کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۳۲۶
تاریخ خبر:

در سال جدید منتظر چه فیلم‌هایی باشیم؟

در سال جدید منتظر چه فیلم‌هایی باشیم؟

سینما پوست می‌اندازد

هفت صبح| سال گذشته برای سینما فراموش‌نشدنی بود؛ از تعدد آثار بزرگ گرفته تا اعتصاب طولانی فیلمنامه‌نویسان و بازیگران و نهایتا رقابت رکوردشکن «باربی» و «اوپنهایمر».

هنوز برای پیش‌بینی اوضاع سینما در سال جدید و آنچه در راه خواهد بود، خیلی زود است؛ با این وجود می‌توان روی آثار مهم و کنجکاوی‌برانگیزی که در هفته‌ها و ماه‌‌های آینده به روی پرده می‌روند، درنگ کرد. آثاری که هم شانس بالایی برای فروش دارند و هم استقبال منتقدان می‌تواند به درخشش آن‌ها در فصل جوایز منجر شود.

هنوز کسی از سورپرایزهای امسال خبر ندارد و زمان نمایش فیلم‌های جدید سینماگران سرشناسی چون کلینت ایستوود، لین رمزی، ترنس مالیک، ژاک اودیار، پابلو لارائین، شان بیکر و... به صورت قطعی مشخص نشده.  طبعا اولین ایستگاه پیش‌رو برای کشف آثار مهم، جشنواره کن خواهد بود.

 

بر همین اساس بد نیست که نگاهی داشته باشیم به 10 عنوان پرسروصدای 2024 و احتمال موفقیت هر کدام؛ فهرستی که می‌تواند به چشم‌اندازی کلی از سینما در سال جاری منجر شود.

 

جنگ داخلیCivil War

الکس گارلند به‌عنوان یکی از نویسندگان صاحب سبک در ژانر علمی-تخیلی شناخته می‌شود و در ادبیات و سینما کارنامه‌ قابل دفاعی دارد. اولین تجربه‌ کارگردانی‌اش هم «اکس-ماکینا» بود که با استقبال گسترده مواجه شد. اما در گام‌های بعدی واکنش‌های تماشاگران و منتقدان نسبتا منفی‌ شد؛ تا جایی که گارلند بعد از شکست «مردان» گفت که شاید دیگر سراغ کارگردانی نرود و به همان فیلمنامه‌نویسی بسنده کند. اما ظاهرا ایده‌ «جنگ داخلی» به قدری وسوسه‌برانگیز بوده که دوباره او را به روی صندلی کارگردانی بنشاند.

 

داستان در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق می‌افتد و آمریکا دوباره بعد از چند قرن درگیر جنگ داخلی شده و جدایی‌طلبان غربی (در ایالت‌های کالیفرنیا و تگزاس) مقابل حکومت فدرال جنگ راه انداخته‌اند. ما با گروهی از خبرنگاران همراه می‌شویم که وسط جنگ، حین پوشش حوادث گرفتار شده‌اند. «جنگ داخلی» بعد از مدت‌ها فرصتی را فراهم آورده تا کریستن دانست در نقش اصلی بدرخشد و واکنش‌های اولیه به فیلم هم سراسر تحسین بوده است. دو هفته دیگر اکران «جنگ داخلی» شروع می‌شود و با توجه به اینکه امسال آمریکا به دلیل انتخابات ریاست جمهوری به اندازه کافی جو ملتهبی دارد، شاید فیلم الکس گارلند هم بابت تم بحث‌برانگیز آن مورد توجه قرار بگیرد. 

 

فیوریوسا Furiosa: a Mad Max Saga

نُه سال پیش وقتی اعلام شد که جرج میلر پس از سال‌ها فیلمی تازه در فرنچایز «مکس دیوانه» را با حضور تام هاردی و شارلیز ترون جلوی دوربین برده است، همه متعجب شدند و امید چندانی به فیلم نداشتند. اما «جاده خشم» همه را مبهوت کرد و خیلی زود تبدیل شد به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های هزاره‌ جدید. اکشن بی‌امان و تصویرسازی جنون‌آمیز «مد مکس» چیزی نبود که شبیه‌اش در جای دیگری پیدا شود و برای همین خیلی‌ها منتظر فیلمی دیگر در این مجموعه بودند که نهایتا تبدیل شد به «فیوریوسا».

 

داستان حدودا پانزده، بیست سال قبل از ماجراهای «جاده خشم» اتفاق می‌افتد و این بار خبری از مکس دیوانه نیست و به جایش با فیوریوسای جوان همراه می‌شویم که نقشش را آنیا تیلور جوی ایفا می‌کند. دیگر ستاره‌ فیلم نیز کریس همسورث است که احتمالا نماینده‌ جبهه‌ شر درام به حساب می‌آید. «فیوریوسا» اولین نمایش خود را در بخش خارج از مسابقه‌ جشنواره کن تجربه می‌کند و یکی از مدعیان اصلی فتح گیشه در پایان بهار خواهد بود. باید دید که با تجربه‌ای فراتر از «جاده خشم» مواجه می‌شویم یا میلر صرفا شگردهای قبلی خود را تکرار کرده است.  

 

مگالوپولیس Megalopolis

می‌رسیم به یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های امسال؛ ساخته‌ فرانسیس فورد کوپولا پس از سال‌ها سکوت که عده‌ای مانند آدام درایور بازیگر فیلم و اسپایک لی (که نیم ساعت از فیلم را تماشا کرده)، آن را اثری حیرت‌انگیز توصیف می‌کنند و گروهی دیگر که از حواشی پشت صحنه اطلاع پیدا کرده‌اند، از فاجعه‌ای عظیم خبر می‌دهند!

هم‌زمان با تولید، شایعه شد «مگالوپولیس» از بودجه پیش‌بینی‌شده فراتر رفته و نارضایتی و اختلاف در پشت صحنه هم بالا گرفته. بعدا کوپولا همه چیز را تکذیب کرد و گفت اوضاع امن و امان است.

همچنین فیلمساز کهنه‌کار اعلام کرد که تمام شایعات درز کرده از سر صحنه بی‌اساس و کار بدخواهان بوده است. ظاهرا اولین نمایش این درام علمی-تخیلی و آینده‌نگرانه که به نوعی یک تراژدی کلاسیک رومی به حساب می‌آید، در جشنواره کن خواهد بود.

 

کوپولا فیلم را با سرمایه‌ شخصی (بیش از 150 میلیون دلار) ساخته و حالا پس از پایان تولید دنبال خریدار و پخش‌کننده می‌گردد و روی واکنش‌های مثبت اهالی سینما به «مگالوپولیس» حساب ویژه‌ای باز کرده است. 

 

کلاغ The Crow

 

این کامیک‌های گوتیک و متفاوت جیمز اُبار در دهه‌ نود به سینما آمد و بیشتر به خاطر مرگ هولناک برندن لی سر صحنه در یادها باقی ماند. «کلاغ» داستان یک ستاره‌ راک را روایت می‌کرد که به دست گروهی از شیطان‌پرست‌ها کشته می‌شد و یک سال بعد با نفرینی سیاه به دنیای زنده‌ها بازمی‌گشت تا انتقام بگیرد؛ فضای داستان کاملا متناسب بود با حال‌و‌هوای هوی متال و تاریک سال‌های پایانی دهه‌ هشتاد. اما بعد از سه دهه بعید است که کسی اقتباس‌های سینمایی قبلی و حتی خود کامیک‌ها را به یاد داشته باشد و در دورانی که مارول و دی‌سی به روغن‌سوزی افتاده‌اند، شاید «کلاغ» با فضای تیره و تارش بتواند به پدیده‌ تابستان امسال تبدیل شود.

 

حضور بیل اسکاشگورد در نقش اصلی و تریلرهای منتشر شده از فیلم کنجکاوی‌برانگیز است اما سابقه‌ روپرت سندرز کارگردان که قبلا دو بلاک‌باستر ناموفق را ساخته، نگران‌کننده به نظر می‌رسد. برای دیدن نتیجه‌ نهایی باید تا هفته اول ماه ژوئن (اواسط خرداد) منتظر بود. 

 

انواع مهربانی Kinds of Kindness

 

سال گذشته برای یورگوس لانتیموس به بهترین شکل ممکن سپری شد؛ بعد از سال‌ها توانست فیلم آرمانی‌اش را جلوی دوربین ببرد و با «بیچارگان» شیر طلایی جشنواره ونیز، تحسین همگانی در فصل جوایز و بیش از صد میلیون دلار فروش در گیشه را هم به اندوخته‌هایش اضافه کند.

لانتیموس زمان زیادی را به استراحت اختصاص نداده و دوباره امسال هم با «انواع مهربانی‌ها» به سینما برمی‌گردد. این فیلم کاملا بی‌سروصدا و بلافاصله بعد از پایان فیلمبرداری «بیچارگان» جلوی دوربین رفت و بر خلاف ساخته‌های اخیر لانتیموس، فضایی معاصر دارد؛ یک کمدی سیاه در قالب آنتولوژی (اپیزودیک) که به گفته‌ خود فیلمساز شبیه به «پارک ژوراسیک» بدون وجود دایناسورهاست و روی تنهایی انسان در دنیای معاصر دست گذاشته است!

اگر لانتیموس را بشناسید، می‌دانید که چنین توصیفی را نباید خیلی جدی بگیرید. ترکیب بازیگران فیلم شامل اما استون، ویلم دفو، جسی پلمونز، مارگارت کوالی و... باعث شده تا «انواع مهربانی» یکی از آثار کنجکاوی‌برانگیز تابستان امسال باشد. با توجه به زمان در نظر گرفته شده برای نمایش فیلم (اواخر ماه ژوئن)، این فرضیه مطرح شده که شاید لانتیموس یکی از مهمانان جشنواره کن باشد. 

 

ددپول و ولورین Deadpool and Wolverine

بعد از چند شکست و ناکامی پیاپی، مارول امسال را به خانه‌تکانی می‌گذراند و تنها فیلم ابرقهرمانی دیزنی «ددپول و ولوورین» خواهد بود که ظاهرا مسئولیت جبران و تغییر مسیر جهان سینمایی مارول پس از دست‌اندازهای متعدد را بر عهده گرفته است.

دو فیلم قبلی «ددپول» توسط کمپانی فاکس و زمانی ساخته شد که حقوق اقتباس سینمایی از این شخصیت و دیگر اعضای اکس-من در اختیار فاکس بود.

بعد از اینکه دیزنی کمپانی رقیب را خرید، نحوه‌ اضافه کردن ددپول به جهان سینمایی مارول تبدیل به یک چالش بزرگ شده بود؛ درجه سنی R و روایت و لحن پست‌مدرن کار را سخت می‌کرد و طبعا کسی هم دنبال دیدن نسخه‌ پاستوریزه از ددپول نبود.

نهایتا اینکه قسمت سوم «ددپول» تبدیل شده به کلیدی برای حل بحران فعلی مارول و روایت‌های پخش و پلا حول ایده‌ جهان‌های موازی. ظاهرا ددپول این بار قرار است به سراغ سران دیزنی بیاید و با اقدامات جنون‌آمیزش مسیر مارول را تغییر دهد. دیگر برگ برنده‌ فیلم حضور کاراکتر ولورین با نقش‌آفرینی هیو جکمن است که بعد از «لوگان» خود را بازنشسته کرده بود. مدعی اصلی تابستان امسال همین «ددپول و ولورین» خواهد بود و باید دید که می‌تواند ابرقهرمانان مارول را دوباره به روی ریل برگرداند یا نه. 

 

   بیتل‌جوس بیتل‌جوس Beetlejuice Beetlejuice

 

 

بعد از سال‌ها ناکامی، سریال «ونزدی» دوباره نام تیم برتون را سر زبان‌ها انداخت و زمینه‌ساز ساخت قسمت دوم فیلمی شد که سی‌و‌اندی سال قبل برتون را به استعداد جدید هالیوود تبدیل کرد: «بیتل‌جوس». در قسمت دوم فیلم رفقای قدیمی و جدید دوباره کنار هم جمع شده‌اند و این بار نقش اصلی را جنا اُرتگا بر عهده دارد. دخترِ لیدیا (وینونا رایدر) ناخواسته باعث اظهار بیتل‌جوس خبیث (مایکل کیتون) می‌شود و طبق انتظار دردسرهای فراطبیعی به راه می‌افتد. فیلمنامه را خالقان سریال «ونزدی» نوشته‌اند که ثابت کردند هم درک درستی از توانایی‌های برتون دارند و به هم به خوبی سلیقه‌ بچه‌های نسل جدید را می‌شناسند. کافی است فقط نیمی از هواداران «ونزدی» برای تماشای «بیتل‌جوس بیتل‌جوس» به سینماها بروند تا فیلم جدید تیم برتون به یکی از آثار پرفروش سال تبدیل شود. ضمنا مونیکا بلوچی (شریک عاطفی فعلی برتون) نقش همسر بیتل‌جوس را ایفا کرده که در نوع خودش بامزه به نظر می‌رسد. 

 

جوکر: جنون  مشترک  Joker: Folie a Deux

 

بدون شک یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های امسال قسمت دوم «جوکر» خواهد بود. فیلمی که سال 2019 به نمایش درآمد و واکنش‌های ضدونقیضی را به دنبال داشت و حالا موافقان و مخالفان منتظرند قسمت دوم هستند تا راهی بیایند برای تقویت استدلال‌ها و نقدهای قبلی خود.

 

قسمت اول با بودجه‌ای کمتر از 60 میلیون دلار ساخته و با بیش از یک میلیارد فروش در سراسر دنیا به پدیده‌ سال تبدیل شد. همین باعث شده تا در «جنون مشترک» بودجه به 200 میلیون دلار افزایش پیدا کند و دست تاد فیلیپس بازتر از قبل باشد. ظاهرا داستان در ادامه‌ فیلم اول اتفاق می‌افتد و آرتور فلیک (واکین فینیکس) که در تیمارستان بستری شده زیر نظر دکتر هارلین کوئینزل (لیدی گاگا) تحت موسیقی‌درمانی قرار می‌گیرد و رفته رفته این ارتباط جنبه‌هایی جنون‌‌آمیز پیدا می‌کند.

 

چندی پیش واکنش‌های اولیه و غیررسمی نسبت به قسمت دوم «جوکر» به اینترنت راه پیدا کرد که عموما روی تجربه‌ رادیکال و به شدت سیاسی فیلم تاکید داشتند. بر همین اساس به نظر می‌رسد که امسال باز هم سوژه‌ محبوب رسانه‌های سینمایی خواهد بود. «جوکر: جنون مشترک» اوایل پاییز اکران می‌شود و احتمالا اولین نمایش آن در جشنواره ونیز صورت می‌گیرد. 

 

   گلادیاتور (Gladiator2)

 

آخرین بار که ریدلی اسکات با فیلمش به مدعی جدی فصل جوایز تبدیل شد، حدود یک دهه قبل و با «مریخی» بود. با این وجود طرفداران فیلمساز کهنه‌کار هنوز از او ناامید نشده‌اند و مشتاق تماشای فیلم‌های بزرگ و پرسروصدایش هستند؛ انتظار و عظمت امسال تعریف تازه‌ای خواهد داشت چرا که «گلادیاتور 2» طبق تخمین‌ها با بیش از 300 میلیون دلار بودجه احتمالا گران‌ترین فیلم سال به حساب می‌آید و در صورت ناکامی، شکستی سنگین و تاریخی در انتظار اسکات است.

 

داستان ربط چندانی به فیلم اصلی ندارد و سال‌ها از ماجراهای «گلادیاتور» می‌گذرد. شخصیت اصلی (که نقشش را پل مسکال بازی کرده) نوه‌ دختری مارکوس آئورلیوس است که سال‌ها دور از اجتماع و به تنهایی در طبیعت زنده مانده و حالا سروکله‌اش پیدا شده. در ادامه هم با روایتی از تلاش برای رسیدن به قدرت مواجهیم که با خون و شمشیر پیش می‌رود. دنزل واشنگتن و پدرو پاسکال نیز دیگر نقش‌های «گلادیاتور 2» را بر عهده دارند که طبق اعلام قبلی، اواخر آذر ماه در سینماهای دنیا به روی پرده می‌رود. 

 

نوسفراتو Nosferatu

بازسازی شاهکارهای سینما معمولا ایده‌ خوبی از کار در نمی‌آید اما قبلا در مورد «نوسفراتو» یک بار ورنر هرتسوگ خلاف این ادعا را ثابت کرده و امسال هم رابرت اگرز قصد دارد تا فیلم جدیدش روی این فرضیه خط بطلان بکشد.

این اقتباس سینمایی غیررسمی از رمان «دراکولا» (نوشته‌ برام استوکر) به یکی از ستون‌های سینمای وحشت در دوران فیلم‌های صامت و اکسپرسیونتیستی تبدیل شد و حالا باید دید که نسخه‌ جدید آن چه دستاوردهای جدیدی در چنته دارد. رابرت اگرز قبلا با «ساحره» و «فانوس دریایی» نشان داده بود که می‌تواند قواعد و قوانین ژانر وحشت را به شیوه‌هایی غیرمنتظره بازتعریف کند و این بار در «نوسفراتو» لشگری از ستارگان سینما را با خود همراه کرده است؛ از بیل اسکاشگورد گرفته تا نیکلاس هولت، لی‌لی رز دپ، آرون تیلور جانسون و ویلم دفو. این فیلم ترسناک و گوتیک در کریسمس آینده به روی پرده می‌رود و از حالا به‌عنوان یکی از مدعیان جدی فصل جوایز روی آن حساب باز کرده‌اند. 

 

 

کدخبر: ۵۵۵۳۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر