کارگردان سینما تحتفشار بیپولی، آگهی «فروش کلیه» داد
وحید وکیلیفر فیلمساز مستقل در صفحه اینستاگرامش این خبر را اعلام کرد
وحید وکیلی فر فیلمساز مستقل سینمای ایران در صفحه اینستاگرامش پستی منتشر کرد و نوشت: «اینجانب وحید وکیلی فر فیلمساز مستقل، چهل و سه ساله، گروه خون B منفی، به دلیل وضعیت معیشتی تصمیم گرفتهام یکی از کلیههای خود را بفروشم. لطفا قیمت پیشنهادی خود را به آدرس ایمیل زیر ارسال کنید.»
به گزارش عصر ایران؛ وحید وکیلیفر یکی از متفاوتترین فیلمسازان مستقل سینمای ایران است که بیش از ۱۵ سال از ساخت اولین فیلم او میگذرد، او چهار فیلم سینمایی بلند در کارنامه دارد: «گِشِر»، «تابور»، «کی ۹» و «کرگدنها خاورمیانه را فتح کردند».
نشریه معتبر سینمایی هالیوود ریپورتر درباره فیلم «گِشِر» نخستین ساخته بلند سینمایی «وحید وکیلیفر» نوشته است: «گِشِر» در واقع، یک پرتره انسانی بیادعاست که شرافت را در سادهترین شکلش به تصویر میکشد و فیلم اول بسیار امیدوار کنندهای از فیلمساز ایرانی "وحید وکیلی فر" است.»
در سایت تیوال در معرفی او به درستی آمده است: «وحید وکیلی فر یکی از قدرنادیدهترین فیلمسازان سینمای مستقل ایران است. فیلمسازی مطرود از مناسبات جریان غالب سینمای ایران. او چهار فیلم بلند سینمایی ساخته است که دو تای اول آن پیشتر به شکل محدود در سینمای هنر و تجربه اکران شدهاند. هر چند هرگز به آنچه استحقاقاش را داشتند، لااقل از نظر اقبال عموم نرسیدند. دو فیلم آخر وکیلیفر هرگز اکران نشدهاند. فیلمسازی که اولین فیلم علمی-تخیلی تاریخ سینمای ایران را نیز به نام خود ثبت کرده است.»
وکیلی فر فیلمهایی خاص ساخته است که هر کدام به نوعی به تنهایی و انزوا انسان معاصر میپردازد، درست است که او هیچگاه به گیشه توجه نکرده و برای مخاطب عام فیلم نساخته است، اما از طرف دیگر آثار او به غایت درجه نشان دهنده وضعیت بشری است. فضا سازی فیلمها و داستانهای انتخابی او واقعا فارغ از هر گونه سلیقه و ارزش گذاری مهر و امضا خاص او را دارد.
فیلمهای او در بسیاری از جشنوارههای جهانی به نمایش درآمدهاند و جایزه گرفتهاند، اتفاقا در هیاهوی جشنوارههایی که عادت کرده بودند یک نوع فیلمهای منسوب به سینمای اجتماعی از ایران ببینند، همیشه فیلمهای وحید وکیلی فر یک تعجب و سورپرایز بزرگ برای آنها به همراه داشت. برای مثال فیلم تابور که داستان قصه مردی تنها است در یک زندگی آخر الزمانی که هیچ انسان دیگری در اطراف او زنده نیست، واقعا یک نسخه پیچیده نشده از سینمای ایران بود.
حال این تنهایی و انزوا شخصیت فیلمهایی وحید وکیلی فر انگار به زندگی شخصی و حرفای او راه پیدا کرده است که مجبور شده چنین تصمیمی بگیرد، این قضیه واقعا ناراحت کننده است.
باید به مسئولان و مدیران مربوطه هشدار داد که موقعیت این فیلمساز و بسیاری از هنرمندان دیگر که مثل او هستند را جدی بگیرند. قطعا این چنین تصمیمی و اعلام آن اصلا خوشایند هیچ کسی نیست و در واقع این زنگ خطر، یک وضعیت قرمز، هشدار و ... است که باید به آن توجه کرد.