را به گوش مردم برسانند.
اما امروز هر کسی میتواند در اتاق خودش یک آهنگ ضبط کند و با چند کلیک، آن را منتشر کند. این دموکراتیزه شدن موسیقی باعث شده که تنوع سبکها خیلی بیشتر شود. البته این راحتی در انتشار، از یک طرف دیگرهم باعث شده که گاهی کیفیت کارها پایین بیاید و بعضی وقتها، موسیقیهای سطحی و بدون عمق، بیشتر از کارهای جدی شنیده شود.
یک موضوع دیگر که نباید ازآن گذشت، تأثیر مد و ترندهای جهانی روی موسیقی امروز ایران است. در دهه هفتاد، خیلی از آهنگها یک هویت مشخص ایرانی داشتند؛ حتی اگر با سازهای غربی تنظیم میشدند، باز هم ردپایی از موسیقی سنتی یا پاپ خاص ایرانی در آنها دیده میشد. ولی الان، خیلی از آهنگها تقریباً شبیه به آثار جهانیاند و اگر فارسی بودن ترانهها را فاکتور بگیریم، شاید سخت بشود تشخیص داد که این آهنگ متعلق به موسیقی ایران است یا خیر. این قضیه بهخصوص در هیپهاپ و موسیقی تلفیقی بیشتر به چشم میآید.
در نهایت، اگر بخواهیم این تفاوتها را در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که پاپ ایران از یک موسیقی محتاط و معصوم، به یک سبک رنگارنگ و بیپرده تبدیل شده. از طرف دیگر، هیپهاپ مثل یک آینه، همه جنبههای جامعه را، به خوبی نشان میدهد.شاید این تحول برای خیلیها عجیب یا حتی ناخوشایند باشد، ولی یک چیز مسلم است؛ موسیقی امروز ایران، آینه واقعیتری از زندگی آدمهاست.