کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۵۳۰
تاریخ خبر:

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای ‌سریال شوگون

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای ‌سریال شوگون

داستان کلی «شوگون» بی‌شباهت با «بازی تاج و تخت» نیست . پادشاهی از دنیا می‌رود و...

روزنامه هفت صبح| درباره سریال: سریال «بازی تاج و تخت» چیزی شبیه یک انقلاب را در جریان سریال‌سازی دنیا رقم زد. سریالی عظیم و پرهزینه که در فرآیند عرضه توانست موج گسترده‌ای از استقبال مخاطبان در سراسر جهان را با خود همراه کند، موجی که ایران هم از آن مصون نماند!

در بازه پخش، این سریال گروه‌های مختلفی از مخاطبان حرفه‌ای و عام را با خود همراه کرد و طبیعی است که وقتی خبر رسید سریالی با همان مختصات در چرخه تولید قرار گرفته، بسیاری برای مواجهه با آن لحظه‌شماری می‌کردند. «شوگون» همان سریال است که حالا صنعت سریال‌سازی آمریکا با تمرکز بر یک رمان بزرگ دیگر آن را به مرحله تولید رسانده است. این سریال نگاهی به تاریخ و اساطیر از منظر فرهنگ ژاپن دارد و از این منظر تجربه‌ای خاص محسوب می‌شود.

 

درباره داستان

همان‌طور که اشاره شد، داستان کلی «شوگون» بی‌شباهت با «بازی تاج و تخت» نیست. این‌جا هم پادشاهی از دنیا می‌رود و حالا نزاع برسر قدرت در میان بازماندگانش، اوج می‌گیرد. اما وجه تسمیه سریال می‌تواند تصویر روشن‌تری از آنچه در قسمت‌های بعد با آن مواجه می‌شویم را پیش روی‌مان قرار دهد. آنطور که می‌گویند «شوگان» یک صفت یا یک عنوان در حوزه نظامی و مشخصا فرهنگ سامورایی است.

چیزی شبیه سرگرد و سرهنگ در ادبیات نظامی امروز. از اواخر قرن ۱۲، به رهبر مبارزانی که در ژاپن حکمرانی می‌کردند شوگون می‌گفتند که از نظر لغوی یعنی «فرمانده بزرگ». امپراتور ژاپن در ابتدا این عنوان بزرگ نظامی را به افرادی می‌داد که برای مبارزه با قبایل شورشی اعزام می‌شدند و سپس عنوانی شد برای بخش خاص و خانواده‌ای خاص از سیستم حکمرانی در ژاپن.

 

نگاه منتقدان

آغاز پخش سریال «شوگون» با استقبال ویژه سریال‌بازها و منتقدان همراه شد. ورایتی در مطلبی درباره دو قسمت ابتدایی این سریال نوشت: «شباهت‌های ظاهری‌ای به «بازی تاج‌وتخت» وجود دارد، از جمله ۵ مدعی سلطنت، و یک خط داستانی درباره زن‌هایی که در کودکی دوست بودند و حالا در دو سوی قدرت‌هایی درگیر با هم قرار گرفته‌اند؛

 

اما آنچه اغلب سریال‌هایی که به دنبال تکرار موفقیت «بازی تاج‌وتخت» بودند (و صرفا از قراردادهای ژانرهای فانتزی و علمی‌تخیلی پیروی کردند) فراموش کردند این بود که داستان جرج آر.آر. مارتین به همان اندازه از وقایع تاریخی واقعی هم الهام گرفته است.» مگان اوکیف هم منتقدی است که معتقد است: «ابعاد تولید شوگان و کیفیت فوق‌العاده‌ای که دارد به‌خوبی توضیح می‌دهند که چرا این‌قدر طول کشید تا سریال آن‌طور که سازندگانش می‌خواستند ساخته شود.»

 

* سریال شوگون/ فیلیمو

نمای کلی

کارگردان: فردریک ای او توئه، جاناتان فان تولکن

نویسنده: جاستین مارکز

تهیه‌کننده: هیرویوکی سانادا


بازیگران: آنا ساوای، هیرویوکی سانادا، کاسمو جارویس، تادانابو آسانو

محصول: آمریکا/ 2024

زبان: انگلیسی/ زیرنویس

زمان: 50 دقیقه

 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۴۵۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر