کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۹۳۵
تاریخ خبر:

مرگ یک زندانی مشهور

مرگ یک زندانی مشهور

هفت صبح| تری اندرسون یکی از گروگان‌های مشهور جهان در سن 75 سالگی و مدتی پس از جراحی قلب عمل باز درگذشت. او هفت سال از دهه 80 تا 90میلادی در لبنان زندانی بود. تری اندرسون خبرنگار آسوشیتدپرس بود. چهره‌ای شبیه به گاو‌چران‌های آمریکایی داشت و کمی بدشانس به‌حساب می‌آمد.

 

اندرسون که متولد سال 1947 بود در سال 1983 برای پوشش جنگ‌داخلی در لبنان به بیروت رفت و در آنجا برای خودش خانه و زندگی ساخت. در آن‌ سال‌ها، زندگی در لبنان هرچند برای خود مردم این کشور طاقت‌فرسا و سخت بود اما خارجی‌ها، با درآمدهای بالا، زندگی نسبتا آسان‌تری در این کشور داشتند. اما اندرسون دو سال بعد، به‌عنوان خبرنگار ارشد خاورمیانه آسوشیتدپرس، از سوی یکی از نیروهای لبنانی به نام جهاد اسلامی زندانی شد.

 

گروه جهاد اسلامی از غرب خواسته بود تا زندانیان لبنانی که در کویت گروگان گرفته شده بودند، به ازای آزادی تری اندرسون آزاد شوند. از طرف دیگر گروه‌ لبنانی تلاش داشت تا ردپای حضور آمریکا را با این اقدام در جنگ داخلی لبنان کم‌رنگ کند. اما غرب هفت سال، این درخواست را نادیده گرفت. در عوض تبلیغات گسترده‌ای علیه گروه جهاد اسلامی به راه افتاد و تری اندرسون به شهرت زیادی رسید.

 

ردپای تری اندرسون در ماجرای ایران- کنترا هم دیده می‌شود. در واقع غرب تلاش می‌کرد تا موضوع را به دور از دسترس رسانه‌ها حل کرده و زندانیان غربی را از لبنان آزاد کند. چنین‌ تلاش‌هایی در نهایت، نتیجه‌ای نداشت. پس از شش سال و 9 ماه مذاکرات جاندومنیکو پیکو، معاون وقت دبیرکل سازمان ملل متحد با جهاداسلامی، منجر به آزادی تری اندرسون شد. اندرسون وقتی از زندان بیرون آمد شرایط را بسیار بد توصیف کرد. او تقریبا بیشترین دوره را به‌عنوان یک گروگان‌ آمریکایی در یک کشور دیگر گذرانده است.

 

تری اندرسون وقتی از زندان آزاد شد به کشور خودش برگشت. به‌هرحال او یک خبرنگار ارشد بود و بهترین جا برای چنین خبرنگارانی، دانشگاه مشهور کلمبیا و اوهایو است. او مدتی را در این دو دانشگاه، روزنامه‌نگاری درس داد. در سال 1996 و سه سال بعد از آزادی تری اندرسون یکبار دیگر وارد لبنان شد. در آن زمان، جنگ داخلی دیگر به پایان رسیده بود و هرچند کشور در بحران فجیع اقتصادی به سر می‌برد اما آرامش و صلح و امنیت در بیروت و دیگر شهرها جریان داشت. اندرسون در بدو ورود به لبنان گفت: «من خشمگین نیستم و نفرتی نسبت به افرادی که مرا به گروگان گرفتند، احساس نمی‌کنم». اندرسون خبرنگار سابق سرویس خبری آسوشیتدپرس که برای ساختن فیلمی یک ساعته درباره لبنان پس از جنگ، به بیروت سفر کرده بود، گفت در صورتی که در این سفر فرصتی برای مصاحبه با گروگان‌گیرها پیدا کنم با آن‌ها صحبت خواهم کرد. اندرسون اضافه کرد: «آن‌ها، دوست من نیستند و دشمن من هم نیستند. دیگر جنگ پایان یافته است».

 

تری اندرسون البته تنها چهار سال از ماجرا دست کشید. او که کتابی هم درمورد دوره زندانی‌بودنش در لبنان نوشته بود، در یک دادگاه از ایران، به‌عنوان حامی گروه جهاد اسلامی شکایت کرد. دادگاه در آمریکا، ایران را به پرداخت غرامت ۳۲۴میلیون دلاری به اندرسون محکوم کرد. مشخص نیست که این غرامت و حکم در نهایت به کجا رسید اما برخی مدعی شده‌اند که اندرسون درنهایت 26میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را در ایالات متحده صاحب شد.

 

 

کدخبر: ۵۵۶۹۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر